נסיעת בכורה לרכבת המהירה מירושלים לתל אביב: "העומסים מראים על אמון הציבור"
ארבעה ימים לפני שנוסעים יעלו לקו, ו-11 שנה אחרי תאריך היעד המקורי, נערכה הבוקר נסיעת בכורה חגיגית בקו החשמלי. "לא מכיר קו בלי תקלות", אמר שר התחבורה סמוטריץ', שהזמין את קודמו כץ לנסיעה לתל אביב
11 שנים לאחר תאריך היעד המקורי - הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב יוצאת לדרך: לאחר שנים של דחיות, וארבעה ימים לפני שנוסעים יעלו לקו, הבוקר (רביעי) הגיע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אל תחנת יצחק נבון בעיר הבירה כדי להשתתף בנסיעת בכורה חגיגית בקו שיגיע מירושלים לתחנת ההגנה בתל אביב בתוך 32 דקות. סמוטריץ' הזמין לאירוע את קודמו בתפקיד, שר החוץ ישראל כץ, שהיה זה שפתח את הקו בין ירושלים לנתב"ג בספטמבר אשתקד. ynet העביר את נסיעת הבכורה בשידור חי.
הקו, שיפעל לאורך השבוע במהלך ימי החול עד השעה 21:30 ומעט מאוחר יותר במוצאי שבת, יתחיל בשירות זה לאחר שברכבת ישראל סיימו את נסיעות ההרצה הסדירות שנערכו פעמיים ביום.
השר סמוטריץ' אמר לפני יציאת הרכבת מהתחנה, שהגיעה ליעדה לאחר 32 דקות, כי "זהו יום חג. אנחנו חיים בשגרה מורכבת, ויש ימים שאפשר להרים את הראש ולהיות גאים בזכות הגדולה על כך שיש לנו חלק בחזון של ישראל. אנחנו פותחים את הקו המהיר, שיחבר בין תל אביב לירושלים, בימים שבהם מדברים על ישראל השנייה. היום הערים הללו מחוברות פיזית וסמלית".
שר התחבורה הוסיף כי "נעשה הכול כדי שזה יהיה הכי טוב. העבודה נעשית על פי כל התקנים, אני לא מכיר קו עם אפס תקלות. העומסים מלמדים על האמון של הציבור ברכבת, ונכון, יש מה לשפר ברמת התכנון בין האוטובוס לבין הרכבת".
סמוטריץ' הודה לקודמו, השר ישראל כץ: "הפרויקט הזה לא היה קורה בלי הנחישות והחזון שלך. בלי היכולת שלך להסתכל קדימה עוד ב-2009 ולדמיין את האירוע הזה, לא להיבהל מהקשיים, מהביקורת שקיבלת. היה לי ברור שאתה תפתח את הקו הזה. אני, הקטן, אין לי הרבה זכויות פה - הזכות הגדולה היא שלך ושל עובדי רכבת ישראל, אחד הגופים החשובים שיש לנו. אני חושב על מה שסבתי במחנה הריכוז הייתה חושבת, ש-70 שנים אחרי קום המדינה יעמוד הנכד שלה ויחנוך את קו הרכבת הזה. זהו סוד הקיום של העם היהודי", ציין סמוטריץ'.
השר כץ החזיר מחמאות: "בהחלטות האמיצות שקיבלת, קידמת את הרכבת לתחנה הבאה. אנחנו כבר ב-2019 ואין שום הבדל בין מה שקורה עכשיו לבין 1948. אנחנו בונים את מדינת ישראל". כץ סיפר כי העניק את השם "מסילות דוד המלך" היות שהן "מחברות את עיר הבירה לשאר הארץ". בעודו יושב בקרון הוא הוסיף: "ספגתי ביקורת, אבל אני גאה על כך, וגם גאה על ההחלטות שקיבלנו. אם הייתי נכנע לכל ההתקפות - לא הייתה רכבת, היא לא הייתה מתחילה לפעול".
מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, אמר כי "זהו רגע חגיגי. היום למעשה אנחנו מפעילים נסיעה ראשונה, עם נוסעים ועם שרים, בין ירושלים לבין תחנת ההגנה. אני חושב שזו הפעם הראשונה מאז מלחמת העצמאות שנפתח אפיק כזה חדש בין הערים, זה פרויקט ענק מבחינה הנדסית ותשתית. את תחנת ההגנה נפתח במוצאי שבת, ובהמשך את תחנת סבידור".
יש לציין כי יממה לפני פתיחת הקו יסתיימו עבודות החשמול שנערכו בשלושת השבועות האחרונים בתחנות תל אביב השונות, ולוח הנסיעות של הרכבת ישוב לקדמותו. עבודות החשמול יתחדשו ב-6 בינואר ויימשכו עד ל-28 בחודש הבא. אז ייסגרו שוב מקטעי מסילה מסויימים באזור המרכז - מה שצפוי להקשות הנסיעה מיעד ליעד.
עם פתיחת החלק השני של הקו, צפויים כוחות הכיבוי והצלה להסיר את מגבלת הנוסעים שעמדה על 400 בכל נסיעה. בנוסף, על אף שהצדדים במשא ומתן, לפי שעה ועד העובדים לא צפוי להטיל וטו על פתיחת הקו.
אורכו הסופי של קו זה יעמוד על 57 קילומטרים, 14 מתוכם על-פני תשעה גשרים, 20 ק"מ לכל כיוון בחמש מנהרות שונות. עלות בניית הקו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כאשר חלק מהתקציב שימש לבניית תחנת נבון בירושלים, השוכנת כ-80 מטרים מתחת לאדמה, ניצבת ברשימת חמש התחנות העמוקות בעולם, ואף יכולה לשמש כמקלט גרעיני במקרה הצורך.