לקרוא ולהתרגז: כך חברות הביטוח עשו עליכם קופה
מבוטח בקרן פנסיה שחויב על ביטוח לאישה ולילדים למרות שהצהיר כי הוא רווק, אישה שהפסידה 24 אלף שקל בחיסכון בגלל טעות של חברת הביטוח, עובד שגילה שהביטוח משתמש באשראי שלו ללא ידיעתו, וסוכן שהפחיד קשישה כדי למכור לה הרחבות מיותרות לביטוח תאונות אישיות. העוולות המקוממות של חברות הביטוח
12,240 תלונות הוגשו לרשות שוק ההון בשנת 2017 כנגד חברות הביטוח, הפנסיה והגמל. מדובר בזינוק של 20% בהשוואה לשנה הקודמת, ועדיין רוב התלונות כלל אינן מגיעות אל הפיקוח.
בין אם מדובר בסירוב לשלם פיצוי, או בתשלום חלקי בלבד, ברוב המקרים ציבור המבוטחים והחוסכים משלים עם המצב, מתייאש, או פונה לבתי המשפט. גם מתוך התלונות שהגיעו לפיקוח, רק בחלק קטן מהן נעשתה בפועל התערבות לטובת המבוטחים.
דו"ח תלונות הציבור שפרסמה השבוע הרשות, לא מפרט מי הן אותן חברות מעוולות וחבל שכך, ובכל זאת הוא מאפשר הצצה למגוון עוולות בשלל תחומי הביטוח והחיסכון שהציבור הרחב נתקל בהן. לקרוא ולהתעצבן.
יש לך ביטוח, אבל נגיד לך שאין
סטודיו מעצבים בוטח במסגרת פוליסה למשרדים. באחד הימים התקלקל המחשב בבית העסק לרבות אמצעי הגיבוי, כך שלא ניתן היה להשתמש במידע.
הסטודיו המבוטח הגיש תביעה לחברת הביטוח לשחזור מדיה דיגיטלית, אולם בחברה סרבו לשלם בטענה שהביטוח לא כולל כיסוי לציוד אלקטרוני עם הרחבה לשחזור מידע.
בירור קצר העלה שסוכן הביטוח הציע למבוטח כיסוי של "שחזור מידע דיגיטאלי", בנוסף להרחבות נוספות וזאת אף ללא תוספת פרמיה. הכיסוי האמור הופיע גם שחור על גבי לבן בדף פרטי הביטוח.
פיצוי בשיטת הסלאמי
מבוטח שהחזיק בביטוח תאונות אישיות עבר תאונה ונפגע. מעבר לפציעה עצמה שכללה גם שברים, הפונה סבל מנכות זמנית וכן אושפז למשך מספר ימים.
כשפנה לחברת הביטוח לקבלת תגמול, החליטו שם לנקוט ב"שיטת הסלאמי". במקום לטפל באירוע כמקרה ביטוחי אחד שכולל פיצוי על הנזקים השונים, החליטו לבחון כל רכיב בתביעה נפרדת. כך, החברה אישרה רק את התביעה בגין השברים, למרות שהמבוטח הגיש גם תביעות בגין נכות, ימי אשפוז ועוד.
בחברה קיוו שטרטור הלקוח להגיש תביעות נפרדות ומריחת הזמן, יגרמו לו אולי לוותר על חלק מהן.
אופס, עשינו טעות בהשקעה והפסדת 24 אלף שקל
חוסכת בפוליסת חיסכון ביקשה מחברת הביטוח להפקיד את כספי החסכונות במסלול מסוים, אלא שחברת הביטוח השקיעה את הכספים במסלול אחר.
לאחר תקופה, הלקוחה גילתה כי הכספים לא נותבו למסלול שביקשה, ויתרה מכך, כתוצאה מההשקעה הזו שנעשתה בניגוד להוראותיה, היא הפסידה סכום של 24 אלף שקל.
הלקוחה פנתה לחברת הביטוח בדרישה להחזיר לה את כל הכסף שהפסידה כתוצאה מכך. היא טורטרה במסכת התכתבויות, ולמרות שהחברה הבטיחה בסופו של דבר להחזיר לה את הכסף, בפועל הוחזרו לה 10,000 שקל בלבד.
טעינו בפוליסה אז תשלם יותר
עובד שפרש ממקום עבודתו ביקש להצטרף לפוליסת ביטוח בריאות ייעודית שהוצעה לפורשים מאותו מקום עבודה. ואולם חברת הביטוח צירפה את הפונה בטעות לפוליסה אחרת.
אותה פוליסה הסתיימה לאחר מספר שנים, אלא שאז החברה הציעה לפונה להצטרף לפוליסה פרטית (יקרה יותר), בעוד שאם הוא היה מצורף לפוליסה המקורית שיועדה לפורשים, הוא היה ממשיך להיות מבוטח בפרמיה מוזלת.
בחברת הביטוח סרבו לצרף אותו לאותה פוליסה מקורית ומוזלת, למרות שכאמור, הוא לא צורף במקור בגלל טעות של הביטוח. בינתיים, כדי לא להישאר ללא ביטוח הוא רכש ביטוח בריאות בחברה אחרת, גם כן בפרמיה יקרה יותר.
לעולם לא תדע למה סרבנו לשלם
מבוטח הגיש תביעה לתשלום תגמולי ביטוח בגין ניתוח שעבר. חברת הביטוח דחתה את התביעה, בטענה שהניתוח בוצע לצורך קוסמטי, ואילו הפוליסה מכסה ניתוחים שמקורם בצורך רפואי. אלא שהחברה לא טרחה להודיע לפונה על סיבת הדחייה. היא פשוט דחתה ללא נימוק.
כך נוצר מצב שהמבוטח לא ידע מדוע נדחתה התביעה, ולא ידע על זכותו להביא מסמכים שיוכיחו שהניתוח נובע מצורך רפואי ולא קוסמטי.
מבחינת חברת הביטוח, השתלם להשאיר את המבוטח בערפול ולהמתין בסבלנות עד שתחול על התביעה התיישנות.
טרף קל לביטוח תאונות אישיות
סוכני ביטוח צירפו אישה בת 70 לביטוח תאונות אישיות מבלי לבחון האם בכלל יש לה צורך בביטוח. הסוכנים ניצלו את העובדה שמדובר באישה מבוגרת, הפחידו אותה שהיא צריכה לרכוש ביטוח תאונות אישיות, ואחרי שהצליחו למכור לה את הביטוח בפעם הראשונה, פנו אליה שוב ושוב, והרחיבו לה את הכיסוי, שלא לצורך, בתוספת פרמיה.
כשבנה גילה את הסיפור, הוא פנה לחברת הביטוח בבקשה לביטול הביטוח, אולם החברה סירבה. אמו הפסיקה את תשלום הפרמיות, אלא שאז חברת הביטוח הגדילה לעשות ושלחה אליה התראת עורך דין על חוב, תוך דרישת לתשלום סכום גבוה בשל ההתראה.
ביטוח לאישה ולילדים למרות שאתה רווק
עובד שהיה בטוח כי כספי הפנסיה שלו מופקדים ומנוהלים כפי שביקש, גילה להפתעתו שההוראות שנתן לא בוצעו ויתרה מכך, בחלק מהמקרים הדברים נעשו בדיוק ההיפך ממה שביקש.
כך, התברר לו שהמעסיק לא הפקיד עבורו הפרשות בזמן מידי חודש בחודשו, ולכן שיוך ההפקדות נעשה שלא על פי חודשי העבודה בפועל.
בנוסף, בטופס ההצטרפות לקרן הפנסיה בחר הפונה, שהינו רווק, לוותר על ביטוח שארים בקרן (ובכך לנתב יותר כסף לחיסכון) ולמרות זאת גילה שגבו ממנו תשלום עבור ביטוח שאירים ל"אשתו וילדיו". הוא גם ביקש שהכסף יושקע במסלול השקעה מסוים, אך גילה כי הכספים הושקעו במסלול אחר לגמרי. למרות פניותיו לקרן הפנסיה, הוא לא ממש קיבל מענה.
חוגגים על כרטיס האשראי
מעסיק רכש עבור העובד שלו פוליסה לאובדן כושר עבודה ומילא בטופס הרכישה את פרטי חשבון הבנק שלו (של המעסיק). למרות זאת, לאחר זמן מה, גילה העובד לתדהמתו כי החברה גבתה את הפרמיה מכרטיס האשראי ששייך לו, ללא אישורו, הסכמתו וחתימתו.
התברר שפרטי הכרטיס היו שמורים במערכות של חברת הביטוח משנת 2015 בגין ביטוח פרטי שרכש אז, והחברה הרשתה לעצמה לעשות בכרטיס שימוש אסור.
פעמיים "דמי טיפול" על חשבון המבוטח
מבוטח הגיש תביעה, במסגרת ביטוח אובדן כושר עבודה שרכש, באמצעות סוכן הביטוח שצירף אותו לפוליסה. לאחר זמן מה גילה המבוטח שהסוכן גבה ממנו "דמי טיפול" בסך 300 שקל כשהגיש את התביעה לחברת הביטוח בשמו, זאת למרות שנאסר על הסוכן לגבות תשלום מהמבוטח הואיל והוא מקבל עמלה שוטפת מחברת הביטוח בגין הפוליסה הזו.
נשקר לך, העיקר שלא תעזוב אותנו
חוסך ביקש לנייד את קופת הגמל שלו מחברה אחת לאחרת. כשהתקשר לחברה שבה נוהל החיסכון, כדי להעביר אותו משם, ניסתה נציגת שימור לקוחות לשכנע אותו להישאר. בין הייתר, הנציגה טענה שהתשואה שקופת הגמל שלו עשתה היא הגבוהה ביותר ולכן כדאי לו להישאר.
החוסך מצידו העלה ספק לגבי הצהרותיה ולמרות זאת הנציגה התעקשה על עמדתה, תוך נתינת הסברים מופרכים ומטעים.
בסופו של דבר החוסך השתכנע ונשאר, אלא שלאחר זמן מה גילה שהתשואה בפועל רחוקה מאוד מההצהרות של נציגת השירות. התברר שהנציגה הציגה לו נתונים של מסלול השקעה אחר לגמרי ולא של המסלול בו מושקע הכסף שלו.