הרבעון השחור של ענקיות הטכנולוגיה
בזו אחר זו הודיעו אפל, סמסונג ו-LG על רווחים נמוכים מהצפוי ברבעון האחרון של 2018. הראשונה לא מכרה מספיק אייפונים בסין, השנייה נתקלה בקשיים בתחום השבבים ונחלשה בשוק הסמארטפונים והאחרונה לא סיפקה הסברים
ראשונה הייתה אפל, שדיווחה בשבוע שעבר כי הכנסותיה ברבעון הפיסקלי הראשון של 2019 צפויות לעמוד על 84 מיליארד דולר – לעומת 89-93 מיליארד דולר בתחזית הקודמת. אתמול (יום ג') הצטרפו אליה שתי היריבות הקוריאניות: סמסונג הודיעה כי ההכנסות והרווח התפעולי באותו רבעון היו נמוכים מהצפוי וכי הרווח התפעולי צנח ב-29% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. LG הודיעה כי הרווח התפעולי ברבעון צפוי לרדת ב-80% בהשוואה לשנה הקודמת.
מדוע זה קרה? במכתב למשקיעים בשבוע שעבר כתב מנכ"ל אפל טים קוק כי הסיבה לביצועים החלשים היא מכירות נמוכות מהצפוי של האייפון, בעיקר בסין. הוא האשים את ההאטה בכלכלה הסינית ואמר כי גם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השפיעה לרעה על המכירות. אפל העלתה בשנים האחרונות את מחירי האייפון – דגם ה-XS מתחיל בכאלף דולר – והסינים פשוט מעדיפים את המכשירים הזולים יותר של מתחרות כמו וואווי, אופו, וויוו ושיאומי.
"המחיר של האייפון גבוה מדי בסין", מסביר בשיחה עם ynet ג'ף פילדהאק, מנהל מחקר בתחום הטכנולוגיה בחברת Counterpoint. "השוק הסיני לא יכול לתמוך בצמיחה עם מכשירים במחיר 800 דולר ומעלה". לדבריו, המצב של אפל במדינה עשוי להחמיר: "אם אפל לא תציג מכשיר שתומך בדור החמישי ב-2019, יהיה לה אפילו יותר קשה להמשיך להיות יקרה בלי להתרברב במקביל ביכולות הדור החמישי".
ריאן רית', אנליסט בחברת המחקר IDC, אומר כי אחד האתגרים של אפל בסין יהיה לשמור על מעמדה כיצרנית הפרימיום מספר אחת. "אפל אוחזת בנתח שוק של כ-73% ממכשירי הפרימיום (מכשירים בשווי 600 דולר ומעלה), אבל לפני שנתיים היו לה 80%. רוב מה שהיא הפסידה הלך לוואווי".
אתמול דווח ברשת CNBC כי גורמים בוול סטריט מעריכים שצרכנים בסין מחרימים מוצרים של חברות אמריקניות בעקבות מלחמת הסחר - ואפל היא אחת הנפגעות. המנכ"ל קוק התייחס בשבוע שעבר לאפשרות הזאת, אבל העריך שמדובר בתופעה בקנה מידה קטן עם השפעה מוגבלת.
סמסונג, המתחרה הגדולה של אפל, הודיעה אתמול כי הרווח התפעולי שלה ברבעון האחרון של 2018 (המקביל לרבעון הפיסקלי הראשון של 2019) צפוי לעמוד על 9.7 מיליארד דולר – 28.7% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד ו-18.18% פחות מהתחזיות. סמסונג הציגה שתי סיבות לביצועים החלשים – ביקוש נמוך לשבבי הזיכרון שהיא מייצרת ותחרות עזה בשוק הסמארטפונים.
וואווי ושיאומי נוגסות בנתח של סמסונג
החברה הקוריאנית אמנם שולטת בשוק הסמארטפונים העולמי, אבל הנתח שלה הולך וקטן. ברבעון השלישי של 2018 היה לה נתח שוק של 20.3% (נתוני חברת המחקר IDC) - ירידה של 13% בהשוואה ל-2017. לעומת זאת, נתח השוק של המתחרות הסיניות שלה, וואווי ושיאומי, גדל באותה תקופה.
סונג מיונג-סופ, אנליסט מחברת Hi Investment, אמר ל"בלומברג" כי יצרני סמארטפונים, שרתים ומחשבים לוחצים על סמסונג להוריד את המחירים של שבבי הזיכרון. אנליסט אחר, מארק ניומן מ"סנפורד ברנשטיין" הוסיף כי אחרי שנתיים של גידול במכירות, לאחרונה חברות כמו גוגל, אמזון ומיקרוסופט הקטינו משמעותית את כמות ההזמנות של השבבים.
לפי התחזיות, הרווחים מתחום השבבים יהיו נמוכים גם בחצי הראשון של 2019 וסמסונג צפויה להתמקד בחידושים טכנולוגיים שעשויים לשנות עבורה את התמונה - למשל הסמארטפון המתקפל שהיא אמורה להשיק השנה, או גלקסי S10 עם טכנולוגיית דור חמישי.
הצניחה של LG
האחרונה שהודיעה על תוצאות עגומות ברבעון האחרון של 2018 הייתה LG, שרווחיה ירדו ב-80% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. מדובר במכה כואבת במיוחד - הרווחים עמדו על כ-67 מיליון דולר בלבד, כאשר האנליסטים ציפו ל-344 מיליון דולר. בניגוד לסמסונג, LG לא סיפקה הסברים והיא צפויה להציג אותם כאשר תפרסם באופן רשמי את נתוני הרבעון. עם זאת, אנליסטים העריכו בשיחה עם CNBC כי הסיבות לרווחים הנמוכים הן הבונוסים של סוף השנה שהיו גבוהים מבעבר והוצאות גבוהות על שיווק סמארטפונים.
האם יש קשר בין הביצועים הגרועים של שלוש החברות? שוק הסמארטפונים העולמי
נמצא בדעיכה וברבעון השלישי של 2018 הוא ירד ב-6% לעומת הרבעון המקביל ב-2017 - תמונת מצב עגומה שמין הסתם השפיעה על כל השחקניות בשוק. בנוסף לכך, אפל קונה שבבי זיכרון ומסכים מסמסונג ולפי "בלומברג" היא הלקוחה הגדולה ביותר שלה. לפיכך, ירידה במכירות של אפל משפיעה גם על סמסונג.
עם זאת, ריאן רית', אנליסט בחברת המחקר IDC, לא ממהר לקשור בין הביצועים הגרועים של שלוש החברות: "לדעתי סמסונג ו-LG ניצלו את אזהרת הרווח של אפל כדי להודיע בעצמן על חדשות רעות שלא ממש קשורות לאתגרים של אפל. אני חושב שלשתיהן יש אתגרים אחרים - שאינם בהכרח קשורים".