בלי רבני עיר, בלי מועצות דתיות: מי יספק את שירותי הדת?
השרים בנט ואזולאי לא פעלו למינוי רבנים ומועצות כפי שמחייב החוק, וכשהליכי בחירה כבר יצאו לדרך הם זוהמו בהתערבות פסולה של גורמים בש"ס - בהם היו"ר, אריה דרעי. וגם: בבני ברק מכהן ממונה "זמני" כבר 14 שנה, והחלטת הממשלה לבחון את ביטול המועצות הדתיות אינה מיושמת. דו"ח המבקר קובע: "פגיעה בזכות האזרח לקבל שירותי דת איכותיים וייצוג הולם במועצות הדתיות"
לתל אביב ולחיפה אין בכלל רבני עיר, בירושלים לא מכהנת מועצה דתית - ובבני ברק יש יו"ר זמני כבר 14 שנה: הדו"ח השנתי 68ג' של מבקר המדינה חושף ליקויים חמורים במשרד לשירותי דת, שביד אחת הזניח את מינוי הרבנים והמועצות ברחבי הארץ - וביד השנייה איפשר התערבות פוליטית של אנשי ש"ס באיוש התקנים החסרים: מהיו"ר, אריה דרעי, ועד ליועץ השר, דוד עמר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עוד בדו"ח המבקר:
718 ימים בחו"ל: הלשכה ריקה, רב העיר נסע לאומן
במאי 2013, על רקע סידרה של דו"חות שהצביעו על אי סדרים וחשד לשחיתות במועצות הדתיות, החליטה הממשלה על הקמת צוות שיבחן את ביטול המוסדות הוותיקים ההם, ומינוי אנשי מקצוע כאחראים במקומן על שירותי דת ברשויות המקומית. 5 שנים חלפו – ואין זכר לאותה ועדה, שמאז הבחירות ב-2015 כלל לא כונסה. "המשרד לא ביצע את החלטת הממשלה", מעיר המבקר. "ההחלטה שרירה וקיימת והיא מחייבת את הממשלה ואת השר - ואולם אין מקיימים אותה".
קראו עוד בערוץ היהדות :
- כנס אחדות ציוני-דתי - בלי נשים: "כאילו אין נשות הלכה"
- הרב אבינר: יש חוק - ובצה"ל מְפֵרִים אותו
- איים נוט יור טוי, איים יור ישיבה בוי
אז מי מספק בינתיים את שירותי הדת לאזרחי ישראל? נכון למועד הבדיקה של משרד מבקר המדינה, לפני כחצי שנה, רק 59 מ-129 המועצות הדתיות (פחות ממחציתן) מתפקדות עם הרכב ויו"ר נבחרים, אף שעל פי חוק היה על השר למנותן עד חלוף שנה מיום הבחירות לרשויות המקומיות - כלומר לכל המאוחר מאוקטובר 2014.
נפתלי בנט, שהיה השר לשירותי דת באותה תקופה, הביא למינוי הרכבים רק ב-29 מ-129 המועצות במועד שנקבע, וב-10 נוספות באיחור - בשנה וחצי שנותרו עד לסיום כהונתו. מחליפו, דוד אזולאי, נמצא בתפקיד כבר יותר מ-3 שנים, ובזמן הזה מינה רק 20 מועצות דתיות מתוך ה-90 הנותרות.
יותר מחצי מהמועצות הדתיות - ללא הרכב נבחר
החוק, כאמור, מחייב להשלים את המהלך עד שנה מיום הבחירות המקומיות, אך בעוד חמישה חודשים כבר יתקיימו הבחירות הבאות. התוצאה: ב-70 מועצות (54%) אין כיום הרכב נבחר, ובהן ערים גדולות כמו ירושלים, חיפה ובאר שבע.
המבקר מעיר בדו"ח כי "השרים נפתלי בנט ודוד אזולאי לא עמדו בהוראות החוק", ומציין כי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה אוסרות הרכבת מועצות כעת, סמוך לבחירות המקומיות 2018. "מכאן שהמצב המתואר אינו צפוי להשתנות בזמן הקרוב", כתב. "משמעות הדבר היא פגיעה בזכות האזרח לקבל שירותי דת איכותיים וייצוג הולם במועצות הדתיות".
בוואקום שנוצר מכהנים כיום "ממונים" ב-59 מועצות (שהם כמעט 85% מאלה שלא נבחרו), וזאת בלי מכרז או ועדת איתור וללא הליך תחרותי ושוויוני, בשיטה שלטענת המבקר "פותחת פתח למינוי של מקורבים לשר ולמפלגתו... פוגעת בעקרון השקיפות ובשוויון ההזדמנויות ואינה מבטיחה כי לתפקיד ייבחר המתאים והכשיר ביותר".
כששר הפנים לוחץ על ראש העיר
המבקר מזהיר כי בחירת ממונה בדרך זו "עלולה לשרת אינטרסים אישיים, לרבות אינטרסים פוליטיים" – ומיד מצביע על כמה מקרים שמהם עולה חשש כזה. כך, למשל, הציע יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, למנות את איש מפלגתו, השר לשעבר ניסים דהן, למועצה הדתית בחיפה - ואף שוחח על כך עם ראש העיר, יונה יהב. היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת אף העיר בזמן אמת במכתב לשר כי "מדובר במועמד המזוהה באופן אישי כמקורב לרב אריה דרעי". לבסוף המועמדות לא יצאה לפועל מסיבות אחרות.
כעת נמתחת בדו"ח ביקורת חריפה על דרעי, והמבקר קובע גם הוא כי "המינוי שהציע שר הפנים הוא של מקורב פוליטי שלו". לדבריו, "יש לראות בכך התנהלות פסולה בייחוד בגלל מעמדו ותפקידו של השר דרעי כשר הפנים הממונה על הרשויות המקומיות, שלו השפעה מכרעת על תקציביהן ועל החלטות עקרוניות ומרכזיות אחרות הנוגעות להן. נוכח האמור, יש חשש שמדובר בניסיון לנצל את מעמדו כשר בעל סמכויות רחבות הנוגעות לעיריית חיפה ולעומד בראשה, העלול לפתוח פתח להפעלת לחץ פסול, בין במפורש ובין במשתמע".
בתשובתו למבקר המדינה, מסר דרעי כי רק האינטרס הציבורי עמד לנגד עיניו בנושא, וטען כי המליץ על שניים או שלושה מועמדים. לדבריו, לא הייתה בשיחתו עם ראש העיר יהב כל כוונה להפעיל לחץ או להתנות דבר בדבר – מה גם שעיריית חיפה איתנה מבחינה כלכלית ואינה נזקקת לתקציבים ממשרד הפנים. בעניין הזיקה פוליטית ציין דרעי כי דהן הוא איש מעש עתיר זכויות, שכיהן כשר וכיו"ר ועדה קרואה במועצה מקומית.
"משרד המבקר מעיר בחומרה למשרד לשירותי דת"
עוד נחשף בדו"ח המבקר כי שניים משלושת הממונים על מועצות דתיות שמינה השר אזולאי הם בעלי זיקה למפלגתו, בהם יהושע עמר מירוחם, שהיה בעבר מועמד ברשימת ש"ס לכנסת. בנוסף, שלושה ממונים מכהנים בכמה מועצות דתיות, כך שהיקף המשרה הכולל של כל אחד מהם - 200%-170% - הוא גדול מהמותר על פי חוזר מנכ"ל ובהנחיות הממונה על השכר באוצר, ואינו מתיישב עם היקף השכר שאמור להיות משולם להם בגין מספר התושבים שהם משרתים. עם זאת, מאשר המבקר כי ליקוי זה כבר תוקן, ומציין לשבח את המשרד לשירותי דת על פעולתו המהירה בנושא.
בחלק גדול מאותן מועצות דתיות, הממונים ה"זמניים" מכהנים בפועל שנים רבות. הוותיקים שבהם הם באבן יהודה, בני ברק, גדרה ושפיר, שלא הוחלפו מ-2004, ובגן יבנה, דימונה, מצפה רמון, ערד ועתלית - מ-2005. בנהריה, עפולה, פרדס חנה וקריית עקרון ישנם ממונים משנת 2007 ובבית שאן מלפני עשור - 2008.
"אי מינוי הרכבי מועצות דתיות לאורך שנים, על אף הדרישה בחוק, נמשך כבר שנים רבות, ואוזכר כבר על ידי ועדה ציבורית, על ידי מבקר המדינה בשני דו"חות ביקורת, על ידי הממשלה בהחלטה משנת 2013 ובדיון בוועדת הפנים של הכנסת בסוף 2014", מסכם המבקר את הנושא בדו"ח השנתי. "משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה למשרד לשירותי דת כי הוא לא פעל כנדרש לתקן את הליקויים שהועלו בדו"חות קודמים".
26 רשויות - בלי רב עיר
אבל לא רק מועצות דתיות לא נבחרות - גם רבני עיר לא: מפברואר 2013 ועד דצמבר 2017, בתקופה שבה כיהנו השרים נפתלי בנט ודוד אזולאי, פרשו לגמלאות או נפטרו 29 רבנים מקומיים ומונו תשעה בלבד. כיום אין רב ב-26 רשויות מקומיות – כמעט רבע מאלו שבהן ניתן וצריך לקיים בחירה – בהן תל אביב-יפו, חיפה, בית שמש, אשקלון וכפר סבא, זאת בשעה שב-10 ערים מכהנים שני רבנים - ספרדי ואשכנזי.
"השרים שכיהנו בתקופה זו והמשרד לא פעלו למינוי רבני עיר בהתאם למצופה מהם", נכתב בדו"ח, "בכך לא עמדו השרים במשימה שהוטלה עליהם בחוק". המבקר מעיר כי "ניהול שירותי הדת ללא רב עיר נבחר משאיר את תושבי העיר ללא מנהיג דתי שיוכל לסייע בהספקת צורכי הדת של תושבי העיר היהודים".
עוד כתב: "זוהי מגמה שלילית העומדת בניגוד לכוונה המשתקפת בחוק לבחירת רב עיר, ובניגוד להנחיות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה". לדבריו, המצב עלול להחריף עוד, שכן בחצי השנה הקרובה לא ניתן למנות רבנים, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות.
התערבות מזוהמת בניסיונות מינוי
כמו במועצות הדתיות – גם בתחום רבני העיר אמנם אין מינויים, אבל כשיש, הם מזוהמים: על פי מבקר המדינה, בשני הליכים של בחירת רב עיר התערבו לשכת השר ויועצו באופן פסול בעבודת ועדת הבחירות - גוף בראשות שופט או דיין האמור לפעול בהתאם לשיקול דעתו העצמאי.
בדו"ח נכתב כי התערבות זו "עלולה לפתוח פתח להתנהגות בלתי הולמת של עובדי ציבור הפועלים לטובת עניינים פוליטיים ולא לטובת הציבור", ולפיכך "יש לעקור אותה מן השורש". לדבריו, הדבר מעביר מסר על הימצאות שיקולים לא ענייניים, ובכללם שיקולים פוליטיים המשפיעים על הליך הבחירה, וזאת מעצם מינויו של יועץ השר במשרת אֵמון, האַמון על טיפול בעניינים פוליטיים".
זאת ועוד: השר אזולאי נקט הליך מזורז לבחירת רב עיר בחדרה ובבני ברק והחל לקדם בחירות גם בראשון לציון ורחובות, אף שבהן כבר מכהנים רבנים, וזאת בשעה שב-26 רשויות מקומיות אחרות אין כלל רב.
כפי שנחשף ב-ynet, ניסיונות אלה נתקלו בהתנגדות של הרבנות הראשית – וכעת גם מבקר המדינה מקשה: "הדבר מעורר תהיות בנוגע למניעי השר הקשורים לקידום הליך לבחירת רב עיר ברשות מסוימת ולעיכובו באחרות", העיר. "על השר לשירותי דת לקדם את מינוי רבני הערים ולהציג בשקיפות את השיקולים המניעים אותו בתהליך זה".
רבני עיר לכל החיים
הדו"ח מתייחס גם לאי-קציבת כהונתם של רבני עיר מהדור הוותיק - אלה שנבחרו עד שנת 1974 לכל החיים - ומפרט את הרשימה שנחשפה ב-ynet של הרבנים שמונו בשנות ה-50 של המאה הקודמת ונמצאים מאז בתפקיד, כבר 60 שנה ויותר.
אף שאין דרך חוקית לשנות זאת למפרע, מוצא לנכון המבקר להעיר: "לבד מכך שמדובר במינויים שאינם מתרעננים מעת לעת, מצב זה עלול לעתים לגרום לתפקוד לא מספק של רבנים או לכך שרבנים שנבחרו לפני שנים רבות אינם מתאימים עוד לקהילתם שהתחדשה או שחפצה בהחלפתם". לדבריו, "כשם שנקצבה כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל, כך יש לבחון אם ראוי לקצוב את תקופת הכהונה גם לרבני עיר".
תגובה: אחרי הבחירות יתחדש הכול
מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "המבקר מצביע, ובצדק, על המורכבות שכרוכה הן בכינון הרכבי מועצות דתיות והן במינוי רבני ערים, שמביאה למצב בו לא מכוננים הרכבים ולא ממונים רבנים, בקצב הראוי והרצוי.
"בכל הנוגע לכינון מועצות דתיות, חשוב להדגיש כי על פי תפיסת המשרד, הגם שההרכב הוא המבנה השלטוני שנדרש על פי דין, עבודת המועצה הדתית והשירותים לתושבים לא נפגעים במצבים בהם המועצה מנוהלת על ידי ממונים.
"בכל המקרים מדובר בממונים בעלי כישורים גבוהים, שהוכיחו את עצמם בניהול מערכות, ויעיד על כך השיפור ההולך ועולה באופן משמעותי ועקבי במצב הכספי של המועצות הדתיות, בשירותים המתקדמים שניתנים לתושבים ובמקומה החשוב של המועצה הדתית במכלול השירותים העירוניים.
"לאחר הבחירות לרשויות מקומיות, נתחיל, כמצוות המחוקק, להיערך לכינון הרכבים בכל המועצות הדתיות, כאשר נביא לידי ביטוי את המלצות המבקר בדו"ח, והאמור בו יהווה מבחינתנו תוכנית עבודה. ככל שיישום ההמלצות לא יביא לשיפור, נבחן שינויים בחקיקה.
תגובה: נשקול שינויי חקיקה
"בנוגע למינוי רבני עיר: גם בהקשר זה הערות המבקר ייושמו בהליכים שיחודשו לאחר הבחירות, מתוך כוונה להשלים את כל תקני הרבנים החסרים, שאנו רואים חשיבות מירבית באיושם.
"המבקר חידד בדו"ח מספר נקודות חשובות, ואכן קודם שנתחיל במינויים תבוצע עבודת המטה שהמבקר ממליץ עליה. ככל שגם אלה לא יועילו ויביאו להחשת המינויים, נשקול שינויי חקיקה שיפשטו את ההליכים ויקצרו אותם.
"בנוגע לקציבת הכהונה: בעניין זה אנחנו לא תמימי דעים עם המבקר וסבורים כי עצמאותו של הרב והידע והניסיון המצטבר לא מצדיקים קציבת כהונה. השיטה הנוהגת ביחס לשופטים ולדיינים - ראוי שתחול גם כאן, לאור מאפיינים דומים בין בעלי התפקידים המוזכרים לזה של רב עיר, בהקשרים המסוימים של משך ותקופת כהונה.
"השר דוד אזולאי ומנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס מודים למבקר על עבודתו המקצועית והיסודית ויפעלו לזירוז ההליכים, מתוך כוונה ברורה להביא ככל שניתן לכינון הרכבי מועצות דתיות ומינוי רבני עיר, וזאת מיד כשהדבר יתאפשר לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, שעתידות להיערך בסוף אוקטובר שנה זו".