לפעמים מקדונלד'ס לא רוצה שתזמינו צ'יפס
מדוע רכשה רשת המזון המהיר את Dynamic Yield, חברה ישראלית שעוסקת בהתאמה אישית? המטרה היא ייעול השירות - אבל לא בטוח שתיהנו מזה
מדוע רכשה מקדונלד'ס את Dynamic Yield
הישראלית? כי לפעמים אתם אפילו לא יודעים שאתם רוצים צ'יפס, ובמקרים אחרים מקדונלד'ס ממש לא רוצה שתזמינו צ'יפס. החברה הישראלית, שכבר שבע שנים מתעסקת בהתאמה אישית של מה שאתם רואים על מסכים, יכולה לעזור לענקית המזון המהיר במשימות האלה, ובדרך לייעל את השירות שאתם מקבלים.
כשאנחנו אומרים "לייעל", כדאי לכם להבין - אתם לאו דווקא מי שנהנים מהייעול. קחו למשל תחום אחר שבו דיינמיק יילד עושה חיל: אתרי מדיה. באתרים האלה מאפשרת החברה לא להציג לכל משתמש אותו דף בית. במקום זה, כל אחד מקבל משהו שונה, מותאם אישית, תוך ניסיון להגדיל את שיעור הפעמים שבהן המשתמשים ייכנסו מהדף לכתבות. לפעמים אלה כתבות שונות, ולפעמים הכתבה היא אותה הכתבה אבל הכותרת שונה.
בתסריטים האלה, כפי שגילינו כבר מזמן, התוכן שעליו לוחצים הכי הרבה הוא התוכן הכי סנסציוני. אם אתר מציג לכם כותרת שבה נמצאים כל הפרטים הרלוונטיים של הידיעה, אתם עשויים להסתפק בזה. אם, לעומת זאת, תקבלו כותרת שמסתירה מידע - הסיכויים שתלחצו עליה גבוהים יותר. וכן, אסור לשכוח שבהינתן ההסתמכות של השוק הזה על תוכן חינמי ועל רווח מפרסומות, הלחיצות האלה הן אחד הדברים שמאפשרים לכם לקבל תוכן בלי לשלם.
דיינמיק יילד נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום ההתאמה האישית של נכסים דיגיטליים. אתרים שמשתמשים בפלטפורמה שלה יכולים לנסות להבין מיהם המשתמשים שנכנסים, ולייצר עבור כל אחד מהם אתר קצת שונה - עם הכפתורים שהוכחו כהכי יעילים לקבוצת המשתמשים הזו, הדילים הכי פופולריים והמסרים הכי אטרקטיביים. הם גם יודעים מתי צריך לתת לכם את הדחיפה הקטנה לכיוון הרכישה - לשלוח מייל עם הנחה, להציג קופון או להקפיץ מודעה שנותרו רק עוד כמה חדרים במלון.
קר בחוץ? תשתו משהו חם
איך זה עוזר למקדונלד'ס? בואו נתחיל מזיהוי כוונה. בהתאם למידע על מזג האוויר, דפוסי רכישות, יום בשבוע ופרמטרים אחרים יכולה החברה להתאים את אופציות הרכישה במסופי השירות שלה, כך שתהליך הרכישה ייקח כמה שפחות זמן. היתרונות ברורים: תהליכים מהירים יותר ללקוח, צמצום תורים, אפשרות להסתפק בפחות עמדות רכישה.המידע הזה, וזיהוי מגמות אזוריות או כלל-רשתיות, יכול לעזור גם בניהול מלאי ושרשרת אספקה ובפיתוח מוצרים חדשים. תחום המסעדנות מאמץ בשנים האחרונות ניתוח מידע כדי לעזור בהחלטות על כמויות המרכיבים שצריך להזמין בכל יום, מספר העובדים שצריך לשבץ בכל משמרת, ואפילו כדי לוודא כי יש בתפריט מנות המותאמות לבעלי אלרגיות הנפוצות באזור שבו נמצאת המסעדה.
עד כאן יצאתם מורווחים. אבל מה אם במקדולנד'ס מזהים שיש כרגע עומס במטבח, הנובע מכך שיותר מדי אנשים רוצים צ'יפס? אומנם הייתה לכם כוונה לרכוש צ'יפס, אבל החברה עשויה "להקשות" עליכם - להקפיץ פופ-אפ שמציע לכם להחליף לסלט ולחסוך קלוריות, או להפוך את הארוחות לכאלה שמגיעות עם פוטטו על פי ברירת מחדל, ולהכריח אתכם ללחוץ עוד כמה פעמים כדי לשנות לצ'יפס.
תרצה קפה עם זה?
אם המידע של דיינמיק יילד יספר למקדונלד'ס באיזו הזמנה נוהגים הלקוחות להוסיף קפה, הם עשויים להציע לכם את הקפה הזה. בדיוק כפי שקורה באינטרנט, אבל הפעם בעולם האמיתי.שום דבר מזה לא בהכרח פסול או חדש במיוחד. למעשה, בעולם המקוון מתרחשות מניפולציות הרבה יותר מתוחכמות מדי יום. גם ניסיונות התאמה אישית אלגוריתמיים אינם בדיוק חדשים - מועדוני לקוחות של רשתות קמעונות עושים דברים כאלה כבר עשורים, בהתבסס על היסטוריית הרכישות שלנו. אבל כאן התהליך הוא הרבה יותר שקוף, לא מצריך זיהוי, ואתם לאו דווקא תוכלו לדעת מהו האינטרס שמאחורי הניסיון לשנות את ההתנהגות שלכם.
וכן, מקדונלד'ס ממש לא לבד. השאלה היא לא אם ההתנהגות שלנו בעולם האמיתי תושפע מאלגוריתמים, ואפילו לא מתי זה יקרה (עכשיו), אלא כמה שקופים יהיו התהליכים האלה.
מקדונלד'ס ודיינמיק יילד
עיבוד תמונה. צילום: shutterstock
מומלצים