בעקבות תלונות צרכנים: אתר גט איט עשוי להיקנס ב-2 מיליון ש'
צרכנים שרכשו באתר המכירות גט איט התלוננו על עיכובים באספקה, קבלת מוצרים שונים מאלה שהוזמנו, והערמת קשיים על ביטול עסקה וקבלת החזר. נטען גם שקופונים הוצגו באופן מטעה. החברה תוכל לטעון נגד הקנס תוך 45 יום
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (א') על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 2,096,400 שקל על אתר האינטרנט המכירתי גט איט (www.getit.co.il), בשל הפרות שונות לפי חוק הגנת הצרכן. חלק מההפרות נעשו בנסיבות מחמירות, משום שהן נוגעות למספר רב של צרכנים, לכן העיצום הכספי בגינן יהיה פי 1.5 מהקבוע בחוק הגנת הצרכן (סעיף 22ד).
יש לכם תלונות על אתרי אינטרנט? כיתבו לנו >>
הכוונה להטיל את הקנס אף נשלחה למנכ"ל חברת פירלס רמקולים ואלקטרוניקה בע"מ, המפעילה את אתר גט איט. לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן, הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכום הקנס. זכות הטיעון ניתנת למשך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
האתר כבר הורשע בעבר בהטעיית צרכנים. בית-משפט השלום בתל-אביב קנס ב-2010 את האתר ב-108 אלף שקל וכן קבע שיפצה 16 צרכנים ב-500 שקל, אחרי שלא סיפק להם בזמן מחשבים שהזמינו.
טענות הצרכנים: איחורים באספקה, קבלת מוצרים שלא הוזמנו
צרכנים התלוננו כי סבלו מאיחורים באספקת מוצרים שקנו באתר, ומאי עמידה בהוראות החוק לגבי אספקת סוג המוצר שפורסם והוזמן. כך למשל צרכן קיבל באיחור של שבועיים מוצר מסוג אחר מזה שהזמין. כן נטען שיש בעיה באספקת מסמכי גילוי פרטי עסקת מכר מרחוק.
עוד נמסר מהרשות להגנת הצרכן: "מתלונות הצרכנים עולה כי חלק מהמתלוננים שביטלו את העסקה מסיבות שונות ובמסגרת הזמנים המצויינים בהוראת החוק, לא קיבלו את כספם במועד הקבוע בחוק, וכי צרכנים שטרם קיבלו את המוצר על אף שזמן האספקה שצויין בהזמנת המוצר עבר, ביקשו לבטל את העסקה בשל האיחור באספקה אך החברה התנתה את ביטול העסקה באספקת המוצר (שכאמור טרם סופק).
"במקרים מסויימים פרסמה החברה קופון הטבה בסך 50/25 שקל וכדומה לרכישה באתר החברה. קבלת קופון ההטבה הותנתה בהרשמה בלבד באתר החברה. אך כאשר הצרכנים ביקשו לממש את קופון ההטבה, גילו כי קבלת ההטבה מותנית ברכישה בסכומים של 1,500 שקל ומעלה".
הטעיה נוספת לכאורה קשורה בהנחיה בתקנון האתר, לפיה תנאי ביטול העסקה וקבלת החזר כספי כללו תנאי: על המוצר המוחזר להיות באריזתו המקורית, שלם ו/או ללא פגיעה ו/או ללא נזק ו/או פגם ו/או קלקול כלשהו. לפי הרשות, "תנאי זה עלול להטעות צרכן בכל האמור לביטול עסקת המכר מרחוק שכן החוק מאפשר להחזיר מוצר בשל פגם".
"חשיבות רבה לשקיפות כשהצרכן לא פוגש פיזית את המוצר"
לפי הרשות להגנת הצרכן, החברה הפרה את סעיפי חוק הגנת הצרכן העוסקים באיסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (אופן מימוש ההטבה, טיב, מהות וסוג המוצר, מועד האספקה ותנאי הביטול).
כמו כן הרשות טוענת להפרה של סעיף 14(ג)(ב) – בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק, על העוסק לספק לצרכן מסמך גילוי אשר יכלול פרטים אודות העסקה. ושל סעיף 14(ה) – בעת ביטול עסקה, יחזיר העוסק לצרכן בתוך 14 ימים את הכספים שנגבו מהצרכן, יבטל את החיוב ויספק לצרכן עותק מהודעת הביטול.
סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין אניטה יצחק, מסרה: "רכישות באינטרנט הפכו בשנים האחרונות לצורת מכר נפוצה בקרב הצרכנים, משכך הרשות שמה דגש על תחום זה. קיימת חשיבות רבה לשקיפות המידע במיוחד בעסקות מסוג זה כאשר הצרכן לא פוגש פיזית את העסק ולא את המוצר.
"הרשות תמשיך ותפעל כנגד עוסקים מפרים וביניהם את אתרי המכירות אונליין על מנת לשמור ולוודא את קיום הוראות החוק. במקרה של הפרה - הרשות תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה ביניהם השתת עיצומים כספיים וכתבי אישום פליליים".
לא נתקבלה תגובת החברה עד מועד פרסום הידיעה.