על האפליה של אסירים ביטחוניים יהודים
הם "זוכים" לתנאי כליאה גרועים בהשוואה לאסירים ביטחוניים מוסלמים ולאסירים פליליים רגילים. ראוי להשוות את תנאיהם ולהשקיע בשיקומם
בבתי הכלא בארץ מוחזקים אלפי אסירים ביטחוניים שרובם המכריע ומיעוטם יהודים. המכנה המשותף לרוב האסירים הביטחוניים היהודים הוא שמדובר ב"בגירים-צעירים" (בני 21-18) או קטינים. כפועל יוצא מגילם הצעיר, לו היו מעניקים להם את הסביבה הנכונה וה"כלים" המתאימים, סביר שניתן היה לסייע להם לשנות את דרכיהם.
בישראל אדם יוגדר כ"אסיר ביטחוני" אם הוא נחשד, הואשם או הורשע בביצוע עבירה שעל פי טיבה או נסיבותיה היא ביטחונית ואשר ניתנה לגביו חוות דעת של שב"כ המעידה על מסוכנות ביטחונית.
סיווג אסיר כביטחוני לא נעשה על פי הגדרה בחוק אלא בהתאם לנוהל פנימי המעוגן בפקודת הנציבות של שירות בתי הסוהר. ואולם, להגדרה השלכות קרדינליות על תנאי מאסרם: מדובר בתנאים קשים מנשוא, ולעיתים אף ללא הצדקה.
הגדרת אסיר כביטחוני היא כוללנית וגורפת, וגורמת לפגיעה בלתי סבירה בזכויות יסוד כדוגמת הזכות לחיי חברה הטרוגניים, הזכות לשיקום, הזכות להיוועצות עם עו"ד ועוד.
למעשה, הגם שהגדרת אסיר ביטחוני אינה טכנית ביסודה, ברמה הפרקטית היא נבחנת בטכניות מוחלטת וללא כל התחשבות בזהות האסיר, גילו, השתייכותו הדתית והארגונית, חומרת עבירותיו והזמן שחלף מאז בוצעו, האידאולוגיה המאפיינת את תפיסותיו והשינויים שחלו באדם מאז ביצע את מעשיו.
לדוגמא, המשרד שלנו מייצג אסיר שביצע ב-2004 (כשהיה כבן 19 בלבד) עבירת אלימות כלפי מוסלמי רק בשל שיוכו הדתי, ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר. דא עקא, בשל טעות אנוש הוא לא ריצה את מאסרו עד 2018, אז התברר במסגרת תיק תעבורה שנפתח נגדו כי הוא חב מאסר בגין עבירת האלימות האידיאולוגית שביצע 14 שנים קודם לכן.
אותו אסיר התבגר מאז, התחתן והפך לאב בפעם השישית בחייו. במסגרת ההליך שהתנהל נגדו בגין אירוע האלימות הוא שילם פיצויים לקורבן ותחת פיקוחו של בית המשפט התנצל בפניו והביע צער על מעורבותו במקרה. למרות זאת, בשל אותה עבירה שבוצעה בנערותו, החליט שב"ס להגדירו כאסיר ביטחוני והטיל עליו מגבלות קשות ללא הצדק סביר הנראה לעין.
בעקבות עתירות שהגשנו שונה סיווגו של לפלילי, ותנאי מאסרו השתפרו כך שהוא זוכה לביקורים פתוחים וטלפונים. לאחרונה אף התקבלה בקשתנו לאפשר לו שחרור מוקדם והוא צפוי לצאת מהכלא בעוד כחודשיים לתוכנית שיקום.
בשונה מהתנאים הקשים המאפיינים את מאסרם של האסירים הביטחוניים היהודים, האסיר הביטחוניים המוסלמים זוכים ליחס מועדף על ידי שירות בתי הסוהר. כך למשל, הם זכאים למנות נציג שיתווך בינם לבין הנהלת בית הכלא, להתפלל בצוותא ולהשתלב בלימודים.
הסיבה לאפליה בין שתי קבוצות האוכלוסייה, נובעת לדעתי מהלובי הפוליטי החזק שיש לאסירים הביטחוניים המוסלמים, מהעובדה שרובם מבוגרים יותר ממקביליהם היהודיים, וכן בשל רצונו של שירות בתי הסוהר להימנע מחיכוכים (בתוך בית המאסר ומחוצה לו) עם אוכלוסיית האסירים הביטחוניים המוסלמים.
תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים היהודיים אינם נמוכים רק בהשוואה לאסירים הביטחוניים המוסלמיים, אלה גם בהשוואה לאסירים הפליליים "הרגילים", גם כאלה שביצעו עבירות חמורות יותר.
כך למשל, בעוד שאסירים פליליים רשאים לנהל שיחות טלפון וביקורים פתוחים עם בני משפחתם ועורכי דינם, כמעט כאוות נפשם, אסירים ביטחוניים יהודיים אינם זכאים לנהל שיחות טלפון עם בני משפחתם ועורכי דינם וזכאים לביקורים סגורים בלבד (מבעד למחיצה, כשהשיחה מתנהלת באינטרקום).
כמו כן, בעוד שאסירים פליליים זכאים לבקש לשהות באגפים תורניים, האסירים הביטחוניים היהודים מוחזקים באגפים שמורים או בהפרדה, שהם אגפים נעדרי צביון דתי, למעט במקרים שניתנה חוות דעת שב"כ שמאשרת זאת.
בנוסף, ב-2018 נקבעו בפקודת בתי הסוהר הוראות המאפשרות שחרור מנהלי של אסירים לתקופות ארוכות (שחרור של אסיר טרם זמנו משיקולים של תקן כליאה). התיקון הוחל על כל אסיר שמרצה מאסר שאינו עולה על ארבע שנים, אך האסירים הביטחוניים היהודיים לא זכו להיכלל במסגרת תיקון חשוב זה.
בדומה, סיכוייו של אסיר ביטחוני לקבל שחרור מוקדם (לאחר שריצה לפחות שני שלישים מתקופת מאסרו) נמוך ביותר ביחס למקבילו הפלילי. זאת בין היתר מאחר שאסירים ביטחוניים יהודים כמעט ולא מתקבלים לתוכניות שיקום בקהילה.
בכך נוצר מצב אבסורדי: מצד אחד שירות בתי הסוהר מגדיר את האסירים הביטחוניים היהודיים כמסוכנים יותר מאסירים אחרים, ומצד שני, נמנע מלתת להם טיפול משקם שיסייע בחזרתם לחברה כאנשים טובים יותר.
עינינו הרואות, אסירים ביטחוניים יהודיים סובלים מאפליה בתנאי כליאתם בהשוואה לקבוצות אסירים אחרות. בנסיבות אלה יש חשיבות מיוחדת לייצוג מקצועי בהליכי שינוי הסיווג, מיצוי הזכויות והקלת תנאי המאסר. יש לקוות שהממשלה הקרובה שתקום תבחן לעומק את נושא כליאתם של אסירים אלה, ותשקיע מאמצים על מנת לאפשר את שיקומם.
- הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד רותם טובול עוסקת בדין הפלילי
- ynet הוא שותף באתר פסקדין
מומלצים