בית המשפט הורה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה
בית הדין לעבודה הורה לעובדי נמל חיפה לחזור לעבודה לאחר שפתחו בשביתה כללית אחה"צ בטענה כי שר התחבורה, ישראל כץ, הפר את ההסכם עמם בנוגע להשקעה בתשתיות. עובדי נמל אשדוד הצטרפו אף הם לשביתה וגם הם יחזרו לעבודה. "שביתה מנוגדת להחלטות בית הדין"
לאחר שעובדי הנמלים באשדוד וחיפה פתחו היום (ד') בשביתה כללית שכללה את הפסקת פעולות הפריקה והטענה בשני הנמלים, הורה בית הדין לעבודה לעובדי הנמלים לחזור לעבודה. בהחלטת בית הדין צוין בין היתר, כי "השביתה מנוגדת להחלטות בית הדין".
עובדי נמל חיפה פתחו בשביתה בטענה כי שר התחבורה, ישראל כץ, הפר את ההסכם עמם בנוגע להשקעה בתשתיות. עובדי נמל אשדוד הצטרפו אף הם לשביתה.
בוועד נמל חיפה טענו כי "ברגע ששר התחבורה אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי, נילחם עד הסוף על עתיד העובדים". עובדי נמל אשדוד הצטרפו לשביתת העובדים בחיפה כ"שביתת אהדה". גורם בכיר בהסתדרות אמר לynet כי "כלו כל הקיצין בנוגע לסחבת של שר התחבורה בנושא".
בחברת נמל חיפה התייחסו לטענות הוועד ואמרו: "במשך שלושה חודשים עמדה הנהלת חברת נמל חיפה בפרץ ונמל חיפה היה הלכה למעשה הנמל היחיד בישראל שנתן שירות ליבואנים וליצואנים בישראל. צר לנו מאוד על ההיגררות הנוכחית של עובדי חיפה לשביתה פראית. אנו פועלים מיידית בכל דרך אפשרית להחזיר את העבודה והשירות הטוב לרציפי נמל חיפה ופונים לבית הדין הארצי לעבודה".
אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה: ״אנחנו אלה שמובילים בחודשים האחרונים את המו״מ בנושא הרפורמה בנמלים. למעשה, אנו הגורם האקטיבי ביותר בקידום הנושא, ואם נגרמים עיכובים הם בגלל גורמים אחרים. האצבע הקלה לשימוש בנשק השביתה והפגיעה בסחר הישראלי ובחברת הנמל בלתי מתקבלים על הדעת. הכנת הנמל לעתיד מחייבת ראשית לכל שינוי בתרבות האירגונית של הנמל״.
מחברת נמל אשדוד נמסר: "הנהלת חברת נמל אשדוד הודיעה כעת ללקוחותיה כי נפתחה בנמל שביתה פראית שבעקבותיה הופסקה העבודה בנמל. השביתה לא חוקית ומנוגדת להחלטת בית הדין הארצי בנושא הרפורמה בנמלים, ולהחלטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, אשר הוציא ביום ראשון השבוע צווי מניעה כנגד ההסתדרות, וועדי העובדים בסקטור תפעול וציוד מכאני וכן כנגד העובדים באופן אישי.
הנהלת החברה נחושה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להשיב את העבודה בחברה לסדרה והיא מכינה פניה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים על מנת להחזיר את העבודה לסדרה".
מההסתדרות נמסר: "ההסתדרות והוועדים שומרי חוק ומכבדים כל הנחיה של בתי הדין. יחד עם זאת, הסחבת במשא ומתן מזה קרוב לחמש שנים היא בלתי נתפסת ואינה עומדת באף פרמטר מקובל של משא ומתן בעולם יחסי העבודה. העובדים חרדים למקום עבודתם ולפרנסתם אל מול נמלי הטייקונים החדשים שבנייתם מתקדמת מיום ליום, ועומדים במצב בלתי אפשרי".
התאחדות התעשיינים הגישה יחד עם חברת נמל חיפה עתירה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה על מנת שיוציא צו מניעה לשביתה. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר כי "מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית. ולפתור את המשבר בהידברות".
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין מחה גם הוא על ההפסדים הנגרמים למגזר העסקי כתוצאה מהשביתה: "לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים בנוסף על כל העול הרגולטורי המוטל עליו, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה."
לדבריו, "עובדי הנמלים יכולים תמיד לייצר דרישות חדשות, וזה מאד קל לייצר דרישות חדשות, אבל אין זה מספיק כדי לשמש עילה להפרת החוק ולגרימת נזקים כבדים למשק המדינה".
ניסנקורן: "אני רואה לפנינו משבר גדול"
השביתה מגיעה לאחר הצהרתו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן בסיומה של פגישה עם נציגי המדינה בנושא הרפורמה בנמלים, כי "לא יאפשר את המשך הסחבת של הממשלה בנושא השלמת דיוני הרפורמה בנמלים״.
הדיון הדחוף בנושא שזימן יו״ר ההסתדרות, התקיים במעמד מנכ״ל משרד האוצר שי באב״ד, מנכ״לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל, מנכ״ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן, מנכ״ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל, יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וראשי הוועדים בנמל אשדוד. ניסנקורן התריע במהלך הפגישה כי לא יאפשר סחבת נוספת על גב העובדים ודרש לסיים את המו״מ באופן אינטנסיבי בין הצדדים. ״אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול״, אמר ניסנקורן.
יו״ר ההסתדרות ניסנקורן מתח ביקורת חריפה וציין כי: ״המדינה וההנהלות ממשיכות לגרור רגליים ולא מזדרזות לסיים את הנושא. לא כך דואגים לתחרות הוגנת למען כל החברה הישראלית. נמלי הים, הנמצאים בבעלות המדינה ושייכים לכל אזרחי ישראל, משמשים כשער למסחר בינלאומי וכשחקן מרכזי בכלכלה הישראלית ולכן אסור להפקיר את עתיד הנמלים הקיימים. אי אפשר להמתין יותר על הגדר ולא ניתן לבצע את תכנית הרפורמה בלי להתכנס למו"מ מרתוני ומיידי עם נציגות העובדים".
יו״ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הצטרף לדברי ניסנקורן והוסיף כי: "אי השקט השורר כיום בנמלים נובע מחוסר ודאות שנמצאים בה עובדי הנמלים שרוצים הכרעה סופית בעניינם. נעמוד איתן לצד ועדי העובדים ועובדי הנמלים עד הבאת הנמלים הקיימים לחוסן כלכלי ולביטחונות ראויים לעתידם של העובדים״.