פריצת דרך במו"מ על הרפורמה בנמל חיפה
ההסתדרות צפויה להודיע לביה"ד הארצי לעבודה על הסכמות מול הנהלת הנמל, הכוללות פרישה של עד 300 עובדים בעלות של 2-2.5 מיליון שקל לעובד. כן הוחלט על שיפור תשתיות למטען כללי והעמקה של לפחות רציף אחד. משרדי האוצר והתחבורה מאשרים כי הושגו הבנות, שיאפשרו כניסת משקיע אסטרטגי שישדרג את הנמל ויכין אותו לתחרות מול הנמל הפרטי שיקום במפרץ חיפה
שיחות הרפורמה בנמלים שהתקיימו בשבוע האחרון הניבו פריצת דרך ראשונה בנמל חיפה: על פי ההערכות, ההסתדרות הכללית צפויה להודיע לביה"ד הארצי לעבודה שהבקשה להפעיל את זכות השביתה בנמל עשויה להתגלות כלא רלוונטית.
זאת, לאחר שהצדדים הסכימו בשעות האחרונות על עיקרי דברים שיכללו בהסכם המסגרת של הנמל הצפוני. משרדי האוצר והתחבורה מאשרים כי הושגו הבנות, שיאפשרו כניסת משקיע אסטרטגי שישדרג את הנמל ויכין אותו לתחרות מול הנמל הפרטי שעתיד לקום במפרץ חיפה. כן יושג שקט תעשייתי מול העובדים.
לפי המסתמן, מספר הפורשים צפוי להגיע ל-150 עד 200 מאנשי הנמל (מתוך 1,000), אליהם יצורפו עוד 100 מאנשי מחלקת הים (נתבים). עלות פרישתו מרצון של כל עובד עד הפנסיה, כולל גישור כספי, עשויה לנוע בין 2 ל-2.5 מיליון שקל לכל עובדי דור א'.
עוד הוחלט שהמדינה תשקיע בשיפור תשתיות עבור מטען כללי, כלומר לא עבור מכולות. בנוסף יועמק לפחות רציף אחד, כך שיוכל לקלוט אוניות של עד 18 אלף מכולות (TEU). באופן כללי הושגה חסינות מפיטורי התייעלות לתקופה של עשר שנים.
אם הדברים ייסגרו, הרי שמדובר בהסכם היסטורי שיעביר את הנמל מבעלות ממשלתית לבעלות פרטית ברמת התפעול הכללי, עם אפשרות להתחרות ראש בראש בנמל החדש שייפתח עוד כשנתיים וחצי ויופעל על ידי SIPG הסינית הממשלתית.
הצדדים לא חתמו עדיין על אף מסמך, מה גם שסכומי הפרישה שנסגרו בלחיצת יד עוד לא עברו את אישור רשות החברות הממשלתיות ואת לשכת שר האוצר, משה כחלון. במידה והסכומים יישארו ללא שינוי, מדובר בשדרוג ענק של עובדי דור א' בנמל חיפה שיקבלו כמיליון שקל (עלות שכר) יותר ממה שקיבלו חבריהם במסגרת הסכמי הפרישה של הרפורמה בחברת החשמל.
לעומת נמל חיפה, בנמל אשדוד טרם נרשמה פריצת דרך והעובדים שם לא מצליחים לגשר על הפערים מול ההנהלה, ולכן ההסתדרות עשויה לבקש להשאיר ללא שינוי את הבקשה להשבית שם את העבודה.
במשרדי האוצר והתחבורה אישרו את הדיווח, ומסרו שהגיעו להסכם עקרונות עם ועד נמל חיפה וההסתדרות בדבר הכנסת תחרות לנמל, שקט תעשייתי מול העובדים והתייעלות. מטעם משרד האוצר נמסר כי "לפי המתווה, ייכנס לנמל משקיע פרטי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. לאחר כניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל תתאפשר לנמל העמקת ואף הרחבת רציפי הים.
"כחלק מהיערכות הנמל לתחרות סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל, הכוללים ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד מתן הגנה לדור ב' מפיטורי צמצום והגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות. מחלקת הים (שכוללת את הנתבים, ל.ג) הפועלת כיום בנמל חיפה תעבור לחברת בת נפרדת ונייטרלית, אשר תיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שיוויוני".
לפי ההודעה, "משרדי האוצר והתחבורה מברכים את ועד העובדים וההסתדרות ואת הנהלת נמל חיפה שפעלו באחריות על מנת להבטיח הן את יציבותו של הנמל, הן את כושר ההתחרות שלו והן את ביטחונם של העובדים. כמו כן, מדובר בבשורה משמעותית לתושבי מדינת ישראל אשר צפויים ליהנות ממסחר תחרותי ורציפים חדשים ומודרניים".
נמל חיפה: לכולנו מטרה אחת - תחרות
הנהלת נמל חיפה הודיעה אף היא על הסכם עקרוני. לדברי ההנהלה, המחלוקות העקרוניות הוסרו, והתקבלה עמדתה בנושא התשתיות: "תבוצע השקעה נרחבת עבור שירותי המטען הכללי, ותהיה לנמל אופציה להקמת נמל עמוק מים בעתיד. גם נושא הסכמי הפרישה נסגר והנמל יציע לעובדים תכנית פרישה מרצון שתנאיה אושרו על ידי כל הגורמים.
"תוכנית הפרישה תאפשר לנמל להתאים את עצמו למצבת העובדים הדרושה לו לאחר פתיחת הטרמינלים החדשים בחיפה ובאשדוד. גם שאר הנושאים, בהם חישוב התמורה לחברת נמל חיפה עבור מעבר מחלקת הים ותוכנית ההתייעלות סוכמו עקרונית וייחתמו בשבועות הקרובים", אומרים שם.
יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, מגדיר את הסכם העקרונות כרגע מכונן בחייה של החברה. "מהרגע הראשון אמרתי שניתן לסגור הסכם מצוין עבור נמל חיפה ועתידו, במתווה שעבדנו עליו. לכולנו מטרה אחת - תחרות, ותחרות אמיתית בהתאם לחזונו של שר התחבורה ישראל כץ. הצעדים עליהם הוסכם - יביאו בדיוק את זה״, סיכם ארמוני.