האם יש בסיס לטענות על תשישות? כמה באמת עובדים נהגי קטר
העימות התורן בין ועד עובדי רכבת ישראל להנהלת החברה על תנאי ההעסקה. הפעם אלה נהגי קטר המתלוננים על עייפות מצטברת וסכנה לנוסעים כתוצאה מסידור עבודה חדש. וכמה שעות הם באמת עובדים?
התגעגעתם לקרבות המרים בין ועד עובדי רכבת ישראל ונציגות העובדים בהסתדרות, להנהלת החברה ומשרד התחבורה? כנראה שלא, אבל קבלו בכל זאת את הסיבוב המי-יודע-כמה שמתנהל ממש בימים אלה, או מדויק יותר, בשלושה שבועות האחרונים. הרקע: הנהלת הרכבת מבקשת לייעל ולהוסיף זמן הפעלת קטר לנהגים במסגרת המשמרות, ועד העובדים מתקומם וטוען כי מדובר בפגיעה קשה בבטיחות. הדרך לניהול המאבק מוכרת אף היא: התחלות נהגים ברגע האחרון וכתוצאה מכך כאוס על הפסים. אתמול היו אלה גם הפוליטיקאים שהתערבו, והיום המצב מחמיר. אחרי הכל, דו"ח מבקר הבמדינה התפרסם היום, ולפחות לאחד הצדדים יש אינטרס ברור להעצים את הסכסוך. צפו בשיחה באולפן, שבה נחשף גם זמן העבודה האמיתי של נהגי הקטר, המרוויחים עד 40 אלף שקלים לא כולל הטבות.
כמה שעות עבודה נדרשות מכל עובד רכבת? 8 וחצי במסגרת הסכם כל עובדי הרכבת, 42.5 שעות שבועיות בסך הכל. יש להניח שגם אתם עובדים מספר שעות דומה, אם כי מרביתכם מרוויח פחות מנהגי הקטר, שמשכורתם מתחילה לפי הערכות בכ-11-12 אלף שקלים לנהג מתחיל ומגיעה ל40 אלף ויותר לנהג ותיק. את הנתון האחרון מתעקשים דוברי הוועד להכחיש משום מה, אך מסרבים להעביר לידי ynet תלושי משכורת כדי להוכיח כי לא כך הדבר.
במקביל, טוענים נציגי העובדים כי נהגי הקטר עובדים יותר מדי, נדרשים כעת לעבוד עוד (כמחצית השעה), ומסכנים כך את הנוסעים. לידינו הגיעו מסמכים המפזרים את הערפל סביב נתון זה:
לדוגמה, נהג א' הגיע לעבודה בשעה 19:50 בחצות וחצי בערך הלך הביתה. הוא עבד 4:45 שעות, או בערך מחצית יום עבודה. הנהלת הרכבת תשלים לו למשרה מלאה.
ויש עוד דוגמאות. חמשת הנהגים הראשונים שהגיעו בבוקר לעבודה בין 03:20-03:55 בבוקר. הראשון עבד 06:50 שעות, השני 06:30, השלישי 05:50, הרביעי 06:15. שוב, כולם יקבלו משכורת על 8 שעות עבודה וחצי. בנוסף, נהגים עם ותק ברכבת מרוויחים 30-50 אלף שקל בחודש ועם שעות נוספות הם יכולים להרוויח יותר. ובלי שעות נוספות נהגים ותיקים מרוויחים בין 35-40 אלף שקל.