ראינו דינוזאורים מעופפים בדיזנגוף סנטר
בובות ראווה שמחליפות בגדים לפי בקשה, שלטי חוצות שמרחפים בשמיים ועוזר אישי שלוקח אתכם למדף הנכון בסופרמרקט: יצאנו עם חברת מיקסד פלייס הישראלית לבדוק איך תשפיע מהפכת המציאות המעורבת (MR) על העולם שאנחנו מכירים. מתי בדיוק זה יקרה? הכל תלוי באפל
הידיעות על מותן של המציאות המדומה (VR) והמציאות הרבודה (AR) היו מוקדמות. מי שניבא את סופן של הטכנולוגיות האלה עשוי לגלות שמציאות מעורבת (MR) עומדת להפוך לחלק ממציאות חיינו ומהר יותר ממה שחשב. אחרי ניסיונות ראשונים שלא המריאו, אפל, גוגל, סמסונג, מיקרוסופט וחברות אחרות עובדות בקדחתנות על פיתוח הדור הבא של הטכנולוגיה. בנוסף להן שורה של חברות סטארט-אפ מגייסות כספים ונעות במהירות רבה אפילו יותר. יכול להיות שעכשיו, ממש עכשיו, זה השקט שלפני הסערה.
אלון מלכנר, מנכ"ל חברת מיקסד פלייס (Mixed Place), כבר לא יכול לחכות שהמציאות הזאת תתממש. הנחת היסוד שלו היא שבתוך שנתיים, במקרה הגרוע קצת יותר, כל העולם ירוץ ל-VR ול-MR והוא רוצה להיות מוכן עם טכנולוגיה שתהיה התשתית של עולם המציאות המעורבת. בשלב הזה הוא צריך לגייס הרבה כוח שכנוע כדי לגרום לאנשים להבין למה המציאות הווירטואלית הזאת עולה על כל דימיון. יצאנו איתו לביקור בדיזנגוף סנטר בתל אביב, ופגשנו בובות מהלכות, קרנפים ודינוזאורים.
תחשבו על המציאות העתידנית שמשתקפת בסרטים כמו בלייד ראנר עם הריסון פורד או דו"ח מיוחד עם טום קרוז: שלטי פרסומת מלווים אותך באופן אישי ברחובות ובבניינים, שלטי חוצות ענקיים מרחפים בשמיים. בתוך כמה שנים המציאות שלנו עשויה להיראות בדיוק כך. משקפי ה-MR שכולנו כנראה נרכיב יראו לנו את השלטים הווירטואליים האלה על גבי הנוף שמולנו. לא רק פרסומת, גם תוכן חינוכי, הדרכה, ניווט, משחקים, הכל יהפוך לחלק מהמציאות המעורבת שאנחנו נצרוך.
אין ספק, מציאות מעורבת (Mixed Reality) היא הדבר הבא. מציאות מדומה (VR) אופפת את המשתמש בעולם וירטואלי יציר מחשב באמצעות משקפיים שחוסמים את העולם האמיתי. מציאות רבודה (AR) מותירה את העולם כמו שהוא, ורק מוסיפה רובד מידע על גביו. טכנולוגיית המציאות המעורבת ממקמת עצמים ודמויות וירטואליות בתוך המציאות האמיתית, כך שקשה להבדיל מה אמיתי ומה וירטואלי. למה להתאמץ ולהטיס שלט בשמיים או להציב חנוכייה בגובה חמש קומות בכיכר, אם אפשר לעשות את זה בצורה וירטואלית ולהשיג את אותו אפקט? השכבות הדיגיטליות מאפשרות לקשט ולהעשיר את המציאות, כך שתיראה יפה הרבה יותר.
מלכנר אומר שהטכנולוגיה שפיתחה החברה, שמבוססת על 15 פטנטים שכבר נרשמו, מאפשרת לעשות דברים שטרם נעשו. בביקור במערכת ynet הוא פיזר חפצים ובעלי חיים במסדרונות, שנשתלים במקום מסוים והופכים לחלק מהמציאות. הקרנף שהוא הציב לידי התחיל לעקוב אחריי באופן מעורר חשש, מה שגרם לי לשקול להתחבא מתחת לשולחן הווירטואלי ממול.
בהדגמה ראשונה של הטכנולוגיה במרחב הציבורי, הוא לוקח אותנו לביקור מודרך בסופרמרקט וגם בונה מתקני תצוגה וירטואליים למוצרים וירטואליים, מעמיד בובת תצוגה וירטואלית בחלון ראווה, שגם יוצאת ומלווה אותנו למדף שבו נמצא הבגד האמיתי ולקינוח מפזר חיות ועצים וירטואליים ברחבי דיזנגוף סנטר בתל אביב. מדליק, כבר אמרנו?
בזמן הקצר שבו החברה קיימת היא כבר הספיקה לעשות כמה פרוייקטים מעניינים. ללקוחות רשת המרכולים הבלגית Delhaize היא הציעה חלקי לגו וירטואליים, שאיתם אפשר היה לבנות מבנים דמויי המשחק מיינקראפט במציאות האמיתית. לקוחות רשת הקמעונאות האירופאית BILLA, שקנו ב-20 אירו בחנות, קיבלו דינוזאור וירטואלי שאותו יכלו להציב במציאות באמצעות האפליקציה, לצד עצים וחפצים נוספים. בפרויקט אחר הם העניקו חלקים של משחק מיני-גוף וירטואלי, שאיתם יכלו הלקוחות לבנות זירת משחק ולהזמין חברים לשחק.
מלכנר אומר שהיה קל להתחיל בתחום קידום המכירות, אבל לטכנולוגיה שלו יש יישומים רבים נוספים. למשל: מכירה בפועל כמו בובת הראווה הווירטואלית; בניית העתק וירטואלי של הסלון שלנו בחנות איקאה; ויצירת עוזרים וירטואליים, מעין סירי או אלכסה בתלת-ממד, שיכולים להדריך אותנו במוזיאון, לעזור לנו לנווט ברחוב, בבית החולים או בשדה התעופה.
יש רק בעיה קטנה: כדי שכל זה יעבוד ובאמת ייתן תחושה של מציאות סביבנו אי אפשר להסתפק במסך טלפון. לשם כך נצטרך משקפי MR, ואלה עדיין בתחילת דרכם. חברת Magic Leap האמריקאית סימנה את הדרך עם המשקפיים העתידניים שהציגה, חברת Nreal הסינית מצמצמת פערים בעקבותיה, חברת Everysight הוציאה את משקפי Raptor לרוכבי אופניים, חברת Vuzix הוציאה את משקפי Blade שמחליפים את מסך הסמארטפון ו-Mad Gaze יצאה עכשיו בגיוס למשקפיים חדשים בקיקסטארטר.
אבל כל אלה הם רק הקדימון לטכנולוגיות שיציגו הענקיות. גוגל, שכבר הוציאה את גוגל גלאס, משקפי AR לשוק המקצועי, עובדת על משקפיים בהישג יד של כולנו. גם סמסונג במירוץ, מתברר, והיא אף הגישה בקשה לפטנט למשקפי MR שיחליפו את מסכי הטלפון או המחשב במערכות שלה. לאחרונה נחשף מידע על פרויקט אוריון של פייסבוק, במסגרתו היא מפתחת משקפי AR ביחד עם לוקסוטיקה (Luxottica), חברת האם של ריי בן, אשר היתה שותפה של גוגל בפיתוח משקפי גוגל גלאס. הפרויקט, שנעשה מחוץ למעבדות Reality Labs (לפני כן "אוקולוס" שנרכשה על ידי פייסבוק) ממוקד במזעור של טכנולוגיית מציאות מעורבת עם טכנולוגיות סמארטפון ורשתות חברתיות. המשקפיים לא צפויים להגיע לשוק לפני 2023.
אבל הצעד שכולם מחכים לו בקוצר רוח הוא כניסתה של אפל למשחק. החברה רכשה שורה של סטארט-אפים שפיתחו טכנולוגיות מתקדמות בתחום ולפי דיווחים שונים היא שוקדת על פרויקט T288: משקפי MR עם תצוגת 8K בכל עין ומערך מצלמות וחיישנים שיזהו את הסביבה ואת מבט המשתמש, שישמש להפעלת המערכת. "זו תהיה נקודת השינוי, הבום הגדול", אומר מלכנר, "ברגע שאפל ייצאו עם משקפיים זה יהפוך להיות אייקון שכולם ירצו. לרגע הזה אנחנו רוצים להיות מוכנים. אנחנו בונים את התשתית, שתאפשר לשים את התוכן בעולם הזה, תוכן שכולם יזדקקו לו".
"גוגל ואפל עשו לנו חיים קשים"
מלכנר הוא יזם סידרתי, שיצא מעולם הפרסום (משרד אריאלי) והקים את Oak Interactive ואת Digital Boost שעוסקות בפרסום ברשת. ב-2011 נכנס לעולמות המציאות הרבודה עם הקמת חברת WakingApp, שפיתחה כלי שמאפשר למעצבים ליצור תוכן AR. לפני כשנתיים הקים את מיקסד פלייס עם איתן יורמן, מתוך מטרה שאפתנית הרבה יותר: לא רק לייצר תוכן אלא לבנות תשתית שלמה של מציאות מעורבת. זה כבר משחק של צל"ש או טר"ש: אם החברה תצליח להפוך לסטנדרט של התחום ותיצור מצב שבו כל מי שרוצה לפעול בתחום צריך להשתמש בכלים שלה – אנחנו מסתכלים על מאות מיליוני דולר אולי יותר. אם לא - החברה תיעלם.
אתה לא מפחד מהרגע שגוגל או אפל ייכנסו, והם יקבעו מה יהיה התקן של התחום, לא אתה?
"אם נפחד מגוגל ואפל ודומיהם, אז כולנו צריכים לשבת בבית ולא לעשות כלום. גוגל ואפל עשו לנו את החיים קשים כשהנגישו את הטכנולוגיות האלה, והם גם הציגו דברים מתקדמים ויפים. אבל אלה דברים פשוטים יחסית למה שאנחנו עושים היום, ודווקא הפטנטים שלנו עשויים להשפיע עליהם. מעבר לזה, אנחנו לא מתחרים בהם אלא משתמש במה שהם עושים ומשדרג אותם".
אז איפה יהיה המקום שלכם בתחום שייפתח?
"אנחנו רוצים להפוך להיות תשתית תוכן מבוססת מיקום, ולא על גבי מפה אלא בתוך המציאות. זה דבר שצריך להפנים אותו, זה עושה מהפכה במוח: כמו שיש ארון בחדר ואתה יודע שהוא שם, החוויה של ארון וירטואלי היא זהה: הוא נמצא שם כל הזמן. ואז אחת החוויות שאנחנו מציעים היא שבתוך הארון הווירטואלי תמצא בגדים שמציעה לך חנות שבחרת. הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת גם ניווט מאוד מדויק בתוך מבנים שמאפשרת למשל לעטוף את כל הקניון בתוכן קישוטי ופרסומי. למעשה לא נצטרך שלטי חוצות ולא טלוויזיות, כי המסכים יהיו וירטואליים”.
איפה יהיה החידוש לעומת משחק פוקימון גו למשל, שהיה להיט AR היסטרי?
"בלי להפחית מערכו של פוקימון גו, זה היה משחק מפה. רוב הזמן אתה על המפה ורק כשאתה מגיע למקום של הפוקימון אתה פותח את המצלמה ורואה אותו. אצלנו אתה לא צריך מפה, אתה עם המצלמה או המשקפיים כל הזמן ורואה תוכן וירטואלי לאורך כל הדרך. אחד הפטנטים שלנו הוא בסטרימינג, שמאפשר לתוכן הווירטואלי להיטען מראש תוך כדי הליכה. התוכן הדיגיטלי יכסה את העולם האמיתי וישלב את העולמות בצורה מושלמת".