בזק נערכת להשקת ארנק דיגיטלי
קבוצת התקשורת תיכנס לראשונה לתחום הפיננסים, ותתחרה באפליקציות של הבנקים וחברות האשראי. עמלות סליקה נמוכות אמורות לפתות את 360 אלף העסקים שלא מכבדים כרטיסי אשראי
השחיקה המתמדת בהכנסות עושה את שלה, וקבוצת התקשורת הגדולה בישראל מחליטה למצוא אפיק צמיחה חדש: בזק נכנסת לראשונה לתחום הפיננסים ונערכת להפעיל שירותי ארנק דיגיטלי בארץ. בזק תתחרה בכך ישירות באפליקציות התשלומים החדשות של הבנקים וכן בחברות האשראי.
ההחלטה העקרונית כבר התקבלה בחברה לאחר בחינה מדוקדקת של השוק, שארכה מספר חודשים, ובימים אלה היא פותחת בהליך בחירת השותף הטכנולוגי להפעלת הפלטפורמה. בזק מתכוונת לבחור חברה שכבר פעילה בשוק, והכוונה היא להפעיל את השירות בתוך מספר חודשים.
יותר ממיליון לקוחות פוטנציאליים
הארנק הדיגיטלי קל לשימוש - אין צורך להזין בכל פעם מחדש את פרטי המשתמש - ונחשב מאובטח. בסין, ביפן ובקוריאה אפליקציות התשלום הפכו לדרך התשלום השולטת, בארה"ב הן צומחות במהירות, והצפי העולמי להכנסות מהתחום מגיע ל-2.1 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים.
את הארנק הדיגיטלי של בזק ניתן יהיה לטעון בסכום מוגדר. אצל לקוחות בזק הטעינה תוכל להתבסס על חשבון הטלפון, ואצל אחרים באמצעות כרטיס האשראי. מבחינה שיווקית, הארנק ילווה את לקוחותיה כל הזמן, וכך בזק מתכוונת לנצל את עוצמת המותג שלה. כבר היום נמנים עם לקוחותיה יותר ממיליון בתי אב בישראל, ובאמצעות הארנק היא תוכל לייצר אליהם קשר ישיר ומיידי.
מול בתי העסק בזק מתכוונת לנצל להחדרת השירות את ההיקף העצום של העסקים שהיא נוכחת בהם, בין השאר - שירות b144 האינטרנטי שפיתחה, שמקדם עסקים ברשת ומשרת כ-80 אחוזים מהעסקים בארץ.
כמו כן, בישראל פועלים כ-360 אלף בתי עסק שאינם מכבדים כרטיסי אשראי, ובזק תציע גם עמלות סליקה נמוכות יותר מאלה שגובות חברות האשראי.
בעבר אמר מנכ"ל בזק, דוד מזרחי, שהחברה סובלת משחיקה בהכנסותיה ומחפשת אפיקי צמיחה חדשים והיא מתכוונת להיכנס באגרסיביות ל"עולמות חדשים". בשני הרבעונים האחרונים הציגה בזק ירידה בהכנסות בתחומי הפעילות העיקריים שלה, והיא נאלצה להקטין הוצאות. בין השאר, איחדה את פעילות שלוש מחברות-הבת שלה, פלאפון, בזק בינלאומי ויס. בראשית השנה החלה אפילו למכור מכשירים סלולריים באינטרנט וברשת חנויות "בזק סטור", והודיעה שהיא מתכוונת להתפתח בתחום הסחר. מיזם הארנק משתלב במהלך.
מיליארדי שקלים מועברים באפליקציות
בזק היא חברת התקשורת הראשונה בישראל הנכנסת לתחום. עם זאת, גם קבוצת פרטנר המתחרה בחנה לא מכבר השקעה בחברת הארנק הדיגיטלי "סלאריקס", שנקלעה לקשיים, גם היא במסגרת החלטה אסטרטגית להיכנס לתחום הפינטק.
לפי חברת המחקרים דלויט, התשלומים הדיגיטליים בישראל צפויים להגיע ב-2021 לכ-8.9 מיליארד דולר (כ-31 מיליארד שקל). בישראל הפכו פופולריות אפליקציות התשלומים של הבנקים - כמו ביט, פיי ופייבוקס - אך בהתאם להגבלת בנק ישראל, הן מאפשרות בינתיים רק העברת תשלומים בין מי שמחזיקים באותה אפליקציה.
אפליקציות אחרות, כמו של רשתות מזון, בגדים, או דלק, מאפשרות תשלומים רק בנקודות מכירה ספציפיות. הארנק שמתכננת בזק מזכיר יותר אפליקציות בינלאומיות כמו ווי-צ'אט, גוגל-פיי, אפל-פיי, או עלי-פיי, המאפשרות תשלומים בהיקף נרחב בבתי מסחר, בחנויות ובאתרים.