השביתה הסתיימה, אך המאבק בנמלים רחוק מסיום
בית המשפט יקיים היום דיון נוסף בעקבות השביתה הפרועה בנמלים. העובדים דורשים להפסיק את הסחבת במו"מ מולם, ההסתדרות מתקשה לנהל אותם, ואילו שר התחבורה ביטל מסיבת עיתונאים בנושא בגלל המצב הביטחוני, ולא נראה כי הוא מתכוון לקדם את המו"מ עם העובדים בזמן הקרוב
הנהלות נמלי חיפה ואשדוד דיווחו אתמול (ב') לבית הדין כי העבודה בנמלים התחדשה במלואה וכי התפוקות חזרו לרמתן הרגילה, אך בין העובדים, ההסתדרות, שר התחבורה ובתי הדין הרוחות עדיין סוערות.
היום אחר הצהריים (ג') ישמע שופט בית הדין הארצי לעבודה, אילן איטח, את טענות ראשי הוועדים לגבי הוצאות המשפט בגובה עשרות אלפי שקלים שהטיל עליהם, לאחר שלא התייצבו לדיונים בנוגע לשביתה וביזו את בית המשפט. הבוקר תכנן שר התחבורה, ישראל כץ, לקיים מסיבת עיתונאים בנושא, אך דחה אותה בשל המצב הביטחוני בדרום, אחרי ששמר על שתיקה כמעט מוחלטת מאז פרוץ השביתה.
לפי הערכות בענף הספנות, כץ מתכוון להאיץ את פתיחת הנמלים החדשים גם ללא מיצוי המו"מ עם העובדים לגבי הרפורמה.
בהתאם להחלטת בית הדין הארצי לעבודה לאחר הדיון הסוער שהתקיים במהלך הלילה שבין יום שבת ליום ראשון, העבירו הנהלות הנמלים דיווחים לגבי החזרה לעבודה לאחר השביתה, ועל פי הדיווחים העובדים אכן התייצבו באופן מלא, והתפוקות הגיעו לרמה ממוצעת ומתקבלת על הדעת.
בדיון עצמו ביקשו חלק ראשי הוועדים מבית המשפט לבטל את הקנסות הכבדים שהוטלו עליהם. וגדי בוטבול מנמל אשדוד אמר: "אני לא יודע איך לבוא לעובדים שלי ולריב איתם כדי שיחזרו לעבודה רגילה, כשאני יודע שעדיין מונח עלי קנס כספי של 70 או 80 אלף שקל. בשנתיים האחרונות רבתי עם העובדים שלי. אם אני חוזר לעבודה עם קנס על הראש, אני אומר לכל הוועדים שילכו הביתה". בהחלטתו הסכים בית הדין כאמור לשמוע בדיון היום את טענות העובדים בנוגע לקנסות.
שנים של סחבת
עובדי נמל חיפה פתחו בשביתה ביום רביעי האחרון בטענה כי שר התחבורה כץ הפר את ההסכם עמם בנוגע להשקעה בתשתיות. אליהם מיהרו להצטרף עובדי נמל אשדוד במהלך מתואם. בוועד נמל חיפה טענו כי "ברגע ששר התחבורה אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי, נילחם עד הסוף על עתיד העובדים".
יש לציין כי המו"מ בין המדינה לעובדי הנמלים בנוגע לרפורמה נמשך כבר חמש שנים, במהלכן העובדים ביקשו לשבות מספר עקב "סחבת" מצד המדינה, ונענו בשלילה על ידי בית הדין לעבודה שקרא להם לחזור לשולחן המו"מ.
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אשר קרא במהלך הדיון בבית המשפט לעובדים לא להפר את הוראות בית המשפט, אמר יומיים לפני תחילת השביתה בנמלים לאחר פגישה עם נציגי המדינה, כי לא יאפשר את המשך הסחבת. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר.
יו״ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הצטרף אז לדברי ניסנקורן והוסיף כי "אי השקט השורר כיום בנמלים נובע מחוסר ודאות שנמצאים בה עובדי הנמלים שרוצים הכרעה סופית בעניינם. נעמוד איתן לצד ועדי העובדים ועובדי הנמלים עד הבאת הנמלים הקיימים לחוסן כלכלי ולביטחונות ראויים לעתידם של העובדים".
אך למרות הצהרות אלה, השביתה הפרועה וביזיון החלטות בית המשפט על ידי ראשי הוועדים הובילו לכך שההסתדרות עומדת כעת בפני בעיה. מצד אחד היא אינה יכולה להצדיק הפרות חוק, אך מהצד השני חלק מעובדי הנמלים, אשר לתפיסתם "נלחמים על הבית" מאיימים כי אם לא יקבלו את תמיכת ההסתדרות יעזבו אותה ויצטרפו להסתדרות הלאומית.
"הישגים - רק באמצעות דיאלוג"
אורנה הוזמן בכור, מנכ"לית חברת נמל אשדוד התייחסה אתמול למצב בנמלים בכנס של חברת דן אנד ברדסטריט: "גם אם אפשר להבין את חששות העובדים לנוכח הקמת הנמלים החדשים והתחרות המתעצמת, הוועדים חייבים להבין שישנם כללי משחק וחייבים לשחק רק בתוכם. המשחק הוא רק בתוך המגרש הנורמטיבי והחוקי.
"את ההישגים וההתקדמות נוכל לקיים רק באמצעות דיאלוג שאינו פוגע בלקוחות החברה והמשק הישראלי. כעת עלינו להתרכז בעשייה, בכדי למזער את נזקי השביתה ולתת את השרות המיטבי ללקוחותינו".
בהתאחדות התעשיינים אמרו אתמול כי "אנחנו שבים ומזכירים לכל הצדדים כי לא ניתן שיחזיק אותנו בני ערובה. הנמלים הם צינור החיים שלנו, ואי אפשר להמשיך ולהתנהל באופן חסר אחריות - חייבים לסיים את הסאגה הזו אחת ולתמיד. אנחנו קוראים לבית המשפט להכריח את הצדדים לשבת באופן מיידי ולנהל משא ומתן אינטנסיבי, עד אשר יגיעו להסכמה על הרפורמה.
"לא נסבול מצב בו הנמלים מושבתים או חצי מושבתים, ולא נהסס להשתמש בכל הכלים שיש בידינו, כולל תביעות אישיות. חייבים להחזיר את הנמלים לפעילות תקינה".