"בחיים לא האמנתי שאגיע למצב הזה"
בשבוע שעבר נסגר סניף "קפה לנדוור" בגן מאיר אחרי עשר שנות פעילות, והזכיין לירן שפיגל (37) מצא עצמו בדרך להכרזה כפושט רגל: "קיבלנו שומה רטרואקטיבית משנת 2012 על היטל עובדים זרים, עיקלו לנו את כל החשבונות ונאלצנו לסגור ביום אחד. גם הרשת הערימה עלינו קשיים. לא האמנו שזה ייגמר כל כך רע". קפה לנדוור: "עשינו כל שביכולתנו לעזור לזכיין הספציפי הזה, היטל העובדים הזרים הוא ללא ספק מכה אנושה לכל ענף המסעדנות"
לפני כשבוע נסגר אחרי עשר שנים סניף "קפה לנדוור" בגן מאיר בתל אביב. הסניף, ששכן בתוך נישה פסטורלית במיוחד במרכז העיר, נסגר במפתיע בוקר אחד. הזכיינים - לירן שפיגל (37) וטל כץ (36) מצאו את עצמם בדרך להכרזה כפושטי רגל, אחרי 7 שנים שבהן הם הפעילו את הסניף.
"לאורך השנים היו לנו לא מעט קשיים מול הרשת", מספר שפיגל, "אבל מה ששבר אותנו סופית ועצר לנו את הגלגלים זה השומה הרטרואקטיבית שקיבלנו על העסקת עובדים זרים על סך חצי מיליון שקלים. בשלוש השנים האחרונות החוויה שלנו במקום היא ממש הישרדות, וכשהגיעה הגזירה הזאת הבנו שזה משהו שלא נצליח בשום צורה להתמודד איתו.
"אין לנו את הסכומים האלה, ואין לנו את היכולת. ניסינו לעשות כל מה שביכולתנו לעצור את זה או להגיע להסדר כלשהו עם הרשויות, אבל לא הצלחנו. גם אם הם יפרשו לנו את הסכום ל-36 תשלומים, לא נעמוד בזה, כי עדיין מדובר על עסק שנלחם על היומיום שלו, ובמצב כזה הוא לא יכול להוסיף לו על הגב הוצאה נוספת בסדר גודל כזה".
סניף "לנדוור" בגן מאיר בתל אביב נפתח לפני עשר שנים בדיוק, כשהרשת מנתה שבעה סניפים בלבד. כיום מונה הרשת קרוב למאה סניפים בפריסה ארצית. הסניף היה בבעלות הרשת כשלוש שנים, שבסיומן נמכר לשפיגל וכץ. עם סגירתו העסיק הסניף כ-30 עובדים.
כץ רכשה את הזכיינות אחרי שעבדה מספר שנים קודם לכן ברשת בסניפים בדיזנגוף ובאבן גבירול, ולפני כן במסעדות ובבתי קפה אחרים. שפיגל עבד לפני כן בסניף לנדוור בשדרות רוטשילד כשנה, כדי להבין וללמוד את העסק טוב יותר. אמנם לשניים לא היה ניסיון עצום בתחום, אבל הם גם לא נזרקו לתוכו משום מקום.
הסגירה של המקום מצטרפת לשורה ארוכה של מסעדות שנסגרו בחודשים האחרונים ברחבי הארץ, ובהם מסעדת "צ'רלי צ'ק פוינט" ביהוד, הביסטרו "אורנה ואלה" בתל אביב ועוד. מיכל אדלסבורג, הבעלים של מסעדת "צ'רלי צ'יק פויינט", אף התראיינה אחרי הסגירה והמליצה ליזמים שחולמים לפתוח מסעדה לברוח מהתחום. רק בתחילת השנה קיבלה רשת "r2m" שומה רטרואקטיבית של כשלושה מיליון שקלים בגין העסקת עובדים זרים. בכירים בענף המסעדנות התריעו בחודשים האחרונים על קריסה קרבה של תחום המסעדנות, ואת הסנוניות הראשונות לכך אפשר כבר לפגוש כאן ועכשיו.
אז איך מגיעים לסגירת מקום אחרי עשר שנים ולפשיטת רגל? מתברר שבקלות יחסית. "השנתיים הראשונות בסניף היו טובות", נזכר שפיגל. "אמנם הן לא היו טובות כמו שהבטיחו לנו שהן יהיו כשקנינו את הסניף, אבל הן היו תקופות טובות יחסית".
מה הבטיחו לכם?
"נתחיל עם זה שכבר מההתחלה הסכום שביקשו מאיתנו על הסניף, שעמד אז על כמעט שני מיליון שקלים, היה מופקע ומוגזם".
מה זאת אומרת מופקע? יכולתם שלא להסכים לזה.
"נכון, אבל הם ציירו לנו תמונה שרחוקה מהמציאות, וצפי ההכנסות לא באמת עמד במספרים שנתנו לנו. בשנתיים-שלוש הראשונות עוד הצלחנו איכשהו לעשות את המקסימום ולהרים את הראש מעל המים, אבל לאורך הדרך הרשת הערימה עלינו קשיים. למשל, אחרי שנתיים הם חייבו אותנו להשקיע 300 אלף שקלים בשיפוץ המטבח, ולהפוך אותו ממטבח של מזנון למטבח של מסעדה.
"אבל הבעיה הגדולה מכולן הייתה כשפתחו מעל האף שלנו את הסניף של 'לנדוור' בקינג ג'ורג' פינת שדרות בן ציון, סניף שנמצא במרחק מטרים ספורים מהסניף שלנו. זה גם משהו שגרם לנו למשבר גדול באותה תקופה, וזה משבר שסחבנו איתנו עד הסוף. הם פתחו איתנו תחרות, כך שבסופו של דבר היו שני סניפים אותו דבר, שעובדים על אותו קהל לקוחות באותו רדיוס. בתוך זה, גם שכר העובדים עלה ועלויות המזון גדלו. גם ככה התחום קשה, וכשאתה ברשת זה עוד יותר קשה כי אחוזי הרווח נמוכים והרשת חותכת סכום נכבד של תמלוגים שעומד על בין (4%-5%) אחוזים מהמחזור, אפילו לא מהרווח, אז כמעט שלא נשאר לך כלום. על אחת כמה וכמה כשפותחים מולך סניף ומגדילים את התחרות".
אז פשוט החלטתם יום אחד לקפל הכל ולסגור?
"ניסינו להילחם ברשויות ולהגיע לפשרה מולן, אבל הן לא ויתרו ואז בשבוע שעבר, ביום אחד, עצרו לנו הכל - עיקלו לנו את כל החשבונות ואת כל הכספים שהיו לנו בחברות האשראי, והיינו צריכים לסגור באופן מיידי כי לא יכולנו להמשיך לשלם לספקים ולעובדים, ולא רצינו להגדיל את ההתחייבויות מול כל האנשים שאנחנו עובדים איתם. עכשיו אנחנו בדרך להליך של פשיטת רגל. העסק סגור ויש עורך דין שמטפל בכל זה".
ניסיתם לפנות לרשת ולעדכן אותם על המצב?
"ניסינו במהלך השנים לדבר איתם ולעצור את המהלך לפתיחת סניף קינג ג'ורג', והם אמרו שאין שום דבר בחוזה שמאפשר לנו למנוע את זה מבחינה משפטית. הם אמרו שאם יהיו קשיים הם יעזרו ויבואו לקראתנו, ובהתחלה נתנו לנו שלט מסחרי קטן על קינג ג'ורג' ובמשך חודשיים-שלושה לא גבו מאיתנו תמלוגים, אבל זה ממש לא עזר".
בתוך השתלשלות האירועים בשנים האחרונות, האמנת שתוכרז כפושט רגל בגיל 37?
"ממש לא. השקעתי את כל מה שהיה לי בסניף הזה וגם המשפחה עזרה. לקחנו גם הלוואות מהבנקים ומלנדוור, וגם עשו פרישה של תשלומים בשביל שנקנה את הסניף. לא האמנו בחיים שנגיע למצב הזה. טל נשואה וילדה עכשיו את בנה השלישי, ולי יש בן זוג בשש השנים האחרונות, ואם חשבתי על ילד - זה נראה לי כמו חלום רחוק. אין לי משאבים כספיים לעשות שום דבר עכשיו. לא האמנתי שאגיע למצב הזה, ולא חשבתי על זה בשום צורה.
"מה שקרה לנו הוא סיפור קשה מאוד, ולא האמנו שככה הוא יסתיים. עבדנו שם במשך שנים בלי למשוך משכורות, אני עבדתי בשתי עבודות במקביל בשביל שאוכל להתקיים, וטל נשענה על בעלה רק בשביל לשרוד ולהמשיך להפעיל את המקום. לא האמנתי שבסופו של דבר הסיפור הזה ייגמר כל כך רע".
מה אתה ממליץ לאנשים ששוקלים לפתוח מסעדה או בית קפה?
"אני אומר שבשביל להצליח צריך ממש לחיות את העסק ולהבין אותו לפני שנכנסים אליו, ורק מי שיש לו גב כלכלי מאוד חזק יכול לשרוד בתחום הזה. מי שנכנס עם התחייבויות בסכומים גבוהים - עלול להיקלע למערבולת שאי אפשר לעצור אותה".
דובר רשת "קפה לנדוור" מסר בתגובה: "צר לנו על תחושות הזכיין, כמו גם על ניסיונו לייצר מציאות אלטרנטיבית, אולם איננו שופטים אדם בעת צערו. רשת 'קפה לנדוור' פועלת שנים רבות עם עשרות רבים של זכיינים, בפריסה ארצית ובהצלחה מרובה. במשך השנים הנהלת הרשת עשתה ככל שביכולתה לסייע לזכיין הספציפי הזה, בכל רמה אפשרית. אולם לצערנו, לזכיין שאינו מעוניין לעזור לעצמו, לא ניתן לסייע. באשר להיטל העובדים הזרים, זו ללא ספק מכה אנושה לכל ענף המסעדנות, ולצערנו אנו עתידים לראות עסקים רבים הולכים באותה הדרך".
תגובת מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן: "המחדלים בכל הקשור לטיפול בסוגיית מבקשי המקלט יביאו לדאבוננו לקריסה של עוד מאות עסקים קטנים בתעשיית המסעדות".