מיוחד ל-ynet: אתם שאלתם - הרב הראשי עונה לפסח
אין שום צורך בכשרות על מוצרי קוסמטיקה; אם אתם אשכנזים, אל תמהרו לכרסם פריכיות אורז בפסח, עם כל הכבוד לרב לבנון; חייבים ליפתית? יש לכם על מי לסמוך – וגם אנקדוטה קטנה אך משמעותית: במשך שנים נמכר החמץ של המדינה ל...יהודי. הרב דוד לאו עושה סדר באולפן
והרי החדשות המרעישות (בחלקן): אין צורך בכשרות על מוצרי קוסמטיקה, וסליחה מהחברות שמשקיעות בכך כסף; האשכנזים שצהלו על האפשרות לכרסם פריכיות אורז בפסח מתבקשים להפסיק לשמוח, עם כל הכבוד לרב לבנון; חייבים ליפתית בפסח? יש לכם על מי לסמוך – וגם אנקדוטה קטנה אך משמעותית: במשך שנים נמכר החמץ של המדינה ל...יהודי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
גולשי ynet שלחו שאלות רבות לקראת חג הפסח, והרב הראשי לישראל, דוד לאו ענה, בתוכנית מיוחדת ב-ynet. אתם מוזמנים לצפות בשידור המלא, ואם אתם עסוקים בהכנות לחג - לנוחיותכם גם תקציר של כמה מהשאלות הנבחרות.
אם מסיבה כלשהי (אי רצון, חולי או מוות) הגוי לא מחזיר את החמץ - האם מותר יהיה לאכול ממנו? האם יש בכך חשש גזל? האם ייחשב כחמץ שעבר עליו הפסח?
תקציר התשובה:
במכירת חמץ חותמים על חוזה. אם הגוי שקונה מאתנו את החמץ רוצה להשלים את הקנייה ולא להחזיר את החמץ, הוא יצטרך לשלם את עלות השמאים פלוס שני אחוזים. רווח נקי למדינה. עם זאת, אסור יהיה לאכול מהחמץ הזה כי הוא שלו. ומסיבה זו החמץ גם לא ייחשב כחמץ שעבר עליו הפסח.
אגב, לפני שנים רבות, כאשר אבא (הרב ישראל מאיר לאו) נכנס לתפקידו כרב ראשי לישראל, הוא קיבל עדות ברורה שאותו לא-יהודי שמכרו לו את החמץ הוא בכלל יהודי שאמו היא מהתימנים שעלו לכפר השילוח שנים קודם לכן. ואז הוא מצא את ג'אבר חוסיין שמשפחתו חיה באבו גוש כבר 200 שנים והוא לא יהודי, וכבר שנים קונה את החמץ של המדינה.
מה דעת הרבנות על אכילת פריכיות אורז בפסח, בעקבות הפרסום ב-ynet לפני כשבועיים על ההיתר שנתן הרב אליקים לבנון לאשכנזים?
תקציר התשובה:
הרב אליקים לבנון, יהודי תלמיד חכם, בדק מפעל מסויים שבו לדבריו פריכיות אורז לא באות במגע עם מים בכלל. עם זאת, איש השטח שלנו בדק במפעל וטען כי המוצרים באים במגע עם לחות, אדים. לכן נכון לרגע זה, כבודו של הרב לבנון במקומו מונח, אבל השליח שלי חזר עם הנתונים הללו. אחרי פסח אני מתכונן להגיע למפעל, ואתן חוות דעת מדוייקת. נכון לרגע זה, אני לא מציע עדיין לאכול פריכיות אורז לשומרי מנהג קטניות.
האם צריך לבדוק ברכיבים של קרם פנים? מה דינם של בשמים, דאודורנט וקרם ידיים בפסח? באופן כללי, איזה סוג איפור דורש כשרות לפסח?
תקציר התשובה:
אין צורך בכשרות לקרם פנים, אין צורך בכשרות למשחות, אין צורך בכשרות לכל הדברים הללו, הדבר היחידי שיש בו דיון הלכתי אמיתי זה לגבי בושם, כי פעמים רבות הבסיס הוא אלכוהולי ועלול להכיל חיטה או שעורה, ומשום שבחמץ קיים גם איסור הנאה. אבל גם השאלה הזו כבר כמעט ואיננה קיימת. גם שמפו וסבוני רחצה לא צריכים הכשר לפסח, משחת שיניים עדיף כן, כי בכל זאת יש בה טעם, אבל אם לא מצאתם - נא לצחצח שיניים בכל מקרה.
האם יש לקחת לליבון - או שמא מספיק לנקות היטב במסיר שומנים ולהניח בתנור הפועל על טמפרטורת מקסימום?
תקציר התשובה:
למי שיש תנור פירוליטי, העבודה קלה. מפעילים על המקסימום לתוכנית מלאה – וב-500 מעלות הכול נשרף. בכל תנור אחר צריך להשבית אותו למשך 24 שעות, לנקות היטב עם חומר מסיר שומנים - ואחרי זה להפעיל על המקסימום למשך כחצי שעה. צריך לנקות עם קיסמים ולוודא ניקיון באזור הדלתות, הגומיות.
את הרשתות צריך ללבן, אבל אחרי שהתנור כבר על חומו הגבוה המקסימלי, אפשר להכניס את הרשתות ולעשות ליבון בתוך התנור, ואז מפעילים אותו ליותר מחצי שעה.
מה דין אדם שלא יכול לשתות את היין בליל הסדר משום שזה מזיק לו? האם יכול לצאת ידי חובה במשקה אחר למצוות ארבע כוסות?
תקציר התשובה:
בשבוע של תשעת הימים שלפני תשעה באב לא שותים יין. אז איך עושים הבדלה? אפשר לשתות "חמר מדינה", כלומר משקה מדינה. במקומות מסוימים זו בירה (שהיא חמץ גמור בפסח) ובמקומות אחרים מיץ פירות טבעי. כך נוהגים אצלי בבית. כאשר אדם מנוע מלקיים את מצוות ארבע כוסות בשל מצבו הבריאותי – ראשית, שיבדוק עם הרופא האם ישנם יינות יבשים או יינות מופחתי סוכר שהוא יכול לשתות, ואם לא – שישתה מיץ פירות, אבל לא יברך על זה את הברכה - אלא רק ישתה כזכר לארבע כוסות.
רק תרופות שהן חמץ גמור, ואין הרבה כאלו. אנחנו עושים מאמץ לאורך כל שנה להגיע למצב שבו כמעט לא יהיו תרופות חמץ. אני מדגיש: אם זו תרופה של פיקוח נפש, או כזו ששומרת שהמצב לא יתדרדר - קחו אותה בלי שום שאלה. אל תחפשו אותה בכלל בחוברת התרופות. אל תוותרו.
-
סייע בהכנת הכתבה: אלי מנדלבאום. הפקה: פז מור