הקדימו את פייסבוק: הישראלים שמשבשים זיהוי פנים
אז מי מוביל את טכנולוגיית שיבוש זיהוי הפנים בווידיאו? פייסבוק טוענת לבכורה, אבל חברת D-ID הישראלית הייתה הראשונה והמערכת שלה כבר נמכרת ללקוחות. גם מאחורי הטכנולוגיה של פייסבוק עומד חוקר ישראלי
חברת פייסבוק הזדרזה השבוע להודיע על פיתוח טכנולוגיה "ראשונה מסוגה" לשיבוש זיהוי פנים (de-identification) במצלמות וידיאו, ואולם כעת חושף ynet כי חברת D-ID הישראלית הציגה מערכת טכנולוגית כזו כבר ביולי השנה. שלא כמו הטכנולוגיה של פייסבוק, שנמצאת עדיין בשלבי פיתוח, הסטארט-אפ הישראלי עומד להכריז בעוד מספר ימים על לקוח מסחרי ראשון שישתמש במערכת בהיקף גלובלי למניעת זיהוי פנים כפוי.
אתר Venture Beat פירסם מסמך של מעבדת מחקר הבינה המלאכותית של פייסבוק (FAIR), שלפיו החברה פיתחה טכנולוגיית בינה מלאכותית לשיבוש זיהוי פנים בווידיאו, כולל בזמן אמת. בידיעה מוזכרת גם חברת D-ID, שהייתה חלוצה בתחום שיבוש זיהוי הפנים, אך נטען כי הטכנולוגיה שלה מיועדת לצילומי סטילס בלבד.
הוויכוח על הבכורה בתחום החדש הופך מעניין אפילו יותר, כשמתברר שמי שמרכזים את פיתוח הטכנולוגיה של פייסבוק הם שני ישראלים, יניב טייגמן ופרופסור ליאור וולף מאוניברסיטת תל אביב, חוקרים במעבדת ה-AI של פייסבוק. וולף אמר ל-Venture Beat כי השיטה שפיתחו משתמשת בקידוד הדמויות בצורה שמקשה על מערכת בינה מלאכותית לזהות אותן וכי בניסויים עד כה הצליחה המערכת לשטות במערכות זיהוי פנים מהשורה הראשונה. לדבריו, מדובר בטכנולוגיה שניתנת ליישום לא רק בווידיאו, אלא גם באודיו או פעילות רשת באופן כללי, שמבקשים להסתיר מפני מעקב של בינה מלאכותית.
בעבר שימש וולף כיועץ המדעי של חברת פייס.קום, שפיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים ונרכשה על-ידי פייסבוק ב-2012. הוא המשיך לשמש כחוקר בפייסבוק וב-2014 השתתף בפיתוח טכנולוגיית deepface של פייסבוק, אותה הוביל טייגמן, ממייסדי פייס.קום, ומי שמרכז מאז את צוות FAIR בישראל. החוקרים טענו אז, שטכנולוגיית הרשתות הנוירוניות DeepFace מאפשרת זיהוי פנים ב-97.25% מהמקרים. פייסבוק הסבירה את מה שנתפס היום כפגיעה בפרטיות: שהטכנולוגיה נועדה לתייג תמונות ברשת החברתית שהמצולמים לא תייגו בהן את עצמם או את חבריהם. למרבה האבסורד, כעת מפתחים וולף וטייגמן טכנולוגיה שנועדה להתגבר בין השאר על הטכנולוגיה שפיתחו אז.
יצויין כי טכנולוגיות שמאפשרות לשטות במערכות לזיהוי פנים אוטומטי קיימות מזה מספר שנים. בין השאר מצאו חוקרים מאוניברסיטת KU Leuven בבלגיה, כי ניתן לאחוז בציורים עם גרפיקה, שמערימה על הבינה המלאכותית, כך שאינה מזהה שמדובר באדם. חוקרים אחרים פיתחו משקפי שמש עם תבנית שמודפסת עליהם, שגורמת למערכת זיהוי הפנים לחשוב שמדובר בשחקנית מילה ג'ובוביץ'.
לפי המסמך של פייסבוק, הטכנולוגיה שלה משבשת את זיהוי הפנים באמצעות מערכות בינה מלאכותית, בעוד שבני אדם יזהו ללא בעיה את המצולם. החברה מציינת בפרסום שהפיצה: "הטכנולוגיה שלנו היא היחידה שמתאימה גם לווידיאו, כולל שידור חי, ומציגה איכות שעולה על כל הדוגמאות הקיימות".
חברת D-ID הוקמה ב-2017 על ידי גיל פרי, סלע בלונדהיים ואלירן כותה. בשיחה עם ynet אומר בלונדהיים, סמנכ"ל התפעול בחברה, שהטכנולוגיה של D-ID, שהוצגה כבר לפני כשלושה חודשים, לא מסתפקת בשיבוש זיהוי הפנים על ידי מערכות ממוחשבות אלא מבצעת אנונימיזציה מוחלטת של מראה הפנים, כך שגם בני אדם לא יוכלו לזהות את המצולמים. כך ניתן, בין השאר, לעשות שימוש מחקרי בכמויות עתק של צילומי וידיאו מבלי להפר את פרטיות בני האדם המצולמים בהם. מצפייה בהדגמת הטכנולוגיה אפשר להתרשם מהקרבה שלה לעולם הדיפ פייק, כשהיא שותלת פנים סינתטיים על פניו של אדם כדי למנוע את זיהויו.
"ברוכים הבאים פייסבוק"
יואל קנול, סמנכ"ל השיווק ב-D-ID, אומר כי כניסתה של פייסבוק לתחום שיבוש זיהוי הפנים מעניק אישור לחשיבות התחום, ש-D-ID היתה הראשונה להיכנס אליו: "הדבר הכי חשוב מבחינתנו הוא, שחברה כמו פייסבוק עושה ולידציה לדרך שבה D-ID מובילה את השוק כבר שנתיים וחצי. ברוכים הבאים פייסבוק, שמחים שאתם הולכים בעקבותינו". החברה גם פירסמה היום הודעת ברכה לפייסבוק בבלוג שלה.
פייסבוק מציינת בהודעתה שהיא משקיעה מאמצי פיתוח כדי להתמודד עם בעיית הפגיעה בפרטיות וסכנות הדיפ פייק: "זיהוי פנים יכול להוביל לאובדן פרטיות וטכנולוגיות להחלפת פנים יכולות לשמש בצורה בלתי ראויה כדי לייצר סרטי וידיאו מטעים. האירועים האחרונים בתחום השימוש לרעה בטכנולוגיות זיהוי פנים מוכיחים את הצורך בשיטות לשיבוש זיהוי פנים". דובר פייסבוק אמר שבשלב זה אין לחברה כוונה לשלב את הטכנולוגיה במוצרים קיימים שלה.
למרות הצהרות פייסבוק על תרומה לערכי הפרטיות ולמניעת הונאות, לא מין הנמנע שההודעה החפוזה על טכנולוגיה, שטרם הושלם פיתוחה ושכרגע אין כוונה להשתמש בה, נועדה גם כדי להדוף את גל ההאשמות כלפיה בעניין הפגיעה בפרטיות לקוחותיה ובעניין הפצת תכני דיפ פייק פוגעניים.
פייסבוק מנהלת בימים אלה דיון משפטי על תביעה ייצוגית בסכום שעלול להגיע ל-35 מיליארד דולר, על הפרת פרטיות באמצעות זיהוי פנים כפוי. התובע, תושב אילינוי, טוען שלא נתן את הסכמתו לסריקת התמונות שהעלה לפייסבוק ולזיהוי פניו, וגם לא קיבל כנדרש בחוק מידע על משך הזמן שבו הנתונים יישמרו. גובה הפיצויים שהוא צפוי לקבל נאמד בין 1,000 דולר ל-5,000 דולר, ומספר הלקוחות שעשויים לקבל פיצויים מגיע ל-7 מיליון.