שתף קטע נבחר

 

היהודים שהכי כמהים לירושלים חיים עדיין בגונדר

החל מתקופתו של אבא מהרי ועד תקופתנו חולמים יהודי אתיופיה את הדרך לירושלים. פעם היו אלו חיות טרף ושודדים שהפרידו ביניהם לירושלים - היום אלה שערי הארץ שנעולים בפניהם. הייתי שם, ואני עדה שהתפילה לקיבוץ גלויות לא מבטאת חלום נטוש - אלא נובעת ישירות מהניתוק מהמולדת שהם חווים בכל יום

העיר ירושלים החלה את דרכה כבירת ישראל עוד בימי דוד המלך, כנקודה ענווה על המפה בין נחלות בנימין ויהודה. עד היום היא משמשת כ"עיר שחוברה לה יחדיו", בה שבטי ישראל מתאחדים כעם אחד. ובכל שנה, בכ"ח אייר, אנו מייחסים לה יום חג - העיר פוצחת בשיר, הרחובות הססגוניים מתקשטים בתכלת ואור ואנשיה זורמים בעורקיה כמו דם טרי וטהור. ירושלים, שראתה בימיה כל כך הרבה סבל, צוהלת יותר מתמיד, ועם ישראל משתתף איתה בשמחתה.

 


 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

  

בחום הבוקר המאוחר של כ"ח אייר התשע"ד, לבושה בחולצת תנועה לבנה המקופלת עד המרפק, אני מטפסת בשביל העוקף את הר הרצל, במרחק נגיעה מבתי אבן העומדים דום על פיסת דשא צהבהבה. בכיווץ אישונים, אני רואה את המילים החרוטות עליהם לוחשות את סיפורם של מאות היהודים מאתיופיה שיצאו לחצות את סודן בדרכם לארץ ישראל - על חייהם ועל מותם.

 

קיראו עוד בערוץ היהדות:

 

אני נותנת לנהר האנושי לשאת אותי השמימה לטקס הממלכתי לזכר הנספים בעליית יהודי אתיופיה, כשעיניי נעולות על העיר שמשתרעת תחתיי. בעוד חגיגות היום הגדול מתפתחות רק 20 דקות מכאן, קהילה צנועה מתאספת לה מול קברו של חוזה המדינה. תפילות ההלל של יום ירושלים ותפילות הקסים לעילוי נשמותיהם של הנספים המתרחשות בעיר הזאת, במקביל, אינן מהוות סתירה. אדרבא, שני האירועים מביעים ערגה אחת ויחידה - לציון. לירושלים.

 

  (צילום: גל זעירא)
הערגה לציון(צילום: גל זעירא)

 

כמה מטלטל לומר כאן תפילה

ארבע שנים לאחר מכן, במוצאי שבת, אור לכ"ח אייר התשע"ט, אני עומדת בין נשות הקהילה היהודית בעיר גונדר שבאתיופיה וצופה בחזן הצעיר שפותח את ארון הקודש. בקולו הרועד הוא מנקב את השקט הכבד במתחם בית הכנסת. "מי שעשה ניסים לאבותינו וגאל אותם מעבדות לחירות, הוא יגאל אותנו בקרוב ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ. חברים כל ישראל, ונאמר אמן".

 

   (צילום: שמואלי כהן)
אדוות אמן עטופה בלבן(צילום: שמואלי כהן)

 

סביבי מתפשטת אדוות "אמן" עטופת לבן. בעיניים גדולות אני סורקת את פניהם של אנשי הקהילה העומדים ומתנועעים בשפתיים רוטטות. והכתה בי מחשבה עזה - כמה מטלטל לומר תפילה זאת כאן. כל אחד מהסובבים אותי ממתין שנים ארוכות לאישורי עלייה לארץ ישראל, חלקם כבר שני עשורים. בקהילה הזאת, התפילה לקיבוץ גלויות לא מבטאת חלום נטוש, אלא נובעת ישירות מהניתוק מהמולדת שאותו הם חווים בכל יום.

 

קירות פח צבועים בכחול-לבן מקיפים שורות של פוקדי בית הכנסת. מגני דוד מעטרים את הפרוכת, את המפה שעל הבמה, את השרשראות המחבקות את צווארי בני הקהילה, את הכניסה למתחם שבו אנו עומדים. המקום הזה לוחש "ציון, ציון".

 

בשבוע שקדם ליום ירושלים, נשות הקהילה השקיעו את הבקרים שלהן ברקמה על חתיכות בד לכבודו של יום. סצנות צבעוניות של חומות ירושלים, מנורות בית המקדש, מגני דוד ורימונים פרחו מול עיניהן הכואבות את כאבה של גלות. בערבים הצטופפו נערי הקהילה סביב שולחן בית המדרש כהרגלם, ושמעו בפה עור בתדהמה, סיפורי גבורה על מלחמת השחרור. שורות מתוך "ירושלים של זהב" נשמעו מכל פינה במתחם בית הכנסת. באותו שבוע, שירה של נעמי שמר היה המנונם.

 

מבקשים את "ירושלים" בכל יום

אך ירושלים היא משאת נפשה של הקהילה במשך כל השנה. היא מככבת בשיחות חולין, בשירים המזדמרים תמידית בין חדריה, כנושא מרכזי בשיעורים המתקיימים בכל יום בבית המדרש. רק בקהילות היהודיות באתיופיה תראו חבורת נערים בגילאי תיכון מזילים דמעה על הלכות שמיטה. שם, ירושלים היא כלתה של כל מתפלל. ירושלים היא הגשמת חלום, לו רק יכלו לפקוד אותה.

 

סיפור העלייה מאתיופיה התחיל בתקופתו של הקס אבא מהרי, מנהיג רוחני דגול שהוביל את המסע לארץ ישראל ב-1862. במהלך הדרך רבים סבלו ואף איבדו את חייהם מרעב, ממחלות ומפגיעות שודדים. הניסיון הוגדר ככישלון טרגי, ורוב השורדים החזירו את פניהם לכפרים שמהם יצאו, אך הכמיהה לציון לא הסתלקה מתודעתם עד היום.

 

הסיפור התחיל אך לא נגמר. שמעתי לא מעט סיפורים אישיים של בני הקהילה היהודית על מסעות בני שבועות ארוכים, ביום ובלילה, מהכפרים שבהם נולדו ועד הגיעם לעיר גונדר, דרך יערות ומדבריות חשוכים שבהם מתחבאים חיות פרא ושודדים. הם השאירו את כל מה הכירו מאחוריהם ועשו זאת בלב שלם ובוער - עוד מעט ננשק אדמת קודש.

 

חלקם זכו, והם מגיעים בכל שנה להר הרצל כדי להרכין את ראשם לכבודה של הדרך המפותלת לארץ ישראל. אלה שלא ממתינים עד היום באתיופיה שייפתחו שעריה של הארץ, חלקם כבר הלכו לעולמם בגלות שלא נגמרה.

 

הסיפור היהודי משתקף באתיופיה

היום, אני משקיפה על הרי ירושלים ויכולה כמעט לראות את ההמונים הצועדים בין הגבעות. העולים לרגל שהיו צריכים לעבור כאן עוד שבוע בדרכם להר הבית בחג השבועות. אני עוצמת את עיניי והתמונה משתנה לשיירות המפוחדות בעמקיה של סודן. אותו הֶרְכֵּב, אותה המטרה, רק מציאות אחרת לחלוטין. עיני מורידה דמעה על אלה שרוצים כל כך לראות את מה שאני רואה ואינם יכולים, החל מתקופתו של אבא מהרי ועד תקופתנו אנו.

 

 

  (באדיבות המצולמת)
הדסה גוטליב(באדיבות המצולמת)

 

מי שחשב לצרף את יום הזיכרון לנספים בעלייה מאתיופיה ליום ירושלים הוא משורר אמיתי. עליית יהודי אתיופיה מספרת את עומק קדושתה של ירושלים, בחייהם ומותם של אוהביה. ובמחוות כבוד לכל מי הקריב את עצמו בשבילה, היא עומדת איתן בכ"ח אייר.

 

• הכותבת פעלה כשליחה בעיר גונדר בשנה שעברה ופעילה בנושא העלאת שארית יהודי אתיופיה.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המצולמת
הדסה גוטליב
באדיבות המצולמת
מומלצים