שתף קטע נבחר

דו"ח: העלייה במספר ההרוגים בכבישים בישראל חריגה ביחס ל-OECD

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים מציגה נתונים בעייתיים בעניין המאבק בתאונות הדרכים בישראל. בעוד שבמדינות החברות ב-OECD הצטמצם מספר ההרוגים בין 2018 ל-2019 ב-3%, בישראל חלה עלייה של 17%. מספר הפצועים באורח קשה בישראל עלה בעשור האחרון ב-16%

 

זירת התאונה בצומת בדק (צילום: תיעוד מבצעי מד
זירת תאונה קטלנית סמוך לנתב"ג. דצמבר 2019(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

ישראל נמצאת במקום בעייתי מאוד ביחס למדינות ה-OECD בכל הנוגע למספר ההרוגים והפצועים באורח קשה בתאונות דרכים לאורך השנים. כך עולה מדו"ח חדש של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים שפורסם החודש ובחן את ההתמודדות של החברות בארגון בשנים האחרונות.

 

זירת התאונה (צילום: יששכר וייס, תיעוד מבצעי מד
זירת התהפכות רכב בכביש 20 בינואר השנה(צילום: יששכר וייס, תיעוד מבצעי מד"א)

בעוד שמדינות אירופה הצליחו לצמצם בין 2018 ל-2019 את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-3% בממוצע, בישראל נרשמה עלייה של 17% במספר ההרוגים - העלייה החדה ביותר בהשוואה למדינות אירופה. יצוין כי הדו"ח לא מדד את התאונות בכבישי יהודה ושומרון. המדינות שעומדות בראש הטבלה והצליחו לצמצם במידה ניכרת את מספר ההרוגים בשנה שחלפה הן לוקסמבורג, שבדיה ואסטוניה.

 

אינפו דו

הדו"ח בחן גם את מגמת השינוי במספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור שחלף, משנת 2010 עד 2019, וגם כאן ישראל מדורגת בתחתית מדינות הארגון, במקום הרביעי מהסוף. בעשור החולף, מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-23% בממוצע ואילו ישראל צמצמה את מספר ההרוגים רק ב-8.2% בממוצע בשנים אלה.

 

גם בבחינת הנתונים מתחילת שנות ה-2000, עולה כי ישראל משתרכת מאחור ונמצאת במקום הרביעי מהסוף. בשני העשורים שחלפו מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 56% ואילו ישראל רשמה ירידה קטנה בהרבה – רק 40% בממוצע.

תאונת דרכים (צילום: תיעוד מבצעי מד“א)
תאונת דרכים קטלנית בצומת שוקת. 2019(צילום: תיעוד מבצעי מד“א)

מבחינת נתוני ההרוגים בתאונות הדרכים ביחס למיליארד כלי רכב בין השנים 2016-2018, ישראל מדורגת במקום ה-12 מתוך 24. בעוד שממוצע ההרוגים במדינות אירופה עומד על 6.1 בני אדם למיליארד כלי רכב, בישראל הנתון הזה עומד על 5.2. אף על פי כן, הדירוג אינו כולל את הנתונים משנת 2019 שבה נרשמה עלייה גבוהה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל.

 

נתון נוסף שנבדק הוא מספר המעורבים בתאונות דרכים שנפצעו באורח קשה. מבחינת נתוני העשור האחרון עולה כי ישראל מדורגת לפני המדינה האחרונה, מלטה, כשאחוז הפצועים באורח קשה בישראל עלה ב-16%, לעומת מדינות אירופה שהצליחו לרשום ירידה של 2% בנתון.

 

אינפו דו

כבר לפני ארבע שנים ערכה ועדת הכלכלה של הכנסת שימוע ציבורי בנושא תאונות הדרכים והעלייה במספר ההרוגים. הוועדה קבעה שהממשלה לא עמדה ביעדים שנקבעו בנושא צמצום מספר ההרוגים, וכן כי מדיניות הממשלה בנושא לוקה בחסר בכל הנוגע לראייה מערכתית ושיטתית. לנוכח המסקנות, אימצו בממשלה תכנית לצמצום הקטל בדרכים שעלותה ארבעה מיליארד שקלים.

 

לבקשת חבר הכנסת בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד, הוכן במרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח מעקב מקיף לבחינת מימוש מסקנות הוועדה, וממנו עלה כי הממשלה לא עמדה בהתחייבויותיה. הדו"ח שנחשף ב-ynet עמד על כך שהטיפול בתשתיות וקטעי דרך מסוכנים לוקה בחסר. כמו כן לא נמצא פתרון להתמודדות עם התופעה בחברה הערבית שממנה מגיע שליש מההרוגים בתאונות בעשור האחרון, ולא בוצע שינוי באכיפה כדי שזאת תהיה יעילה יותר ותתבצע בנקודות מסוכנות בכבישים.

 

 
ארז קיטה (צילום: אור ירוק) (צילום: אור ירוק)
ארז קיטה
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", התייחס לנתוני הדו"ח ואמר כי "מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל וציון נכשל למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. בניגוד למגמת הירידה בהרוגים באירופה, מצב הבטיחות בישראל מחמיר". לדברי קיטה, הדרך להשיג שינוי חיובי כוללת "תקציבים, תכניות אסטרטגיות ארוכות טווח ולא פרסומות. חשוב לקבל את ההמלצות ולפעול על פי הן כדי לשנות את המגמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת תאונה בכביש 6. 2019
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
מומלצים