שתף קטע נבחר

זה התחיל בירושלים

מארומה ועד פינתי: הם התחילו בתור סניפים קטנים ברחובות ירושלים, וגדלו לרשתות עם סניפים בכל הארץ - 14 רשתות אוכל שהתחילו את דרכן בעיר הבירה

הקסם של ירושלים משתקף בבירור מהמפה הקולינרית שלה הכוללת בתי אוכל שלא תמצאו בשום מקום אחר בארץ (כמו פלאפל המוגש בתוך לחוח או בתוך פיתת "אש תנור" שמזכירה לאפה).

 

מלבד אזור הבילויים שהתפתח מסביב לשוק מחנה יהודה, ובנוסף למוסדות המיתולוגיים שבהם עדיין מבשלים אוכל על פתיליות, יש לקולינריה הירושלמית מאפיין מעניין נוסף: בתי קפה, מאפיות ודוכנים שנפתחו בעיר על ידי תושבי המקום והפכו עם השנים לרשתות מצליחות, שחלקן אף פרשו כנפיים והתרחבו לערים נוספות. 

רשתות מזון ירושלמיות (צילום: לין לוי)
מאפה נאמן בירושלים(צילום: לין לוי)
 

סיפורי הלידה של מרבית הרשתות הללו מתחיל בצורה דומה - שני חברים או שני אחים מלאים במוטיבציה, שרצו להביא משהו ייחודי לעיר הבירה. לרגל יום ירושלים שחל היום, יצאנו לשמוע כמה מסיפורי ההצלחה של המקומות הירושלמים שהפכו לנחלת כולם.

 

 

פסטה בסטה

רשת הפסטה הזולה הוקמה על ידי שני סטודנטים ירושלמים - שיר בקר וחיים אברהמי. המטרה שלהם הייתה להוזיל את מחיר מנות הפסטה שאוכלים במסעדות, ועל מנת לגבש את הקונספט של הרשת הם הרחיקו לאיטליה ולמדו שם בישול. בשנת 2010 פתחו את הסניף הראשון בשוק "מחנה יהודה" הירושלמי. 

 (צילום: רלי לב) (צילום: רלי לב)
(צילום: רלי לב)

הסניף השני נפתח כעבור זמן קצר בכניסה לשוק "הכרמל" בתל אביב, וכיום מונה הרשת שמונה סניפים שמציעים את הקונספט שהישראלים הכי אוהבים - להרכיב לבד את מנת הפסטה שלהם - ובזול. 

 

אז איך זה עובד? בהתחלה בוחרים את סוג הפסטה, אחרי זה את סוג הרוטב ואז גם את התוספות, והמחיר מצטבר בהתאם לכל הבחירות למנת פסטה שמחירה נע בין 21 שקלים (לפסטה ברוטב אלי אוליו ופפרנצ'ינו) ל-61 שקלים (לפסטה ברוטב שמנת עם סלמון, שתי תוספות נוספות וגבינה).

 

מלבד הפסטה מציעים שם גם סלטים (28-16 שקלים), מרקים (15 שקלים) וקינוחים (13 שקלים לקינוח אישי או 21 שקלים לקינוח זוגי), וגם כמובן, אווירה צוהלת ושמחה.

  

Captain בורגר

את "קפטן בורגר" פתחו בשנת 2015 שני האחים ברק ואשר לב, וכיום יש לרשת ההמבורגרים הירושלמית סניף אחד בעיר הבירה, שני סניפים בתל אביב, סניף בחדרה ובקרית אונו ושלושה סניפים נוספים (ביישוב רעות, בגבעתיים ובחיפה) שנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים. מה שמייחד את הרשת הזו מרשתות אחרות המתמחות בהמבורגרים, זה הייצור במקום של כל רכיבי המנה, כולל הצ'יפס שמגישים שם וטבעות הבצל.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

מנת הדגל של הרשת היא ההמבורגר "סמוקי" (110 גרם) שמגיע עם רוטב ברביקיו, חלת בצל, קורנדביף ובצל מטוגן מעל. מחיר המנה הזו בארוחה הכוללת גם צ'יפס ושתייה הוא 55 שקלים. מלבדו, מציעים שם גם בורגר צ'יקן טנדורי, צ'יזבורגר, בורגר טנסי פרייד והמבורגר טבעוני.

 

שווארמה השמן

רשת השווארמיות הזו הוקמה בירושלים בשנת 2006 על ידי עובדיה לוי, תושב העיר, וכיום היא מונה לא פחות מעשרה סניפים בפריסה ארצית (מודיעין, הרצליה, ראשון ציון, בית שמש, יבנה, אשדוד אילת ובערים נוספות).

 

הסניף הראשון של הרשת נפתח הרחק ממרכז העיר, והייתה בו אווירה שכונתית למדי (בקטע טוב). לאחר שהתרחבה ונפתחו ארבעה סניפים נוספים בבירה, היא הפכה באופן רשמי לרשת השווארמה המדוברת בעיר, וכיום יש הטוענים כי ה"שווארמה של השמן" היא הטובה ביותר בירושלים.

 

מבחר השווארמות שמוצעות בסניפי "שווארמה השמן" כולל שווארמה פרגית, שווארמת עגל, שווארמה הודו ושווארמת מיקס שמוגשות כולן בפיתה (32 שקלים), בלאפה (39 שקלים), בבגט (39 שקלים) או בצלחת (45 שקלים).

 

פינתי

רשת חומוסיות "פינתי" החלה את דרכה בירושלים בשנת 1975 בפינת הרחובות המלך ג'ורג' וההסתדרות. את הסניף הראשון פתחו מאיר ומשה מיכה יחד עם סלע חן. כיום, קירותיו של הסניף המיתולוגי מלא עד אפס מקום בתמונות של סלבריטאים, פוליטיקאים וראשי עיר שאכלו במקום, והרשת מונה 12 סניפים בפריסה ארצית.

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

החומוס הוא, כמובן, מנת הדגל של "פינתי", אך חוץ ממנו מציעים שם גם מנות ביתיות ביתיות כמו סופריטו בשר (40 שקלים), אורז ושעועית (20 שקלים), מרק קובה סלק (28 שקלים), קוסקוס ירקות (20 שקלים) וגם שניצל, קבב, פרגית וחזה עוף. ואם אתם מגיעים למקום - אל תוותרו על מנת החומוס עם הבשר הטחון, אותה אפשר לקבל בצלחת או בפיתה (30 שקלים).

 

הביקור בסניף המקורי שברחוב קינג ג'ורג' הוא בגדר חוויה אנתרופולוגית: במרכז המסעדה הצפופה ניצבת קופה אותה מאייש אחד מבעלי הרשת, בזמן שהמלצרים המבוגרים והמיומנים מתזזים בין השולחנות העמוסים כשהם אוחזים בידיהם צלחות גדושות באוכל.

 

ארומה

רשת "ארומה" ("ארומה ישראל" ו"ארומה תל אביב") החלה את דרכה כרעיון במוחם של שני אחים ירושלמים - סהר ויריב שפע - שחלמו על אספרסו-בר אמיתי שבו יגישו קפה איכותי. הרעיון הפך למציאות בשנת 1994 עם פתיחתו של הסניף הראשון של "ארומה" ברחוב הלל בירושלים. חמש שנים לאחר מכן, התגלו חילוקי דעות בין האחים, והרשת פוצלה לשתי רשתות נפרדות - "ארומה ישראל" ו"ארומה תל אביב". כיום "ארומה ישראל" מונה 140 סניפים בארץ, ובתל אביב פועלים 35 סניפים של "ארומה תל אביב".

טוסט של "ארומה תל אביב" (צילום: יח"צ)
טוסט של "ארומה תל אביב"(צילום: יח"צ)

התפריטים של שתי הרשתות דומים אבל שונים - הם מבוססים על אותו קונספט וכוללים כריכים, מאפים, ארוחות בוקר, סלטים ומגוון משקאות קפה. 

רשתות מזון ירושלמיות (צילום: סטודיו יותם בצלאל)
"ארומה ישראל"(צילום: סטודיו יותם בצלאל)
 

 

אנג'ל

סיפורה של משפחת אנג'ל הירושלמית, שהקימה את מוסד הלחם הישראלי, התחיל בשנת 1927 כייבואנים של קמח והמשיך במאפייה שירשה המשפחה. המאפייה הקטנה גדלה והתפתחה, עד שבשנת 1993 החליטו ב"אנג'ל" לצאת לראשונה אל מחוץ לגבולות ירושלים ולפתוח מאפייה חדשה בלוד.

רשתות מזון ירושלמיות (צילום: יח
מייבוא לחם לרשת ארצית. "אנג'ל"(צילום: יח"צ)

בהמשך, המשפחה רכשה מאפיות נוספות ברחבי הארץ, וכיום "אנג'ל" נחשבת לאחת המאפיות הגדולות בישראל עם ארבע מאפיות הפתוחות לקהל הרחב (בירושלים, בלוד, בנתיבות ובכפר החורש), מפעל עוגות בבית שמש ורשת חנויות לחם ומאפים.

 

אחד המוצרים האייקוניים של הרשת היא הפיתה, ובמיוחד לשם הפצתה נפתח בשנת 2014 הסניף הראשון של "אנג'ל" בחו"ל - ניו ג'רזי, ארה"ב, שם מתמקדים בייצור פיתות קפואות שמופצות לכל רחבי צפון אמריקה.

  

קפה הלל

את הסניף הראשון של "קפה הלל" פתחו האחים קובי ויוסי שרף בשנת 1998, ברחוב הלל הירושלמי. הרעיון שעמד מאחורי הקמת המקום היה להציע לירושלמים אספרסו בר איטלקי, כזה שעד אז לא נמכר בעיר.

 

המקום צבר קהל לקוחות אוהד, ובשנת 2000 בית הקפה הקטן הפך לרשת עם פתיחת סניף ירושלמי נוסף ברחוב יפו בעיר. עם הזמן נוספו סניפים נוספים, ובשנת 2003 הסניף במושבה הגרמנית חווה את אחד הפיגועים הקטלניים שהיו בארץ.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

כיום הרשת מונה 14 סניפים, בית מאפה מרכזי בקיבוץ קרית ענבים (ליד ירושלים) וקפה שמיובא ארצה במיוחד עבורה. בגזרת האוכל אפשר למצוא שם מנות בית קפה קלאסיות כמו מגוון סלטים (59-49 שקלים), כריכים (45-43 שקלים), טוסטים, פוקצ'ות וכמה סוגים של ארוחות בוקר (58-29 שקלים). יש שם גם פסטות, מנות ילדים ומבחר מנות טבעוניות.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

 

ופל בר

גם הרשת הזאת נפתחה על ידי שני אחים ירושלמים - אושרי ואלירן אבו חצירה, שהחליטו שהם רוצים בית קפה שבו הדגש יהיה דווקא על ופל בלגי וקרפים מושחתים.

 

כיום, הרשת מונה 19 סניפים בפריסה ארצית ובתפריט, מלבד הוופל'ס והקרפים, יש גם ארוחות בוקר כמו פוקצ'ה מוקרמת בסלסת שמנת עם ביצת עין, אריסה ולימון כבוש (47 שקלים), כריכים (42-35 שקלים) ושקשוקות כמו "השקשוקה המרוקאית" עם פלפל חריף וחומוס גרגירים (52 שקלים). יש שם גם מנות כמו "לאפה טוסט" (47-44 שקלים), סלטים, פסטות ואפילו מנות דגים.

 (צילום: תמר זקן) (צילום: תמר זקן)
(צילום: תמר זקן)

ואם אתם מחפשים את מנת הדגל של המקום, לכו על אחת ממנות הוופל'ס (יש קרוב ל-30 סוגים שונים בתפריט) שמחירן נע בין 59-46 שקלים, או על אחד מהקרפים שיכולים להגיע כאן בגרסה מלוחה או מתוקה.

 

ג'אקו קנטי

את רשת המעדניות הזו הקים סבא ג'אקו קנטי בשנת 1935, קצת אחרי עלייתו ארצה מטורקיה. כיום, ממשיכים את דרכו במקום הנכדים ירון וקובי, והרשת מונה שישה סניפים, מתוכם שניים בירושלים ועוד ארבעה ברחבי הארץ.

 (צילום: אורן שלו)
(צילום: אורן שלו)

במקום מציעים תמהיל מוצרים לא שגרתי שסביר שלא תמצאו במעדנייה ירושלמית אחרת כמו גבינות תוצרת חוץ, דגים ופירות ים, נקניקים לא כשרים והמון מוצרי מעדנייה מאיטליה כמו יין, דגים מעושנים, חמוצים ושמן זית.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

  

מאפה נאמן

רשת המאפיות ובתי הקפה התחילה את דרכה בשנת 1944 בעגלת תינוק עמוסת מאפים, עימה הסתובב רבי ברוך נאמן (ז"ל) ברחבי העיר על מנת למכור את מרכולתו. עם השנים, עגלת התינוק הפכה למאפייה וזו הפכה עם הזמן לבית קפה. כיום, יש לרשת הזו לא פחות מ-50 סניפים בפריסה ארצית, ובשנת 2008 היא אף הקימה מפעל המספק את המאפים לכל סניפי הרשת.

מאפיות (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

סניפי "מאפה נאמן" מציעים תצוגה עמוסה בכל טוב של מאפים מכל הסוגים, הצבעים והצורות, וגם ארוחות בוקר כמו "הזוגית המפנקת" שמחירה 108 שקלים וכוללת מנת ביצים לבחירה, מטבלים שונים, ממרחים, סלט ירקות וכמה סוגי לחם ומאפים.

 

בנוסף, אפשר לאכול בסניפי הרשת פסטות, כריכים, פיצות, פוקצ'ות, טוסטים (25 שקלים) וטורטיות, תפוח אדמה מוקרם בטאבון, סלטים (38-33 שקלים) ומנות דגים. אבל עם כל הכבוד לכל אלו, שני הלהיטים הגדולים של "מאפה נאמן" הם הבייגלה האמריקאי המצופה בגלייז מתוק והבורקס מבצק פילו במילוי שוקולד.

 

באשר פרומז'רי

את חנות גבינות הבוטיק הירושלמית הקים יהודה אלי באשר לפני כ-55 שנה בשוק "מחנה יהודה". כיום הרשת מונה שישה סניפים בארץ, ביניהם גם בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

מבחר הגבינות שמשווקים ב"באשר" הוא עצום וכולל גם את המיוחדות והנדירות ביותר, כאלה שמתיישנות בהרי האלפים שבשוויץ. מלבד הגבינות מציעים שם גם מבחר מרשים של יינות מיובאים, ממרחים ומוצרי מעדנייה נדירים כמו חמאת כמהין, אגוזים מיוחדים מספרד, באגטים וחמוצים. גולת הכותרת כאן היא, איך לא, מבחר הגבינות מכל הסוגים והמינים ובטווח הכי רחב של אחוזי שומן שייצא לכם לפגוש בחייכם.

 

ניו דלי

רשת סנדוויצ'יות כשרות המונה כיום 22 סניפים בפריסה ארצית. הרשת הוקמה בשנת 2004 והסניף הראשון שלה, בדומה לסניפים הראשונים של רשתות נוספות המופיעות בכתבה הזו, נפתח ברחוב הלל הירושלמי.

 (צילום: מיקי אופק) (צילום: מיקי אופק)
(צילום: מיקי אופק)

ב"ניו דלי" מתמחים בהכנת כריכי בשר המתומחרים במחיר אחיד של 25 שקלים ומורכבים מלחם הנאפה במקום, אליו משודכים בשרים מעושנים וצלויים כמו קבב, אווז, שניצל קריספי, קבב כבש, רוסטביף, שווארמה, הודו בדבש ופסטרמה ניו יורקית. מנות נוספות בתפריט הרשת: "פילדלפיה סטייק סנדוויץ'" (35 שקלים), צ'יפס, כנפיים בצ'ילי וסלט עוף.

 

בורגרס בר

הסיפור של "בורגרס בר" התחיל בשנת 1999 כשטל רוזן ויוני מלכה, שני חברים צעירים שרק סיימו את שירותם הצבאי, החליטו לפתוח מסעדת המבורגרים כשרה במושבה הגרמנית בירושלים. בהמשך, הצטרף אליהם שותף שלישי - ישראל ניזרי, והשלושה גיבשו קונספט של המבורגר איכותי בהרכבה אישית שהפך את מנת הרחוב האהובה לאישית מאוד.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

כיום הרשת מונה 32 סניפים בפריסה ארצית (מתוכם 15 בירושלים), והיא נחשבת לרשת ההמבורגרים הרביעית בגודלה בישראל. בשנה החולפת הרשת פתחה סניף קונספט ראשון באווירת שוק ב"מחנה יהודה" ובו, להבדיל מהסניפים האחרים של הרשת, מתנגנת מוזיקה אותנטית, הישיבה היא על ארגזים ויש מגוון של בירות קרות מהחבית. בהמשך למהלך הזה, הרשת פתחה שני סניפי אקספרס נוספים, בהם מחיר ארוחת ההמבורגר עומד על 45 שקלים.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

הזמנת המנה מתבצעת ב"בורגרס בר" בכמה שלבים: תחילה בוחרים כאן את סוג ההמבורגר (בקר, טלה או אנטרקוט, רגיל או חריף), לאחר מכן את המשקל הרצוי של הקציצה (150, 220 או 300 גרם) ואת התוספות (פטריות פורטובלו, ביצת עין, אבוקדו ועוד), ולבסוף - בוחרים את הרטבים מתוך 13 סוגים שונים. מחיר ההמבוגר כאן מתחיל ב-28 שקלים, וטווח המחירים של התוספות נע בין 10-5 שקלים לתוספת. לצד ההמבורגר מציעים כאן תוספות כמו צ'יפס בטטה, סיגרים במילוי בשר פיקנטי (15 שקלים) ועוד.

 

קפית

רשת בתי הקפה "קפית" הוקמה בשנת 1987 ברחוב עמק רפאים במרכז ירושלים, וכיום היא מונה ארבעה סניפים בבירה ועוד שלושה סניפים הפועלים מחוץ לעיר (במעלה אדומים, במודיעין ובפתח תקווה).

רשתות מזון ירושלמיות (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

מנת הדגל של "קפית" היא סלט ה"אורגנטו" שכולל רצועות זוקיני מוקפצות עם אגוזים פריכים וקרוטונים, עגבניות, בצל, נענע וגבינה בולגרית, והוא יכול להגיע בכמה גרסאות - ביניהן "אורגנטו" בטטה, "אורגנטו" פטריות או "אורגנטו" אספרגוס (74-69 שקלים). בתפריט יש גם ארוחות בוקר כמו "בוקר ירושלמית" עם גרגירי חומוס חמים, ביצה קשה וירקות המוגשים על בייגל קלוי (56 שקלים), טוסטים (54-49 שקלים), שקשוקה אדומה וירוקה (54-48 שקלים), פוקצ'ות, פיצות, מבחר מזטים המוגשים לצד פוקצ'ה (68 שקלים) ומנות עיקריות חלביות, ביניהן גם מנות דגים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
לכבוד יום ירושלים: מסעדות שהחלו את דרכן בעיר הבירה
צילום: יח"צ
מומלצים