"רשע, למה תכה רעייתך": הנשים הדתיות לא נשארות אדישות
ערכת עזרה ראשונה על שולחן השבת בין הפמוטים לחלות, גבר מכה באגרוף עם תפילין, כוס של חופה מוטחת באישה: סטודנטיות דתיות במחלקה לעיצוב גראפי מבקשות למנוע את הנרצחת הבאה על ידי הסברה בשפה הפנים-מגזרית
תשע כרזות נוגעות ללב מתפרסמות היום (ב') לרגל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. את המודעות יצרו עשר נשים – כולן דתיות, כולן דוברות את השפה הפנים-מגזרית של חברה שבה קשה שבעתיים לצאת ממעגל האלימות בשל הבושה וההסתרה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
רעות צימרמן ושירה אליצור, העוסקות בתחום הקריאייטיב, ביקשו "להמחיש את הפחד שחשה אישה תחת מעגל האלימות, כאשר בעלה - האיש שאיתו היא חיה - כותב לה שהוא חוזר הביתה". אליצור, מרצה במכללת "אמונה", ביקשה להעביר את המסר הלאה, דרך תלמידותיה, בקורס שהיא מעבירה - "מקום בגן עדן", שמטרתו "לגעת בנושאים חברתיים בוערים ואקטואליים".
עוד תרבות בערוץ היהדות :
- סינגל: האלבום האחרון בהחלט: "צמאה יצרה מהפכה תרבותית "
- סדרה: הזעקות של הנשים השקופות
- אלבום: כוכב העבר הצרפתי עושה מוזיקה חסידית
- דוקומנטרי: "הספר השחור היה משנה את זיכרון השוא ה"
- אישי: איתי לוי רוצה "בית יהודי מאוד
"
היא הטילה בפני הסטודנטיות שלה את האתגר לתקוף את נושא האלימות נגד נשים דתיות, וליצור כרזות בנושא, באופן שמתכתב ושואב השראה מעולם התוכן הדתי. התלמידות נענו ויצרו כרזות שחלקן מכות בבטן הרכה.
"הביטוי 'תוכו רצוף אהבה' לוקח אותנו מיידית לשיר המוכר של ישי ריבו, ולפסוק משיר השירים המדבר על אהבה אינסופית ועמוקה בשורשה", אומרת הסטודנטית אסנת יוגב. "רציתי להעביר מסר על אהבה שתוכה מרוסק, רצוץ".
תהילה צור בחרה בפסוק מספר שמות המתאר את משה רבנו שרואה שני אנשים עבריים מתקוטטים, ושואל: "רשע, למה תכה רעך?" – בהשאלה לסיטואציה המשפחתית. תאיר גז, מצדה, חיברה את שבירת הכוס בחופה - זכר לחורבן - לחורבן הבית של האישה המוכה.
"הוא לא צדיק, הוא רשע"
לדברי אליצור, "הרגשנו שאנחנו רוצות לפנות לאישה עצמה. מצד אחד, להגיד לה שהיא לבד - ומצד שני, לסייע לה לזהות ולהכיר בזה שמשהו לא תקין. כל כך קשה להודות בזה, ואם את אישה דתייה, זה אפילו קשה יותר".
היא מוסיפה כי "הבושה וההסתרה הן תוצר נלווה ועצוב של הקהילתיות שמאפיינת את החברה הדתית, והעובדה שאלימות באה לפעמים בתוך כיסוי של הקפדה על ההלכה, מקשה עוד יותר על ההבנה שבן הזוג הוא לא צדיק, אלא רשע".
צימרמן מסבירה כי "משהו בסיפור של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה, שבר את מה שחשבנו עד אז על נשים מוכות. זה לא שלא ידענו את זה קודם, אבל השילוב בין העובדת הסוציאלית והתמונות המחייכות בפייסבוק - הבהיר עד כמה זה יכול לקרות לכל אחת".