השביתה הפרועה בנמלים הסתיימה: ראשי הוועדים הורו על חזרה לעבודה
אחרי שהוטלו עליהם קנסות אישיים של עשרות אלפי שקלים, ראשי הוועדים הורו לעובדי הנמלים לסיים את השביתה הפרועה שהחלה ביום ד' ולחזור לעבודה באופן מידי. אחת מראשי הוועדים באשדוד רמזה: "עוד נדבר על מי ישלם את הקנס"
חוזרים לעבודה: ראשי הוועדים החיפאים שהתייצבו הלילה (ש') לדיון שנקבע בבית הדין הארצי לעבודה, כתבו לעובדים כי "מזכירי הוועדים הגיעו לסיכום כי העבודה חוזרת לסדרה במשמרת ג' הלילה. אתם מתבקשים להתייצב בעמדות העבודה שלכם כרגיל". ראשי הוועדים באשדוד הוציאו הודעה לעובדים גם הם: "לציבור העובדים שלום רב, בהוראת הוועדים: מנהל, תפעול, צ"מ, בתי מלאכה ומנ"ע תפעול יש לחזור לעבודה מיידית".
בכך באה ככל הנראה לסיומה השביתה הפרועה שנמשכה מאז יום ד' אחה"צ בתיאום מושלם בין וועדי הנמלים, ובניגוד להוראות בית המשפט,שהטיל על ראשי הוועדים קנסות אישיים ושלח אחריהם את המשטרה, וההסתדרות שהפצירה בהם לשוב לעבודה ללא הועיל.
,
ראשי הוועדים בנמל אשדוד התייצבו לפני כניסת השבת בתחנת המשטרה והפקידו ערבות של 20 אלף שקל, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה הטיל עליהם קנס אישי של 80,000 שקל, וקנס של 20,000 שקל על כל אחד מראשי הוועדים בנמל חיפה. הקנס הגבוה יותר הוטל על ראשי הוועדים בנמל אשדוד עקב העובדה שהמשטרה חיפשה אחריהם כמעט יומיים. לפי הפסיקה של בית הדין הם ישלמו הוצאות אישיות לקופת המדינה בסך 50,000 שקל ועוד 30,000 אלף שקל להנהלת נמל אשדוד.
עם זאת, כאשר הסגירה עצמה למשטרה יו"ר ועד מינהל בנמל אשדוד, מיכל לוגסי, היא פנתה בהודעה קולית לעובדים ובקולה אמרה כי היא הפקידה את הערבות על סך 20 אלף שקל "באהבה", אך לגבי הקנס האישי על סך 80 אלף שקל "עוד נדבר", כיוון שלראייתה העלמותה של ראשי הוועדים הוא מהלך שנועד "לשמור על הנמל שהעובדים בנו".
ביום חמישי הוציא שופט בית הדין הארצי לעבודה, אילן איטח, צווי זימון לראשי הוועדים בנמל אשדוד שביזו את החלטות בית המשפט בנוגע לשביתה בנמלים, והמשטרה לא הצליחה לאתרם, ואתמול (ו') הוציא בית הדין צווי הבאה גם לראשי הוועד מחיפה, שלא התייצבו גם הם לדיון. הוא קבע כי אם יתפסו, ישוחררו רק בהפקדת עירבון של 20,000 שקל, וזאת בנוסף לקנסות האישיים שהוטלו עליהם.
החלטת בית הדין התקבלה לאחר שהנהלת נמל חיפה פנתה הלילה לבית הדין בבקשה להליך ביזיון ביה"ד כנגד ראשי הוועדים החיפאים, באמצעות עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות', ועו"ד מאור וייס ממשרדו, ודרשה לזמן גם את בכירי ההסתדרות שאחראים על ענף התחבורה, כולל יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.
בהחלטתם הדגישו השופטים את ההתנהלות החמורה של ראשי הוועדים וההסתדרות ש"התנהלותם חותרת תחת סדרי השלטון במדינה, ומהווה עבירה פלילית של כל העובדים בנמלים, שלא שבו לעבודה וגורמים לנזקי עתק למשק".
לדברי עו״ד גלעדי, "החלטת ביהד הארצי לעבודה משדרת מסר חריף כנגד הפרת צוים שיפוטיים ופגיעה במשק. חבל שהדברים הגיעו לכדי כך שלא היה מנוס מלבקש צוים כאלה. הציפיה כעת שהעבודה תשוב לסדרה והתנהגות כזאת לא תחזור על עצמה".
שר התחבורה והמודיעין ישראל כ״ץ, אשר סירב להגיב עד יום ו' בנוגע לשביתה מסר אתמול כי הוא רואה בחומרה רבה את התנהגות ועדי עובדי הנמלים. "הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים חלפו ללא שוב", מסר. "הרפורמה בנמלים נמצאת בעיצומה ותביא בתוך שנים ספורות להקמת נמלים חדשים ולתחרות, ביטול המונופול והוזלת יוקר המחיה לכלל אזרחי ישראל.
"מתוך השקפתי ותפיסת עולמי התחייבתי שהנחלים הקיימים ישודרגו כדי לאפשר תחרות הוגנת, וכך אכן קורה, בדיוק כפי שעשיתי במהפכת התשתיות הגדולה, ברפורמת השמיים הפתוחים, ברפורמה ברכבת ישראל ובתחומים נוספים. הנחתי לזרז את העבודות להקמת הנמלים החדשים ולנקוט בכל האמצעים כדי להפסיק את הפגיעה החמורה במשתמשי התובלה הימית ובכלל אזרחי ישראל".
השביתה המשיכה למרות החלטת בית המשפט
השביתה הפרועה שהחלה ביום ד' אחה"צ בנמל חיפה ובנמל אשדוד המשיכה למרות צו בית הדין הארצי לעבודה אשר קבע כי על העובדים לחזור לעבודה במתכונת רגילה . הנזק הכספי הוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים לכל יום שביתה, כאשר מכולות עם סחורה טרייה נותרו בנמל ובעלי עסקים שפונים לוועדת החריגים לא קיבלו מענה.
בוועד נמל חיפה טענו כי הסיבה לשביתה היא התכחשות המדינה להבטחותיה בנוגע לרפורמה בנמלים "ברגע ששר התחבורה, אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם, אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי. נילחם עד הסוף על עתיד העובדים". עובדי נמל אשדוד הצטרפו לשביתת העובדים בחיפה כ"שביתת אהדה".
אך גם אם ראשי הוועדים צודקים בטענתם, קשה להבין מדוע הם חשבו שהתחמקות מבית המשפט והמשטרה יקדם את מטרתם או את הלגיטמיציה שיקבלו למאבקם.
ביום חמישי שלחה ההסתדרות הודעה לכלל עובדי הנמלים בה הפצירה בהם לחזור לעבודה: "עובדים יקרים, בהוראת בית הדין הארצי לעבודה, אנו שבים ומבהירים: בנמל חלים צווים שיפוטיים המורים על חזרה לעבודה סדירה ומלאה. המשך השביתה והפרת הצווים היא הפרת חוק, העלולה לשאת משמעויות אישיות לעובד המפר, לרבות פליליות. דרכנו אינה בהפרת חוק וצווי בית משפט! אנו קוראים לכם לשוב מיידית לעבודה!".
עם זאת, עדיין לא התקבלה תגובת ההסתדרות והעומד בראשה אבי ניסנקורן לעובדה כי ראשי הוועדים המשיכו לבזות את בית המשפט, למרות כל הפצרותיהם.
הנמלים נסגרו ובעלי העסקים סבלו
אחת מנפגעי השביתה היא בעליה של חברה לשיווק ויבוא של ירקות ופירות אשר פנתה אתמול לחדר המצב של ההסתדרות בבקשה לעזרה בשחרור מכולה של פטריות טריות, שאם לא תשוחרר בהקדם, הסחורה בה תתקלקל ולא תוכל להגיע לחנויות.
בעלי החברה, מירה וייסברג, אמרה ל-ynet כי: "יש לנו מכולה של פטריות טריות שמבחינת הניירת כבר שוחררה, אבל אנחנו לא יכולים להוציא אותה. הגשנו בקשות לוועדת החריגים אבל אין מענה. היא לא מתפקדת בגלל שזו שביתה פראית.
"אם לא נצליח להוציא את המכולה ומכולות נוספות שנמצאות בדרך, לא נצליח להביא את הסחורה לחנויות לפני שבועות. בתקופה כזאת מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים ליום רק לנו, וברור שזה לא רק לנו". באיגוד לשכות המסחר אספו נתונים מעסקים נוספים כדי לבחון הגשת תביעות נזיקין נגד ועדי העובדים בנמלי הים.
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר ביום שישי: "המשק במצור כבר יומיים, ולא בגלל סיבות ביטחוניות. אני מזכיר לשר התחבורה שהוא אמון על נמלי הים של ישראל ואני קורא לו לנהל את המשבר עד לפתרונו. ועדי הנמלים הפכו את עצמם לפורעי חוק ואני מציע להם לשקול מחדש את האסטרטגיה שלהם שכן הנוכחית מובילה לאבדן מוחלט של תמיכת הציבור והמשתמשים".