סקר: כמעט חצי מהאקדמאים הטריים לא עובדים בתחום שלמדו
הקשר בין לימודים ועבודה הולך ונעלם? 40% מהאקדמאים שסיימו את לימודיהם ב-3 השנים האחרונות מעידים כי הם אינם עובדים בתחום אותו למדו, ו-57% מהם טוענים שהתואר לא סייע להם כלל במציאת עבודה. האם האקדמיה תצליח להשתנות ולהתאים עצמה לעולם החדש? צפו בדיון באולפן ynet
שנת הלימודים האקדמית החלה השבוע, כאשר306 אלף סטודנטים החלו לחזור לספסלי הלימודים במכללות ובאוניברסיטאות, ובמועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) התגאו בכך שישראל נמצאת במקום השני באחוז האקדמאים בקרב מדינות ה-OECD. אך כמה בעצם רלוונטים הלימודים האלה לשוק העבודה של היום?
לפי סקר שערכה מחלקת המחקר של אתר AllJobs בקרב אקדמאים טריים שסיימו את לימודיהם בשלוש השנים האחרונות, כמחצית מהם לא מוצאים עבודה בתחום שלמדו או שעובדים בתחום אחר לגמרי, ובנוסף, 72% מהם ציינו שהמוסד האקדמי בו הם למדו לא הכין אותם כראוי לשוק העבודה.
כ-40% מהמשיבים העידו כי העבודה שבה הם עוסקים כיום כלל אינה קשורה לתחום שלמדו באקדמיה, לעומת 31% מהמשיבים שהעידו על קשר ברור בין הקריירה שבחרו ללימודים שלהם. 29% השיבו כי קיים קשר כלשהו, ברובו עקיף, בין תחום העיסוק שלהם למקצוע אותו למדו.
בנוסף, מרגע סיום התואר ועד שמצאו משרה בתחום אותו למדו, ל- 45% נדרשו בין חצי שנה לשנתיים של חיפוש עבודה. למעטים (3%) לקח יותר משנתיים ואילו 52% טרם מצאו עבודה או שמצאו עבודה בתחום אחר לגמרי.
לשאלה "עד כמה הלימודים הכינו אותך לשוק העבודה", ענו רק 15% מהבוגרים בחיוב מוחלט. השאר (85%) סבורים שמקום הלימודים לא הכין אותם כלל, או לא הכין אותם מספיק לקריירה.
מנהלת התוכן והמחקר ב-AllJobs, עינב בוימפלד, אמרה בראיון לאטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש באולפן ynet כי "תוצאות הסקר מלמדות על התרחקות הולכת וגוברת בין האקדמיה לשוק העבודה. תואר במנהל עסקים זה טייטל מאוד מרשים, אבל מה עושים איתו ביום שאחרי? יש תחושה של תסכול וצריך להסתכל למציאות בעיניים ולעשות איזשהו תיאום ציפיות כי אולי התפיסה של תואר כמפתח להצלחה תעסוקתית היא שגויה".
נשיא מכללת אפקה, פרופסור עמי מויאל, מסכים כי מילת המפתח היא "תיאום ציפיות" וטוען כי ישנם מוסדות אקדמיים אשר כן מספקים כישורים רלוונטיים: "תפקידן העיקרי של האוניברסיטאות היום הוא להיות מוסדות מחקר, אנחנו המכללות, בטח הציבוריות שמממונות מכספי המדינה, משימתנו העיקרית להכשיר הון אנושי לתעשייה. אני נשיא של מכללה להנדסה, ואנחנו שמים דגש על כישורים חיוניים כמו היכולת ללמוד לבד, היכולת לעבוד בצוות, החשיבות של הכישורים האלה בשנים האחרונות עולה מאוד, בנוסף לידע".
ועדיין: רוב הצעירים בישראל ילכו ללמוד באקדמיה
מנתוני המל"ג עולה כי מגמת ההתייצבות במספר הסטודנטים נמשכה גם בשנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר, מזה כמעט עשור שלא חל שינוי משמעותי במספר הסטודנטים לתואר ראשון, זאת בניגוד לתואר שני שבו מספר הסטודנטים דווקא עלה מכ-50 אלף בשנת 2009 ל-63 אלף בשנה שעברה.
למרות שרוב משיבי הסקר סבורים כי תואר אקדמי לא מסייע כלל, או מסייע במידה מועטה בלבד, במציאת עבודה, נראה כי הצעירים הישראלים לא מתכוונים לוותר על התואר האקדמי. לשאלה המסכמת של הסקר: "בדיעבד ועם הניסיון שיש לך היום – האם היית הולך/כת ללמוד לתואר אקדמי?" 76% מהנשאלים ענו "כן".
בוימפלד מנסה להסביר: "התפיסה של תואר אקדמי כמפתח להצלחה עדיין כאן, והיא זו שמביאה למספר שיא של אנשים שהולכים ללמוד ומסיימים. התוצאה היא שהצעירים היום אמנם משכילים יותר, אבל הם לומדים תחומים כלליים שאין להם דרישה גבוהה ויוצאים לשוק שאין בו מספיק משרות בתחום שלהם. בנוסף, הם מסיימים את הלימודים ללא שום ניסיון בפועל, כי את השנים האחרונות הם העבירו על ספסל הלימודים או בעבודות סטודנטיאליות שאינן מקדמות אותם מבחינת קריירה. זהו מצב בעייתי כיוון שהמגמה אצל מעסיקים היום היא להסתכל על מה האדם עשה בפועל, כלומר על הניסיון התעסוקתי שלו".