בצעד נדיר: בית דין פרטי ביטל את נישואיה של מסורבת הגט
תיעוד מיוחד: שבועיים לאחר חשיפת ynet כי בית הדין הרבני סירב לפסול עד קידושין שהתגלה כפדופיל, התכנס בית דין פרטי בירושלים וביטל את נישואיה של אושרת אברג'יל עם סרבן הגט שרון בן חיים, כשהיא בחודש התשיעי להריונה. "האישה רווקה", קבעו הדיינים, "הוולד אינו ממזר". אושרת פרצה בבכי: "הדרך עוד ארוכה להכרת המדינה בפסק הדין, אבל אני מאמינה שהיום הזה יגיע". הנהלת בתי הדין הרבניים: "החלטה חסרת כל תוקף, היא עדיין אשת איש"
"האישה פנויה, הוולד אינו ממזר", הכריזו הדיינים - ואושרת פרצה בבכי. "אנו מאחלים לך הצלחה רבה", ברכו, "חיים של אושר, כמו השם שלך" – ולראשונה מזה זמן רב היו אלו דמעות של שמחה. אחרי שמונה שנים כמסורבת גט, ורגע לפני שהיא יולדת כ"אשת איש" בן מאדם שאינו בעלה, קבע בית דין פרטי שהורכב מתלמידי חכמים אורתודוכסים, כי חתונתם של שרון בן חיים ואושרת אברג'יל מבוטלת למפרע וכאילו לא התקיימה. משמעות הצעד הנדיר, שתועד במצלמות ynet: האישה נחשבת לרווקה שלא נישאה מעולם לסרבן הגט המפורסם, ולכן כלל אינה זקוקה להסכמתו להתגרש, וממילא גם הוולד שברחמה "כשר".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סיפורה של אושרת נחשף ב-ynet לפני כשלושה שבועות: בית הדין הרבני האזורי בחיפה קבע כי אין לבטל את נישואיה ולשחררה מעגינותה, אף שאחד מעדי הקידושין בחתונתה התגלה כפדופיל, הורשע על פי הודאתו בביצוע עבירות מין בקטין ונשלח לכלא. בתחילה אישרו הדיינים: "יש בסיס גדול לבטל את הנישואין", אך לבסוף דחו באופן תמוה את הבקשה – וסירבו לנמק זאת. האישה נמצאת כעת בחודש התשיעי להריונה, מבן זוגה בשנים האחרונות, וההחלטה התקבלה למרות המשמעות הרת הגורל, שהוולד שברחמה ממזר.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- הרבנים מתלבטים: מה ייעשה ב"אבן הקדושה"
- הדתה מזויפת: כשכפייה חילונית נקראה "כור היתוך"/ הרב יואל בן-נון
- שירן יהודי: "גיור" מוזיקלי בהליך מזורז
כעת, כאמור, רגע לפני הלידה, החליטו שלושה דיינים "פרטיים" לעשות את מה שבית הדין הרבני הממלכתי נמנע ממנו: ביוזמת ארגון "מבוי סתום", המייצג את מסורבת הגט, הם התכנסו ביום חמישי האחרון בירושלים - ראש ההרכב האלטרנטיבי, הרב פרופ' דניאל שפרבר, הרב מיכאל אברהם ודיין נוסף - וממש בדקה ה-90 התירו את אושרת ואת הבן שבדרך. אחרי שיגיח לאוויר העולם, מצפה לאם המאבק המשפטי הבא, להכרה של מוסדות המדינה בפסק הדין ולרישומה כרווקה.
"באה לפנינו האישה אושרת אברג'יל בן חיים אשר מסורבת גט כבר כמעט שמונה שנים ודמעתה על לחיה, אין לה מנחם מכל אוהביה", כתבו הדיינים בהחלטתם - פרפראזה לפסוק מפורסם ממגילת איכה שנקראה בט' באב.
בהמשך מתחו ביקורת על בית הדין האזורי בחיפה, שלטענתם "נוהג במקרה זה בצורה תמוהה ובלתי מובנת, אנושית והלכתית". עוד הוסיפו: "ההתנהלות כולה נראית על פניה במקרה הטוב כמו אדישות לגורל האישה שנמצאת במצוקה גדולה, ובמצב הלכתי ואנושי מורכב ביותר, עבורה, עבור הוולד ועבור הבועל - ובמקרה הפחות טוב ממש כמו התנכלות".
"אי לכך ראינו לעצמנו חובה להיכנס לעובי הקורה", כתבו הדיינים. "נדרשנו לעסוק במקרה חמור זה מתוך הרגשת אחריות וכובד ראש, עיינו בעניינה של הגברת אושרת אברג'יל ולאחר עיון בפרטי התיק המשפטי ולאחר ששמענו את עדותה של האישה ולאחר שהסברנו לה כי הרכב בית הדין להלן אינו מוסמך מטעם המדינה, הגענו לכלל מסקנה הלכתית כי קיים פגם בנישואיה וקבענו כי נישואי אושרת אברג'יל בן חיים בטלים ומבוטלים, ומרגע מסירת פסק הדין הרי היא בכלל אישה פנויה ואין שום חשש ממזרות לעובר שהיא נושאת ברחמה כעת".
כאילו לא נישאה מעולם
בהחלטה המשתרעת על פני עשרות עמודים נימקו הדיינים את החלטתם וביססו אותה על מקורות רבים מהספרות ההלכתית לדורותיה. מלבד שאלת כשרות העד הפדופיל, שעמדה בבסיס הפסק, התייחס בית הדין הפרטי גם לסמכותו לדון בתיק, בשעה שזה תלוי ועומד בערכאה אחרת, וכן להכריע בעניין בלי לשמוע את האדם הנידון עצמו ואת שרון (בן זוגה לשעבר של אושרת) העלולים להיפגע מההחלטה.
הם ציינו כי פסק הדין הובא לעיונם של "תלמידי חכמים נוספים" - שאישרו גם הם את המסקנה. ראש ההרכב, הרב דניאל שפרבר, פנה לאושרת במעמד הקראת פסק הדין: "אנו מקווים שיש בזה נחמה. בט' באב אנו אבלים על חורבן ירושלים, אבל יש גם חורבן של משפחה - וגם על זה צריך להצטער ולמצוא מנחם".
הדיין הדגיש בפני האישה: "המסקנה שלנו לא מוכרת על ידי רשויות המדינה - לא על ידי הרבנות ולא על ידי משרד הפנים. לכן מבחינת משרד הפנים את תישארי נשואה ועגונה. אנו משוכנעים שפסק הדין שלנו תקף מבחינה הלכתית, אבל הוא לא תקף מבחינה מדינית".
המונופול של הרבנות - "ללא תקדים בהיסטוריה"
אושרת אברג'יל, כאמור, פרצה בבכי על קבלת הבשורה על ביטול הנישואים, ולאחר מכן אמרה ל-ynet: "זו הקלה גדולה לדעת שבעזרת השם אני אלד ומבחינה הלכתית הילד לא יהיה ממזר, אבל אני יודעת שהדרך עוד ארוכה - מול בתי המשפט, מול המדינה - ונקווה לטוב".
היא הביעה אופטימיות ביחס לאפשרות שמשרד הפנים והרבנות הראשית יכירו במעמדה החדש: "אני מאמינה באמונה שלמה שהיום הזה יגיע. פסק הדין מאוד מנומק וברור, כתוב שחור על גבי לבן, אני מאמינה שזה הולך לכיוונים חיוביים".
עם זאת, הדגיש: "לא באנו לערער על סמכות הדיינים... (רק) היינו צריכים לעשות מעשה כדי לתקן את מה שלמעשה היה עוול. אנו לא רוצים להיות אנרכיסטים ולשבור את המונופול של הרבנות... מבחינתנו היינו מעדיפים שבתי הדין שיש להם סמכות מבחינת המדינה יפתרו את הבעיות הקשות הללו. הייתי שמח שבית הדין הגדול היה מאמץ את פסק הדין שלנו וחותם בחתימתו, ואנו היינו הופכים להיות רק מעין יועצים חיצוניים, ובכך למעשה שומרים על הסמכויות שלהם".
לדברי הרב שפרבר, להלכה יש פתרונות למקרים כמו של אושרת, אך הוא התרשם כי לדיינים בבתי הדין הממלכתיים יש "מעצורים" (כלשונו) הגורמים צער מיותר לעגונות ומסורבות גט, שגם בלאו הכי סובלות מכאב תמידי – הן וילדיהן.
"ברגע שהדברים הללו נודעים לנו אנו חשים שאסור לנו להתעלם", אמר. "אנו עושים את זה בכאב לב משום שאנו חושבים שמה שאנחנו ביררנו מבחינה הלכתית על ידי עיון מעמיק גם בפרוטוקולים של בתי הדין וגם במקורות ההלכה - יכלו הדיינים להגיע לאותה מסקנה". לדבריו, "גם מבלי להיכנס לפרטי העניין, מה בדיוק היה המעשה של הפדופיליה - זה ברור לחלוטין שאדם שעושה דבר כזה צריך להיות פסול לעדות".
"בית הדין בחיפה פעל בניגוד להלכה"
מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", עו"ד בתיה כהנא-דרור, שיחד עם עו"ד בתיה כהן ייצגה את אושרת, אמרה: "המקרה של אושרת - לא היה בו ספק הלכתי... היה פה כשל עצום של בית הדין הרבני בחיפה, ולא הייתה לנו דרך אחרת אלא לפנות לגדולים בהלכה, לתלמידי חכמים אחרים שיעשו את זה".
היא הדגישה: "אנחנו לא נגד בתי הדין במהות. הרי אנחנו למקבלים את ההלכה. אם לא היינו מקבלים את ההלכה לא היינו פה היום. אבל כשבית הדין פועל בניגוד להלכה ומשיקולים זרים - זה דבר שאי אפשר לקבל, וגם המדינה לא יכולה לקבל... נמשיך לפעול שפסק הדין יוכר מטעם המדינה והממלכה".
כהנא-דרור סבורה כי מדובר ב"קו פרשת מים בין הציבור הישראלי לממסד הדתי, שלא יכול לתת את הפיתרון", והיא צופה שיותר ויותר אנשים יפנו לבתי דין אלטרנטיביים. "זה שבר גדול, אבל זה חיים של אנשים", אמרה, "ואם בשביל לתת חיים לאישה הזאת צריך לנקוט בצעדים אנרכיסטיים - אז אני אנרכיסטית".
מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה כי "החלטת 'בית הדין' הפרטי-הפיראטי היא כמובן חסרת משמעות וחסרת כל תוקף – לא משפטי ולא הלכתי. רק בית הדין הרבני החוקי רשאי ומוסמך לדון ולהחליט במעמד האישי של המבקשת ושל צאצאיה. ההצגה וההתחזות כביכול לבית דין תוך אשליית המבקשת היא מעשה אשר לא ייעשה תוך ניצול ציני של האישה והובלתה למבוי סתום. אף רב מוסמך בארץ ובעולם לא ישיא אותה, כיוון שהיא עדיין אשת איש".
סיפורם של בני הזוג שרון ואושרת בן חיים התפרסם בציבור לפני כשנה, לאחר שבית הדין בחיפה התיר "שיימינג" נגד הגבר, חשף אותו ברבים כסרבן גט והטיל עליו עיצומים דתיים וחברתיים עד שיגרש את אשתו וישחרר אותה מהנישואים הכושלים. שרון ואושרת התחתנו ב-2008 וכעבור שנתיים עלו נישואיהם על שרטון. כיום הוא חי בניו-ג'רזי והיא בישראל, ומזה שמונה שנים ממתינה לגירושין. שרון עתר לבג"ץ נגד החלטת בית הדין לפרסם את שמו ותמונתו כסרבן גט - ונדחה.
"תיק בן חיים הוא מתיקי העגינות הקשים והמפורסמים", התבטאו הדיינים באחת ההזדמנויות. "תיק זה עבר כמעט בכל ערכאה שיפוטית שרק ניתן להעלות על הדעת, הן בארץ והן בחו"ל... המכיר את פרשיית בן חיים יבין שהבעל לא חת ולא ירא מאף גורם שיפוטי בישראל ויורה לכל עבר... היכן לב האדם, היכן הרחמים על אם ילדיו ואשת נעוריו, אם לא נאמר שהנקמה והרשעות העבירו את הבעל על דעתו?"