בין כיכר האינקוויזיציה ל"הקדש": סיור בברצלונה היהודית
על מרצפות האבן של הרובע הגותי העתיק הלכו במשך מאות בשנים אלפי יהודים. רבה של ברצלונה הקדיש שנים מחייו להתחקות אחר האתרים היהודיים הנשכחים, ובנה את הרובע היהודי מחדש קיר אחר קיר, בית אחרי בית, בסיור וירטואלי ורגלי בין הכיכר שבה נשרפו יהודים על המוקד - ו"קירות המצבות" בבתי הרובע
עם כל הכבוד לגאודי (ויש כבוד), ברצלונה טומנת אוצרות אמיתיים עבור יהודים – והיסטוריה שמגלמת בתוכה את מוראות הגלות בכמה מהצמתים העצובים ביותר. אם עד כה היו צריכים מטיילים יהודיים לחפש סיורים מיוחדים ולהסתפק בחומרים חלקיים בעקבות ברצלונה היהודית – הרי שבבית חב"ד השיקו לאחרונה סיור תלת-מימדי, תוצאה של שנים של עבודה, המדמה ומשחזר באופן מדוייק את המקום שבו חיו יהודים החל מהמאה ה-13 ותקופת "תור הזהב" - ועד למאה ה-15 של האינקוויזיציה ושריפת היהודים על המוקד.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק >>
הסיור מתחיל למעשה בבית העתיק שבו שוכן היום בית חב"ד ב"קאל", והוא עובר, בין השאר, דרך באר המים הישנה; ביתו של אחד מגדולי הראשונים, הרשב"א (רבי שלמה בן אדרת, בן המאה ה-13); בית הכנסת; ההקדש (בית המלון החינמי לעניים שאיפיין את הקהילות היהודיות העתיקות), וכיכר העיר שבה עלו על המוקד אלפי יהודים במדורות האמונה של הכנסייה.
קראו עוד בערוץ היהדות :
גרסת הבד"ץ: "גם למנכ"ל היקב אסור לגעת ביין"
הרב דניאל רוזנברג, שליח חב"ד בעיר, הוא שאחראי בשיתוף רבה של ברצלונה, דוד ליברזון, לפעילות הבלתי שגרתית הזו: "עקבתי אחרי לא מעט מדריכי תיירים ברובע היהודי, וגיליתי שהם כמעט ולא מתעניינים בהיבט היהודי של המקום", הוא מספר ל-ynet. "הם מדברים על התקופה, אבל לא על הנשמות שחיו פה. מה עם הוויכוח המפורסם של הרמב"ן? מה עם האירועים שהתרחשו בתקופת האינקוויזיציה?"
להיכנס לבית של הרשב"א
הרב רוזנברג לא התעצל, ובמשך שנתיים ערך עבודת מחקר מקיפה. הוא ביקר בארכיון של הכנסייה, בארכיבי המלך והעיר, צלל לתוך חומרים היסטוריים - ובמשך שנה נוספת בנה את הרובע היהודי מחדש, מטר אחרי מטר, קיר אחר קיר, בית אחרי בית, בשיתוף מתי ואורלי, מומחים דיגיטליים.
איך אתם יכולים לדעת היכן בדיוק היה הבית של הרשב"א, למשל?
"מלך ארגון היה גובה מיסים מנתיניו היהודים, והוא החזיק בידו מפה עם השמות המדוייקים ומשלח היד של כל אחד ואחד מתושבי הרובע. השימוש במסמך העתיק הזה עם טכנולוגיות מתקדמות, כמו google map ועוד הביאו אותנו הישר אל ביתו של הרשב"א".
הרב רוזנברג לא נרתע ודפק על דלת ביתו של הרשב"א - שבאופן מעניין נרכש לא מכבר על ידי אישה יהודייה אחת המתגוררת ברובע היהודי העתיק. היא איפשרה לצעיר הסקרן להיכנס פנימה ולצלם את הבית. כך ניתן לסייר באמצעות משקפי התלת-מימד בתוך הבית של הרשב"א, ואף לראות את החור במשקוף מהמזוזה שנותר מאז: "הרשב"א היה אחד מגדולי הראשונים, דיבר בחמש שפות וכתב את התשובות הרבות ביותר בספרות השו"ת שאותן לומדים עד היום. יש לזה ערך היסטורי עצום, אבל בעיקר יהודי".
הסיור המעניין, שעלותו סמלית (חמישה יורו), ממשיך באתרים יהודיים עתיקים נוספים ברובע היהודי, וביניהם ה"הקדש" שהוא כאמור סוג של בית מלון שמקובל היה בקהילות היהודיות. המקום העניק לכל מי שלא השיגה ידו מגורים ומזון חינם, או במילים של הרב: "משהו כמו בית חב"ד של היום".
גם בית הכנסת של הנשים מופיע בסיור, אך השליח החב"די ממהר להבהיר כי לא מדובר במבנה שהשתייך לפמיניסטיות בנות התקופה: "אני שומע תיירים שטועים בזה. היה זה בית כנסת רגיל, רק שהייתה בו גם עזרת נשים, להבדיל מבתי כנסת קטנים, 'שטיבלאכים', שבהם היו רק גברים".
"כל אדם רביעי בספרד היה יהודי"
בין ברצלונה ליהודיה שררו לא מעט יחסי אהבה, אך גם או בעיקר גילויי שנאה ב-600 השנים שבין המאה ה-9 עד למאה ה-15. ברצלונה הוקמה במאה ה-3 לפנה"ס כמושבה של קרתגו, והייתה לעיר נופש רומית 15 שנים לפני הספירה.
במאה ה-9 החלו להגיע לעיר יהודים, וזמן לא רב לאחר מכן החלה פריחת החיים היהודיים במקום במה שכונה "תור הזהב של יהודי ספרד". במאות השנים הללו התגוררו בה אישים יהודים מפורסמים שחלקם שימשו בתפקידים בכירים בחצר המלוכה, חלקם התפרסמו כרבנים, משוררים, מלומדים והוגי דעות כמו הרמב"ם, הרמב"ן, רבי יהודה הלוי, רבי אברהם אבן עזרא ועוד. הם השפיעו רבות על התרבות היהודית והכללית.
התקופה היפה של היהודים בברצלונה הסתיימה במאה ה-14, זמן קצר לאחר התפשטותה של המגיפה השחורה שכילתה כמחצית מאוכלוסיית אירופה. בין ארמון המלוכה לכנסייה שרר מתח מתמיד ומאבקי שליטה התחוללו מתחת לפני השטח.
קבוצת נוצרים מז'ירונה ערכה מסע בין הכפרים אל ברצלונה - שבמהלכו הוסת ההמון כי היהודים הם אלו שאחראים למגיפה - והתרחש פוגרום שבו ניספו 300 יהודים. הרובע נחרב והיהודים ששרדו עזבו את העיר והתפזרו לערים אחרות במדינה. האירוע שהתרחש בשלהי המאה ה-14, היווה למעשה את ראשיתה של האינקווזיציה. מאה שנים מאוחר יותר, בשנת 1492 , גורשו יהודי ספרד מתחומי המדינה.
כמה יהודים התגוררו בברצלונה אז?
"בכל ספרד התגוררו שישה מיליון בני אדם, כאשר מיליון וחצי מתוכם היו יהודים. כלומר, כל אדם רביעי בספרד היה יהודי. על פי סטטיסטיקות שערכנו בעזרת מפת המשפחות שבידינו, התגוררו ברובע היהודי בברצלונה אז כ-5,000 משפחות".
כיכר המוות היהודית
המסע בחוויית התלת-מימד של בית חב"ד מתייחס לכרונולוגיה ההיסטורית היהודית בברצלונה, ובין התחנות ניתן לפגוש ב"קיר המצבות" – כותלי בתים שבהם ניתן לזהות לא מעט אבנים עם כתוביות בעברית שנלקחו ממצבות של קברי יהודים שנשדדו, ובאר המים שם מוצע ההסבר לטענות הכמרים אודות אחריותם של היהודים ב"מוות השחור".
"הכמרים לא הבינו איך היהודים סובלים פחות מהמחלה? מדוע שיעורי המוות אצלם נמוכים יותר? לכן לשיטתם כנראה שהם אלו שהפיצו אותה באמצעות הרעלת בארות המים. אלא שהם לא לקחו בחשבון את האלמנטים ההיגיניים שחשיבותם אז לא היתה מוכרת, מהם נהנו היהודים: נטילת ידיים בבוקר ואחרי כל ביקור בשירותים, רחיצת ידיים לפני האוכל ובמהלכו, כמו גם ביקור קבוע במקוואות טהרה".
עם גירוש יהודי ספרד ב-1492 וההמרה לנצרות של רבבות מהם - החלה האינקוויזיציה (חקירה, בספרדית) שבלשה כד לבדוק האם היהודים המירו את דתם למראית עין בלבד. ה"חוטאים" ש"הודו" תחת עינויים קשים, הובלו אל כיכר העיר הסמוכה לארמון המלך ברצלונה, שם הועלו על המוקד כש"שמע ישראל" על שפתיהם.
"מיליוני בני אדם מסתובבים בכיכר הזו מידי שנה, ואיש לא יודע כמה יהודים נפחו פה את נשמתם", אומר הרב רוזנברג. באותה כיכר התקיים גם הוויכוח המפורסם של הרמב"ן עם ראשי הכמורה ויהודי מומר בשם כריסטיאני – וויכוח שהסתיים בנצחונו של הרמב"ן, מה שאילץ אותו לעזוב את המדינה ולעלות לארץ ישראל.
מה המטרה שלכם בפרוייקט המיוחד הזה?
"טיול באמצעות המיזם ברובע היהודי העתיק חושף את ההיסטוריה של העם היהודי, שחרף ניסיונות ההשמדה השיטתיים עדיין חי וקיים. אבל לא רק ההיסטוריה חשובה, אלא גם העתיד: באמצעות הסרט יהודים יכולים להתעורר, להתקרב, לעשות עוד מצווה להיחשף לעוד רעיון יהודי".