מעצבים את דור העתיד: הכירו חמישה מורים נוספים שעלו לגמר "המורה של המדינה"
הם לא מוותרים על אף תלמיד, מעודדים חשיבה מחוץ לקופסה ומדרבנים את תלמידיהם להישגים. תכירו עוד חמישה מורים שהעפילו לגמר לתחרות "המורה של המדינה". עבורם מושגים של חלוציות, ערכים ומצוינות הם תמצית החיים
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים
הכרנו כבר חמישה מורים שהגענו לשלב הגמר של תחרות "המורה של המדינה" , הכירו חמישה נוספים:
"אין דבר יותר נפלא מלהדליק ניצוצות של הבנה, סקרנות ושמחה אצל ילדים"
המורה למתמטיקה אולגה בן-אבי (48) מתיכון עירוני א' למדעים ולאמנויות במודיעין הופכת את המקצוע המאתגר לאהוב על תלמידיה
ב-1991, בעקבות התגברות האנטישמיות על רקע הקריסה הפוליטית והכלכלית של ברית-המועצות, החליטה משפחתה של אולגה בן-אבי לנטוש את מוסקבה ולעלות לארץ. "אחרי אירוע אנטישמי שאיים על חיינו - בריונים עם גרזנים פרצו לדירה שלנו - השארנו הכל מאחור ועלינו עם תיקים ובגדים בלבד. ההתאקלמות שלי הייתה מיידית, ואולי בגלל הנסיבות הקיצוניות של העלייה יכולתי להעריך את תחושת הבית והביטחון של לחיות במולדת שלך ובתוך העם שלך", היא משחזרת.
בן-אבי (48) הפכה בישראל למורה מוערכת למתמטיקה, ודורות רבים של תלמידים מתקשים לשכוח אותה, שנים רבות אחרי שסיימו את לימודיהם.
מה משך אותך להוראה?
"תמיד אהבתי מתמטיקה ועוד בילדותי רציתי להפוך אותו למקצוע אהוב על ילדים אחרים".
בזכות מה את מורה טובה?
"אני אוהבת את התלמידים ואת המקצוע. אין דבר יותר נפלא מלהדליק ניצוצות של הבנה, סקרנות ושמחה אצל ילדים, לעזור להם להתקדם, להעלות להם את הביטחון העצמי ולגרום להם להיות יותר שמחים ומאושרים".
מה החזון שלך?
"שניתן לתלמידים בסיס ורצון ללמוד, לחקור וליזום, שירכשו מיומנויות וערכים ויהיו אזרחים טובים".
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"הייתה לי תלמידה שהתקבלה לכיתת מחוננים, אבל היה לה קשה בלימודים למרות היכולות הגבוהות שלה וגם מבחינה חברתית היא לא הצליחה להתחבר. היא כל הזמן רצתה לעבור כיתה. לאט-לאט התגברנו על הקשיים, והרגע המאושר היה כשהיא אמרה שהיא מאושרת, שטוב לה בכיתה ושהיא שמחה שהיא לא נשברה".
מה תרם לך המקצוע?
"אושר, סיפוק, הרבה כוחות וחוויות מדהימות. בזכות ההוראה אני מרגישה תמיד צעירה".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"מורים טובים ומקצועיים, שאוהבים את מה שהם עושים וידליקו אור של למידה וסקרנות אצל התלמידים".
"להיזכר כמי שהשאירה חותם כמחנכת וכמורה לערכים וידע"
רכזת החינוך החברתי והמורה למדעים נאדיה סלימאן סייף (38) מחטיבת הביניים יאנוח-ג'ת דוחפת את תלמידיה למצוינות ונחשבת לפורצת דרך בקרב בני הכפר
נאדיה סלימאן סיף (38), הנכדה של ראש הכפר הדרוזי יאנוח, מורה מסורה הדוחפת למצוינות ומטפחת קשרים בין יהודים לדרוזים, היא האישה הראשונה בכפר שלה שהחליטה לעשות דוקטורט. בימים אלה, לצד עבודת ההוראה היא דוקטורנטית שנה א' בפקולטה למנהל באוניברסיטת טימישוארה ברומניה.
"היה קשה למשפחה עם העובדה שאלמד ואפילו שאנהג, אבל ראיתי שאני פורצת דרך ומוכנה להקריב מעצמי לטובת בנות הכפר שמתחילות להתעניין. אני תמיד אומרת להן: 'אם תרצו אין זו אגדה'. ואכן מהרגע שעשיתי את הצעד הזה יש לי מעמד ותמיכה בכפר".
מה משך אותך להוראה?
אבי, סלימאן, היה מורה למופת 38 שנים. אני מאוד אוהבת ומעריכה אותו והוא בשבילי מודל לחיקוי. כבר מגיל קטן חלמתי ורציתי להיות מורה כמוהו, ולחנך דורות".
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות האמונה שהחינוך הוא המפתח שלנו להיות אנשים טובים ומוצלחים, ובזכות השקידה, החריצות והצימאון התמידי להמשיך ללמוד ולהתפתח".
מה החזון שלך?
"להיזכר כמי שהשאירה חותם כמחנכת וכמורה לערכים וידע. כמן כן, לגדל משפחה מלומדת ומתורבתת שתצעד בעקבות הסבא והאמא".
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"לימדתי חוג אוריגמי, קיפולי נייר, ואז אחת התלמידות שלי חלתה בלוקמיה. החלטתי לבנות עבורה יחד עם התלמידים אלף עגורי נייר, כסמל לתקווה שתצא מהמחלה, וזאת לפי האמונה היפנית. לשמחתי הילדה הזאת אכן החלימה".
מה תרם לך המקצוע?
"לפתח את היכולות שלי להכיל, לאהוב, לתמוך, לחנך וללמד".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"דגש והשקעה מרבית על הלימודים הטכנולוגיים למיניהם, יצירת אקלים חינוכי ומשמעת עצמית, והשקעה בפריפריה".
"היכולת להסתכל על תלמיד כפוטנציאל של חוזקות"
המחנך והמורה למתמטיקה אליאור כהן (33), ממקיף ה' דרכא באשקלון, גדל בשכונת מצוקה ומשוכנע שלמידה וחינוך יכולים לשנות מסלול חיים של ילד
כשאליאור כהן (33) לוקח תלמידים בכיתה ח' שכל הציונים שלהם בתעודה הם שליליים ומביא אותם לבגרות, הוא חש סיפוק גדול. "כאחד שגדל בשכונת מצוקה והצליח בחיים בזכות הלימודים, אני מבין את המשמעות של המשפט 'כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו'. סבתא שלי האמינה בי לאורך כל הדרך ודרבנה אותי ללמוד ולהתקדם. בזכותה הבנתי שכדי להשפיע על ילדים ולגעת להם בנשמה ולשנות להם את מסלול חייהם אני חייב לעסוק בחינוך", הוא אומר.
מה משך אותך להוראה?
"האתגר, הרצון לחולל שינוי".
בזכות מה אתה מורה טוב?
"אכפתיות, קשר אישי, היכולת להסתכל על תלמיד כפוטנציאל של חוזקות. אני מאמין בתלמיד ורואה אותו כנשמה ולא כציון".
מה החזון שלך?
"קבלת האחר בשוויוניות, דיאלוג כדרך חיים ושהתלמידים יתרמו למדינה".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"הגיע אליי תלמיד שלא שרד בשני בתי ספר. ליוויתי אותו צמוד במשך שלוש שנים והוא סיים עם בגרות מלאה. כיום הוא משרת שירות משמעותי בצבא. מבחינתי שברנו תקרת זכוכית ועשינו את הבלתי אפשרי".
מה תרם לך המקצוע?
"העצמה אישית ומוטיבציה. הפכתי להורה טוב יותר".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אנשים טובים שעובדים מהלב והחינוך בדמם ובנשמתם".
"לתת לילדי הכיתה את המקום לדבר, לפרוק, להשמיע את קולם"
המחנכת והמורה לשפה ומולדת נועה טלמור (40), מבית ספר נופי החורש באלפי מנשה, דואגת שכל אחד מתלמידיה ירגיש רצוי ואהוב.
במשך שנים אחדות נועה טלמור ניהלה מרפאה וטרינרית, "אבל בשלב מסוים החלטתי שיש בי יותר. כילדה חוויתי דברים שהמורים לא ידעו עליהם והחיים התנהלו כרגיל. החלטתי שאעשה הכל כדי לדעת מה עובר על הילדים ולהיות הקול שלהם, לתת להם מענה, ועשיתי הסבה להוראה".
שמונה שנים חלפו מאז שטלמור (40) החלה ללמד, "ומאז אני מראה לילדים את כל קשת הרגשות ומביאה את האותנטיות שלי כאדם לכיתה. העובדה שלי יש אפשרות לתת לילדי הכיתה את המקום לדבר, לפרוק, להשמיע את קולם, בניגוד למה שאני הרגשתי בתור תלמידה הוא סוג של תיקון עבורי".
מה משך אותך להוראה?
"מאז שהייתי קטנה תמיד התחברתי לילדים, יכולתי ליצור קשרים טובים והבנתי גם ללא מילים מה ילדים מרגישים וצריכים".
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות העובדה שאני עובדת עם הלב, הילדים יודעים ומרגישים שאני אוהבת אותם ורוצה בטובתם".
מה החזון שלך?
"שכל תלמיד ישמח להגיע לבית הספר, כל תלמיד ירגיש רצוי ואהוב, שהוא נראה וקולו נשמע".
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמיד עם קושי בקבלת סמכות וחוסר אמון במערכת יצר איתי קשר אישי. הוא החל לשתף אותי מנבכי נפשו, והפך להיות מאוד משמעותי בכיתה, שותף פעיל, ותרם רבות מהידע שלו ומעולמו הפנימי. התנהגותו השתנתה ונעזרתי בו רבות".
מה תרם לך המקצוע?
"כשהתלמידים צומחים ומתפתחים, גם אני צומחת ומתפתחת כאדם. וכשאני רואה שתהליכים שאני עושה משפיעים לטובה, אני מאושרת ושמחה".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אם יהיו כיתות קטנות יותר, מקצועות מגוונים יותר, לימוד יותר חווייתי ובהתאמה למה ששוק העבודה צריך היום".
"שכל ילד ירגיש שהוא אהוב ושיש לו פוטנציאל אדיר להתקדם"
המחנך והמורה לשפה וספרות ערבית מוחמד ספדי (42) מבית הספר אל מנרה בעכו מכיל את התלמידים בעלי הקשיים ודואג להראות להם את האור
מוחמד ספדי נולד בחאן אלאפרנג', שכונת עוני בעכו העתיקה, לאב פועל שבקושי היה מגיע לשכר המינימום. "אמי התומכת חינכה אותי על אהבת בית הספר, ומתן כבוד למורים שנתפסו בעיניה כמלאכים קדושים", משחזר ספדי (42). "כבר מהילדות אספתי את ילדי השכונה, העברתי להם שיעורים, ערכתי תחרויות טריוויה והעשרתי אותם. אני מלמד כיום בבית הספר בו למדתי. המנהל אוסאמה עבד אלפתאח היה המורה שלי בכיתה ה' - בזכותו אני מורה טוב ומצליח. הוא תמך בי, העצים אותי, ואני משמש עכשיו כסגן שלו".
מה משך אותך להוראה?
"בכיתה ד' מחנכת בשם מרגלית כהן גרמה לי לאהוב את ההוראה. רציתי להשפיע כמוה על האחרים".
בזכות מה אתה מורה טוב?
"בזכות היכולת להכיל את התלמידים הכי קשים. אני מהווה כתובת לכל ילד שחווה הדרה בחייו. אני שומר הסף מפני התעללות כלשהי בילדים".
מה החזון שלך?
"שכל ילד ירגיש שהוא אהוב, מקובל ויש לו פוטנציאל אדיר להתקדם ולהיות אדם טוב ואיכותי שיתרום לחברה".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"נפגשתי עם הורים של תלמיד בניסיון לשכנע אותם שישלחו את הבן שלהם לבית הספר. הם סיפרו לי שקשה להם להתעורר בבוקר ולהעיר את הבן, אז התחייבתי בפניהם שאני אתקשר אליו כל יום בבוקר ואעיר אותו בשיחת טלפון, וזה אכן קרה".
מה תרם לך המקצוע?
"להיות חלק מגיבורי התרבות בעיר שלי, להשפיע על החברה הערבית ולעצב את פניה".
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אוטונומיה ועצמאות לבתי הספר – שיוכלו לתכנן ולחנך בלי שום התערבות חיצונית, הכשרה קפדנית איכותית למורים והרחבת סמכויות המנהלים והמורים".
5 מורים נוספים יפורסמו מחר, 11.6. הזוכים בתחרות יוכרזו בטקס שייערך ב-13.6
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים