כך תעסיקו ילדים עם הפרעות קשב בחורף
בשעות אחר הצהריים כבר קר ומחשיך מוקדם, והורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מחפשים פעילויות מתאימות כדי ש"יוציאו אנרגיה". קיבצנו כמה רעיונות שאפשר לעשות בבית וגם דברים שעדיף להימנע מהם
הורים רבים לילדים עם לקויות למידה או עם בעיות קשב וריכוז חוששים מהתקופות בחורף בהן קר בחוץ, מחשיך מוקדם ואין אפשרות לצאת מהבית. ילדים עם בעיות קשב וריכוז סובלים בין היתר מבעיות של ויסות עצמי, מה שעלול להחריף כאשר אין אפשרות לצאת לשחק בגינה, ללכת לחברים ולהוציא אנרגיות.
הפרעת קשב וריכוז במהותה וברוב המקרים היא הפרעה נוירולוגית שמונעת מילדים ומבוגרים להתרכז לאורך זמן במטלה אחת. לעיתים הילד עם הפרעת הקשב נראה "חולמני" אך ברוב המקרים מדובר בילדים שעוברים מפעילות אחת לאחרת ללא התמקדות. בשני המקרים מדובר בילדים ש"איבדו עניין" בפעילות והמשיכו הלאה.
תופעה שכיחה בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז באה לידי ביטוי בבעיות הוויסות החושי והוויסות העצמי. הקושי בוויסות החושי מתחזק דווקא בחורף, היות ואנו מלבישים את הילדים בשכבות רבות של בגדים. עודף התחושתיות מפריע להם והתזזיתיות שלהם גורמת להם להזיע מאד. לכן, האמינו להם כשהם אומרים שבד מסוים לא נעים או אם לטענתם חם להם. אם לכם קר, אין זה אומר שלהם קר. ילדים מגיל שלוש כבר יודעים להגיד אם קר או חם להם.
קראו עוד:
"אני הילד שגדל עם הפרעות קשב וריכוז"
על מנת לעזור לילדים להבין את סביבתם, מבלי שיעברו מפעילות אחת לאחרת במהירות יש לארגן את הסיבה עבורם, אך לשתף אותם ברציונל הארגון. ארגנו מראש את סדר הפעילויות אחר הצהרים, שתפו את הילדים מדוע בחרתם בסדר זה של פעילויות ואפשרו להם להביע את דעתם ואולי אף לשנות את חלק מהפעילויות.
ילדים שבוחרים את הפעילויות בעצמם, יהיו גם עם מוטיבציה רבה יותר להצליח בפעילות. אבל, מצאו את האיזון: אל תתכננו פעילות אחת לאורך זמן ואל תתכננו הרבה מדי פעילויות. גם אתם צריכים ליהנות.
בימים אלה, כשהחורף כמעט כבר כאן, הורים רבים לילדים עם בעיות קשב וריכוז (ADHD) מתחילים לתהות כיצד להעסיק את הילדים. יש המון אופציות לפעילויות ולחוויות חיוביות, שלעיתים בקיץ אנחנו שוכחים.
מספר רעיונות פרקטיים יותר:
1. חיזוק המשפחתיות
החורף הוא הזמן האידאלי לחזק את המשפחתיות ולשחק משחקי חברה וקופסה שונים ביחד כמשפחה. בהתמודדות עם בעיות קשב וריכוז, יש צורך מהותי בהגדרת חוקים וכללים. זו היא הזדמנות מצוינת, לדבר עם הילד על חוקי המשחק, ואיך חוקי המשחק מתקשרים לחשיבות החוקים והסדר ביום יום.
2. עזרה בעבודות הבית
באשר לילדים בוגרים יותר, גילאי גן חובה ותחילת בית הספר היסודי, החורף הוא זמן מצוין ללמידה, על עזרה במטלות הבית וחשיבותן. לדוגמה, ללמד את הילד כיצד לערוך את שולחן לפני הארוחה, להיות שותף בהכנת הארוחה ואף בפינוי הכלים בסוף הארוחה. כאשר נותנים לילד תפקיד מוגדר ומראים לו כי סומכים עליו ונותנים לו אחריות, הוא נהנה לעזור ורואה בזה כמשימה מאתגרת.
3. למרות הכל - יוצאים החוצה
כדאי ואף מומלץ לצאת לשחק בחוץ - גם בחורף, כשיורד מעט גשם ויש אוויר קר ונעים. ילדים עם בעיות קשב וריכוז אוגרים הרבה אנרגיה מבפנים, לכן חשוב להקפיד על יצאה לגינה, משחקי כדור וקפיצה בשלוליות. כידוע, ילדים עם בעיות קשב וריכוז מאוד סקרנים, מומלץ לצאת איתם החוצה לחקור מה קורה לטבע בגשם, אילו חיות וצמחים חדשים מופיעים בחוץ וכו'.
4. גם יצירה באה בחשבון
על מנת להעסיק את הילדים בבית, כאשר מזג האוויר לא מאפשר לצאת כלל, מומלץ לייעד חלק בבית לפינת יצירה, בה הילדים יוכלו לצבוע, לצייר ולגזור, על מנת לעבוד על הילדים על ציות לחוקים וכללים. כדאי להדביק על הקיר בריסטולים, אשר רק שם יהיה מותר ליצור. כך, הילד יודע מה מותר ומה אסור, תוך הצבת גבולות ברורים.
ומה לא כדאי לעשות?
אין צורך להושיב את הילד שעות שלמות אל מול המסך - משחקי מחשב, טלוויזיה, טלפונים ניידים ועוד. ישיבה מרובה מול המסך פוגעת עוד יותר בקישורים החברתיים ובמערכות התפקודיות. אמנם זה יכול להראות כפתרון אידאלי, לימים החורפיים, אך למעשה זה רק מפריע. הילד אוגר אנרגיה רבה, וכנראה שיפרוק אותה בצורה כזו או אחרת במהלך היום. אם זה בהתקפי עצבים בסוף היום, כשצריך ללכת לישון או כשצריך להכין את שיעורי הבית.
הכותבת היא ראש החוג והמסלול לחינוך מיוחד, המכללה האקדמית אחוה.