שתף קטע נבחר

נהג נפל לתהום ונהרג - הוריו יקבלו מיליון ש'

בן 21 מת בתאונה בכביש ללא מעקה בטיחות. למכונית לא היה ביטוח חובה, ואת הפיצוי ישלמו עיריית אום אל פחם, המועצה המקומית והמדינה

בית משפט השלום בבית שאן קבע לאחרונה שהוריו של נהג בן 21 שנהרג כשהידרדר לתהום ליד הכפר מועאוויה בצפון יפוצו בכמיליון שקל מאחר שהרשויות לא התקינו בכביש מעקה בטיחות שהיה מונע את התוצאה הקטלנית.

 

אביו של המנוח סיפר כי באותו לילה, כשבנו לא שב הביתה, הוא יצא לחפש אחריו, גילה את הרכב בתחתית התהום ואת בנו מוטל על הקרקע מחוץ לרכב ללא רוח חיים. הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה ולכן לא ניתן היה להגיש תביעת פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בנסיבות אלה הגישו ההורים תביעת רשלנות נגד עיריית אום אל פחם, המועצה מקומית בסמ"ה, נתיבי ישראל ומדינת ישראל.

 

ההורים טענו שהכביש סבל במשך שנים רבות מהזנחה ולא תוחזק כראוי. התגלו בו, עוד לפני התאונה, ליקויי בטיחות רבים ובחלקים ממנו קיימות עקומות חדות ומסוכנות. בכביש לא הייתה תאורה, לא הוצבו בו תמרורים ולא הותקנו בצדיו מעקות בטיחות ואף לא מדרכות, אף שמדובר בכביש עירוני. לטענתם, אם היה מותקן מעקה בטיחות הייתה נמנעת התוצאה הקטלנית.

 

הבוחן המשטרתי שחקר את מקום התאונה כתב כי היא התרחשה מכיוון שהנהג נרדם על ההגה או שנסע במהירות גבוהה מדי בעקומה ולכן איבד שליטה.

 

זוג עצוב מחובק (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

על מנת לסתור את המסקנות הגישו ההורים חוות דעת של מומחה מטעמם, שכתב כי על הכביש רואים סימני בלימה מה שמעיד המנוח היה ערני והגיב לסכנה, ולא ייתכן שנרדם. הנתבעות ניסו להטיל את האחריות לתחזוקת הכביש אחת על השנייה.

 

השופט אדהם ספדי ציין כי לא ידוע בדיוק מה גרם לרכב לסטות מהנתיב ולהתדרדר לתהום. "המנוח לקח את הסוד עמו לקבר", כתב. הוא כתב כי קיימות ראיות למכביר המוכיחות שלפני התאונה הכביש לא תוחזק בכלל. מצבו "היה עגום, האספלט לא היה תקין, לא הייתה בו תאורה, לא מדרכות ולא מעקות ולא הוצבו בו תמרורים".

 

לקביעת השופט, ההורים הוכיחו שאילו היה מותקן במקום מעקה בטיחות נפילת רכב המנוח לתהום הייתה נמנעת וכך גם התוצאה הקטלנית. עוד נפסק כי חרף מצב הכביש והמסוכנות שנשקפה ממנו העירייה והמועצה, שהכביש נמצא בשטחן, לא עשו מאומה לתיקון הליקויים.

 

השופט מצא לנכון להטיל אחריות גם על המדינה, שסללה את הכביש במקור. עם זאת, הוא פטר מאחריות את נתיבי ישראל מכיוון שהכביש לא היה באחריותה מעל שבע שנים קודם לתאונה.

 

מבחינת חלוקת האחריות נקבע כי מכיוון שרק חלק קטן מהכביש נמצא בתחום השיפוט של בסמ"ה, היא תישא ב-15%. על המדינה ועיריית אום אל פאחם הוטלה אחריות בשיעור 42.5% כל אחת. השופט הטיל על המנוח אשם תורם משמעותי לאחר שהתרשם שהוא נהג במהירות לא סבירה ביחס לתנאי הדרך.

 

לאחר ניכוי 40% אשם תורם חויבו הנתבעות ב-891,078 שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 208,500 שקל והוצאות בסך 30 אלף שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעים: עו"ד ח. אבו חוסיין
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד א.אלרום, עו"ד ק. אסולין (בשם עיריית אום אל פאחם), עו"ד מוחמד מעלואני (בשם המועצה המקומית בסמ"ה), עו"ד מרדכי כהן-ניסן ואח' (בשם נתיבי ישראל)
  • פרקליטות מחוז צפון (בשם המדינה)
  • עו"ד רן שקד עוסק בנזיקין
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד רן שקד
מומלצים