נאשם בגרימת מוות של שישה – וממשיך לנהוג
המדינה ביקשה לפסול את רישיונו של נהג המשאית טופאן שומאן מהתאונה בכביש 90. חרף ראיות למסוכנתו, שופטת קבעה שהבקשה הוגשה בשיהוי
בית המשפט לתעבורה בירושלים דחה לאחרונה
את בקשת המדינה לפסול עד תום ההליכים את רישיונו של נהג המשאית טופאן שומאן,
שנאשם בגרימת מוות ברשלנות של שישה בני אדם בתאונת דרכים בכביש 90
בנובמבר 2018. השופטת שרית זוכוביצקי-אורי קבעה כי המדינה לא סיפקה הסבר מניח את הדעת מדוע המתינה שנתיים כשבזמן זה הנאשם המשיך לנהוג.
על פי כתב האישום, בנובמבר 2018 בשעה 2:30 לפנות בוקר נסע הנאשם במשאית בכביש 90 מחיפה ליריחו, כחלק מעבודתו בהובלת סחורה. כשנסע בעקומה חדה, מסיבה לא ברורה, הוא סטה שמאלה וחצה קו הפרדה רצוף. נהגת שנסעה בנתיב הנגדי הסיטה את הרכב ימינה ועקפה את המשאית על ידי נסיעה בשול הימני.
באותו זמן רכב ההסעות שנסע מאחוריה הסיט את ההגה לכיוון הנגדי ממנו הגיע הנאשם כדי לחמוק מהתנגשות. במקביל, בלם הנאשם את המשאית וסטה בחוזקה ימינה בחזרה לנתיב נסיעתו כך שהמשאית ורכב ההסעות נסעו אחד לכיוון השני ובסופו של דבר התנגשו. שישה מנוסעי רכב ההסעות נהרגו.
רישיונו של שומאן נפסל מנהלית ל-135 יום אך לאחר מכן הושב, והותר לו לנהוג ברכב פרטי בדרגה B. בהמשך לכתב האישום שהוגש בחודש שעבר ביקשה המדינה לפסול את רישיונו של הנאשם עד תום ההליכים. היא טענה כי יש ראיות לכאורה לביצוע העבירה ומהנאשם נשקפת מסוכנות גבוהה.
עוד ציינה המדינה כי לחובת הנאשם 19 הרשעות קודמות והעובדה שהוא נוהג על משאית לפרנסתו מגבירה את המסוכנות הנשקפת ממנו. היא הסבירה כי השיהוי הרב בהגשת הבקשה נבע בין היתר מהצורך בהשלמות חקירה ובביצוע שימוע לנאשם.
הנאשם טען כי התאונה לא נגרמה באשמתו שכן הסטייה שלו מהנתיב הייתה קלה והוא חזר למסלולו מיד. לטענתו, נהג רכב ההסעות הפעיל שיקול דעת מוטעה כשסטה לנתיב שלו וגרם לתאונה. הוא הוסיף כי עברו התעבורתי אינו משמעותי, בעיקר לנוכח עיסוקו כנהג משאית הנוהג מידי יום.
עוד לדבריו, לאחר תום הפסילה המנהלית שב לנהוג ואילו סברה המדינה כי המשך נהיגתו מהווה סיכון רישיונו לא היה מוחזר לו.
ואכן, השופטת שרית זוכוביצקי-אורי דחתה את בקשת המדינה. היא הבהירה כי פקודת התעבורה קובעת חזקת מסוכנות שלפיה, ככלל, מי שגרם לתאונת דרכים שבה נהרג אדם יפסל מלהחזיק רישיון עד למתן פסק הדין בעניינו.
היא ציינה כי בסרטון ממועד התאונה ניתן לראות את הנאשם סוטה סטייה חדה שמאלה תוך שהוא חוצה את קו ההפרדה הרצוף. בנוסף, בדו"ח הבוחן נקבע כי הגורם לתאונה היה התנהגות הנאשם שסטה לכיוון הנגדי.
השופטת ציינה ששומאן, שנהג בכלי רכב כבד ומסוכן כשלעצמו, ידע היטב כי מדובר בכביש מסוכן ובעיקול מסוכן ולמרות זאת נהג באופן שגרם לו לאבד שליטה. ראיות אלה, יחד עם עברו התעבורתי הכבד, מעידות על מסוכנותו.
עם זאת, קבעה, היה שיהוי כבד בהגשת הבקשה והנימוקים שפירטה המאשימה אינם מצדיקים את פרק הזמן הארוך מאז ביצוע העבירה ועד להגשת הבקשה. היא פסקה שהשיהוי יחד עם העדר הרשעות חדשות מאז התאונה והעובדה כי הנאשם אינו רשאי עוד לנהוג במשאית מטים את הכף לטובת הנאשם.
- לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן
- הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
- שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
- עו"ד אריק שכנאי עוסק בתעבורה
- הכותב לא ייצג בתיק
- ynet הוא שותף באתר פסקדין
מומלצים