בקשה לייצוגית: הכספומט איטי וכסף אבד
אישה שהוציאה 600 ממכשיר של מזרחי-טפחות בהרצליה שכחה את בו השטרות, לטענתה משום שאינו עומד בתקן בחוק. היא פנתה לבית המשפט
בית המשפט המחוזי בתל אביב יתבקש לדון בקרוב בבקשה לאישור תובענה ייצוגית עבור לקוחות שאיבדו מזומנים ממכשיר כספומט של בנק "מזרחי טפחות", בטענה שאינו עומד בתקן על פי חוק התקנים – שלמעשה אימץ תקן בינלאומי.
הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד ורד כהן נגד כמה גורמים: בנק מזרחי טפחות, המפקח על הבנקים, נגיד בנק ישראל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, שר התעשייה והמסחר ומכון התקנים הישראלי. בבקשה היא טוענת שהמשיבים לא מכירים בתקן כמחייב, ועל כן לא סילקו מכשירים שאינם עומדים בו.
האירוע שהביא להגשת הבקשה התרחש כאשר עורכת הדין הגיעה לכספומט בקניון ארנה בהרצליה והוציאה 600 שקל. כאשר הוציאה את ארנקה לשלם בקיוסק סמוך, הבינה שבעצם לא לקחה את הכסף מהמכשיר, אבל כשחזרה מיד אל הכספומט השטרות כבר לא היו שם.
בבקשתה נטען כי הכספומט לא עומד במפרט הטכני הנדרש על פי התקן הרשמי שקיים בישראל (20282-2) ושהמשיבים חייבים לפעול על פיו. התקן קובע מהירות מסוימת שבה המכשיר צריך לפעול – והדבר משפיע פסיכולוגית על הציבור המשתמש בו, בעוד שהמכשיר המדובר היה איטי בהרבה מהתקן המחייב.
עו"ד כהן הוסיפה לדוגמה כי מכשיר בתחנת דלק באזור מהיר בהרבה כך שהמזומן יוצא מיד לאחר הוצאת הכרטיס. לגבריה, ייתכן שהשימוש בכספומטים שלא עומדים בתקן נעשה גם בבנקים נוספים, והסבירה כי הבנק הוא גוף מפוקח, ולכן הבקשה הוגשה גם נגד גורמי הפיקוח שלשיטתה אחראיים למחדל.
בבקשתה היא טענה שיש להשיב לה את 600 השקלים שאבדו לה בכספומט, ולהורות למשיבים להוציא משימוש כספומטים שלא עומדים בתקן, על מנת לספק לקהל הרחב שירות יעיל ואיכותי.
לנוכח הסכום הנמוך יחסית, והטענה הרלוונטית לציבור הרחב, נטען כי תובענה מנהלית ייצוגית היא ההליך המתאים לבירור התביעה.
דובר בנק מזרחי-טפחות מסר בתגובה כי הבנק עוד לא קיבל באופן רשמי את כתב התביעה, הבנק ילמד אותו ויגיב בהתאם. ממשרד הכלכלה נמסר כי הנושא אינו קשור אליו, וכי ככל שישנו תקן הוא נוגע לבטיחות החשמלית של המכשיר ולא לתפעולו.
עד למועד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובת המשיבים הנוספים.
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- את הבקשה הגישה עו"ד ורד כהן
מומלצים