"כולן מתאפרות אז הרשיתי גם לבתי"
הילדה מבקשת שתקנו לה אייליינר או רוצה להשתמש בגלוס שיש בבית - מסכימים? ומה אם היא בת 11? לא פשוט להתחיל להתמודד עם הלחצים החברתיים והרצון של הבנות להתבגר, אבל גם פה עדיף להיות חכמים יותר מאשר צודקים
כשבתה של הילה ליפשיץ חגגה בת מצווה היא קיבלה "אור ירוק" להתחיל להתאפר. היום היא בת 13 ומתאפרת בעיקר בסופי שבוע, כשהיא יוצאת עם חברות או במסיבות בר ובת מצווה. "זה התחיל כשהיא אמרה למה לחברה הזו מותר וגם לחברה ההיא מרשים וכל החברות מתאפרות", מספרת ליפשיץ. "לבית ספר אסור להן להתאפר וזה מצוין, פותר את הבעיה".
באיזה איפור היא משתמשת?
"אני לא מבינה כלום באיפור לכן לא ממש יודעת במה היא משתמשת אבל היא מתאפרת בצורה מאוד עדינה. אחותי מאפרת אז היא מתייעצת איתה ולוקחת ממנה איפור. בבית אין לה פרטנרית, אני לא בעניינים. היא גם רואה באינסטגרם כל מיני סרטונים ולומדת משם".
מה את ממליצה להורה שמתלבט אם להרשות לבתו להתאפר?
"לזרום, חבל על הוויכוח. זה לא אומר שום דבר על הילדה. התנהגות טובה לא קשורה לאיפור. יש הרבה דברים מעבר".
תפקיד ההורה לשים את הגבול
ילדות היום נחשפות בגיל צעיר למובילות דעת קהל באינסטגרם שמתאפרות, והן רוצות להיות כמוהן. ההורים חושבים שזה מוקדם מדי אבל הלחץ החברתי עושה את שלו ולעיתים יותר חיכוכים וויכוחים בבית. אז מה עושים כשילדה בת 11 רוצה לקנות אייליינר כי "לכולן יש"? "העניין שהילדה מגלה באיפור מביע את ראשית המודעות החברתית לסביבה חדשה ומרוחקת מזו המוכרת לה. הילדה מגלה שיש עולם בחוץ ואליו היא רוצה להשתייך", אומרת ענת גטניו-סמרי, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית-התנהגותית, מטפלת ב"שיבא" ומנהלת מכון anatrapya לניהול חיים.
"יש לראות ברצון להשתנות ולהידמות לאחרת כחלק מתהליך של התבגרות וחיפוש אחר זהות עצמית ייחודית ונפרדת. זאת לא רק השפעת הסביבה על הילדה, אלא גם את הרצון שלה להשתייך ולהשפיע על סביבתה - להשקפתה, כולם סביבה יראו כמה היא יפה או מיוחדת".
מה הדרך הנכונה להגיב לבקשה של הילדה?
גטניו-סמרי: "זוהי שעתם היפה של ההורים, של הילדה ושלהם כמשפחה. ההזדמנות להעמקת הקשר תוך הקשבה והבנת רצונה. זה לא אומר שעל ההורה להיענות לבקשה באופן גורף. אמפתיה לרצון הילדה היא לאו דווקא היענות אוטומטית או מלאה לדרישותיה. יש להבדיל בין ילדה בגיל 13-11 שמבקשת רשות להתאפר לבין זו הקובעת עובדה מבלי לבקש רשות. בשני המצבים צריך לשוחח עם הילדה, להקשיב לבקשה במלואה ולא לדחותה על הסף. אפשר לראות בבקשה סימן חיובי להתפתחות ולמודעות אישית של הילדה ולשקף לה את זה. כדאי לעודד אותה להמשיך ולהביט סביבה ולבחור במה שמתאים לה ולגילה.
"זו גם הזדמנות לקרב בין עולמותיהן של האם והילדה, למשל אם האם תשתף בחוויותיה האישיות, כיצד היא החלה להתאפר ומתי. ככל שההקשבה והשיתוף יהיו כנים, תתפתח ביניהן השפה הנשית החברית ותלווה אותן לאורך השנים. ככל שהאם תהיה עוינת, הילדה תלמד לא לסמוך על טעמה של האם ותבטל את הצעותיה בעתיד".
"כדאי לברר מה המטרה באיפור, על איזה איפור הילדה חשבה ואיזה איפור אפשרי. מה יקדם האיפור ולמה יפריע. לברר עם איזו דמות היא מזדהה ולא לבטל או ללעוג לדמות הזו, אלא להראות צדדים שונים של חיוב ושלילה בדמות. יש לבחון עם הילדה איזה איפור יתאים לאיזה שלב בחיים ומה נחשב למספק עבורה. רצוי לשייך איפור לאווירה המשפחתית ולסביבה החברתית הקרובה - מה יתאים ומה יביך. צריך לזכור שטעם טוב מתפתח עם השנים, ככל שיש פתיחות לאסתטיקה, ואינו מנבא בהכרח התנהגות פרובוקטיבית או מוחצנת.
"במקרה שבו ילדה מתאפרת ללא ידיעת ההורה, גם אז מנהלים שיחה ומתחילים אותה עם גילויי הבנה לרצון להתאפר. ממשיכים בהסבר על משמעות ההתייעצות עם ההורה וקבלת רשות ממנו. ככל שהשיחה תעשה באדיבות תקיפה, ותהיה עניינית לחוקי הבית ולסמכות ההורית, הקשבת הילדה להורה וקבלת סמכותו תהיה טובה יותר".
קראו עוד:
"הצלחתי להציל את בתי משיימינג"
הרדאר ההורי - כך תדעו מה עובר על ילדיכם
האם יש גיל שזה נחשב "בסדר" להתחיל להתאפר?
"איפור הוא לא פשע ואין חוק האוסר עליו. לכן, אין גם גיל המאפשר או או אוסר עליו. לעומת זאת, כללים תרבותיים וחברתיים מכתיבים איזה איפור, מתי ולאיזה גיל. כל אחד יכול ורשאי להחליט בעצמו על עצמו. מקובל היום שילדות בגן יכולות לשים לק על הציפורניים כי זה חלק ממשחק עם אימא ואף אחד לא מתייחס לזה ברצינות.
"עד גיל 12 לא נהוג להתאפר לבית הספר. במסיבות בת המצווה יש בנות המגיעות עם איפור מקצועי באדיבות ההורים. בגיל 13 אפשר לראות בנות עם צללית, מסקרה או עיפרון עיניים, שפתון שקוף ולק בהיר על הציפורניים. בשנות התיכון רוב בתי הספר מגבילים את האיפור והלבוש ומקפידים על איפור קל. במידה והילדה חורגת מהמקובל בסביבתה החברתית יש לברר מה עומד מאחורי ההקצנה. ייתכן ומדובר באותות מצוקה וחשוב להתייחס ולעקוב אחריהם".
עד כמה צריך להתייחס לסביבה? כלומר אם יודעים שהחברות שלה מתאפרות האם זה שיקול שצריך לקחת בחשבון?
"כמו כל בני האדם השואפים לתחושת שייכות בסביבתם, גם הילדה שואפת להרגיש שייכת וככזו להזדהות עם סביבתה. האלטרנטיבה לכך הרבה פחות אטרקטיבית: תחושת זרות וניכור המזמינים עוינות חברתית.
"על ההורה לעזור לילדה להשתייך לסביבתה בעיקר בגיל צעיר, ולהתאים עצמה למקובל לסביבתה החברתית, תוך הקשבה לייחודיותה ולטעמה האישי. מצד שני, ההורה נדרש לבחון את הסביבה החברתית אליה הילדה אמורה להשתייך.
"במידה ומדובר בהתנהגות חריגה או קיצונית, תפקיד ההורה לשים את הגבול ולהפעיל את סמכותו ההורית כדי למנוע התנהגות פוגענית או לא מתאימה. לדוגמה - אם הילדה חברה לבנות 12 שמתאפרות בכבדות ובניגוד לכללי בית הספר, על ההורה לא לאפשר איפור שכזה ובמידת הצורך לנקוט סנקציות אם יש הפרה של הכללים. על ההורה לבחון את השפעת הקשר על בתו: לאפשר את המשך החברות כל עוד הכללים נשמרים, להוציא מהמעגל החברתי אם יש הפרה של הכללים, להציע חוג חברתי חלופי, פחות רדיקלי".
אפשר להתערב בהחלטות של הילדה על סוג האיפור?
"להורה יש תפקיד של מחנך, עליו להפעיל שיקול דעת. ההורה צריך להיות מעורב בנעשה ביום יום ולהתערב בהחלטות של הילדה במידה והן לא תואמות את הציפיות ממנה לאחר שהנושא נדון. ההשקעה של ההורה בחינוך תתבטא בהתמדה ובמחויבותו לחינוך. כלומר אם יום אחד 'הלק השחור' יהיה מאוד חשוב בעיניו, למחרת יתעלם ממנו וכעבור יומיים 'יתפוצץ' כשיבחין שלא הוסר, הנזק לחינוך הילדה יעלה על הנזק של לק כזה או אחר, שכן הורה ייתפש בעיני הילדה כמי שלא צריך לקחת אותו יותר מידי ברצינות מאחר והוא לא עקבי".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
מה עושים כשיש חילוקי דעות?
"צריך לצאת מנקודת הנחה שאיפור זה רק איפור וילדים מורדים הם לא רעים או עבריינים, אלא צעירים שבודקים גבולות וחוקרים את סביבתם. תמיד חייבת להיות שיחה, ואם יש צורך אז מספר שיחות. חשוב לתאם זמן לשיחה - 'כשתחזרי מהחוג ארצה לדבר איתך'. השיחה תתחיל בתיאור הקונפליקט, הפרת הכללים, והפתרונות האפשריים.
"השיחה צריכה להתנהל באופן נעים ומכבד, באדיבות תקיפה. לדוגמה: 'הבנתי שאת מאוד רוצה לשים לק. ראיתי ששמת לק שחור בניגוד למה שסוכם בינינו. סיכמנו שאת שמה רק שפתון שקוף ולק ורוד. אני מבינה שקשה לך לקבל את הכללים, שלא רצית לוותר. אם לא תהיה היענות מצדך לכללים שלנו כהורים אז לא תוכלי להמשיך ולצבוע את הציפורניים/לא תוכלי לקבל דמי כיס. אנחנו סומכים עלייך שתעמדי יחד איתנו בכללים של הבית, גם כשהם לא נוחים לך. אם תנהגי כמו שסיכמנו, נוכל להמשיך ולסמוך עלייך ואז בחופש הקרוב תוכלי לשים לק שחור או אחר. נוכל ללכת לקנות אחד או שניים שאת תבחרי ותשמרי אותם אצלך.
"יש לצפות גם לאפשרות שהילדה תסרב גם להצעה הזאת ואז על ההורה לנקוט בסנקציה אחת שציין. במקרה זה מציעים פשרה, לחשוב ולדבר שוב למחרת ועד אז הסנקציה שבחר ההורה תישאר בתוקף".
לשים לב לסוג האיפור
"רצוי וכדאי שהאיפור על ילדות צעירות בגילאים כאלו ייראה כמה שיותר נקי וטבעי, ללא מאמץ, ללא כמויות רבות", אומר המאפר יוסי ביטון, בעל רשת חנויות איפור. "ההמלצה היא על מספר מוצרים מצומצם, בכמויות מעטות מאוד, כדי שהתוצאה תהיה איפור שנעשה בצורה עדינה ונותן מראה של חצי שקוף. מוצרי האיפור המומלצים שיעניקו לילדה חווית איפור הם סומק בגוון ורדרד, מסקרה - למראה עדין יותר או למראה בהיר עדיף מסקרה חומה וגלוס בגוונים עדינים, שקופים למחצה".
ביטון מדגיש כי "חשוב שהמוצר יהיה איכותי מבחינת מרכיבי הפורמולה, במיוחד כשמדובר בעור צעיר, דק ורגיש כמו של נערה בגיל זה. יש לשים לב שמדובר במוצר בעל רכיבים טבעיים שאינם מייבשים את העור או גורמים לו נזק אחר ויש חשיבות גדולה למוצרים שהם ברישיון משרד הבריאות".
איזה איפור מומלץ לנערה שרוצה לטשטש חצ'קונים?
"כשיש פצעים על העור, כדאי להימנע מהנחת מייק אפ שומני, כדי לא לעודד אותו לפתח פצעים נוספים. מומלץ להשתמש במייקאפ-פודרה, מוצר המונח על העור בצורה אחידה אך לא אטומה מדי ונותן תחושה קלילה של איפור הפנים. דרך נוספת היא להשתמש עם מייק אפ נוזלי יחד עם קרם לחות, לערבב ממש מעט משניהם יחד וליצור מראה קליל ואטום".
להורים הוא ממליץ לא לתת לילדה לגלוש חופשי ללא הגבלה ולסנן מראש את בחירת הסרטונים שבהם באמת התכנים מתאימים לגיל, ומהם לילדה תתאפשר בחירה לאיזה סגנון איפור או מוצרים היא מתחברת".