הישראלים שמשבשים זיהוי פנים ביפן
שיבוש זיהוי פנים, תחום טכנולוגי חדש, תופס תאוצה עם חתימת הסכם בין D-ID הישראלית לטופאן היפנית. הטכנולוגיה הישראלית מקדימה את פייסבוק, שהודיעה אף היא על פיתוח טכנולוגיה דומה. יש תקווה מול אינספור המצלמות שסורקות אותנו בכל רגע
טכנולוגיה ישראלית לשיבוש זיהוי פנים זוכה להצלחה משמעותית ראשונה. חברת D-ID הישראלית מודיעה הבוקר (יום ג') על חתימת הסכם שותפות אסטרטגית עם חברת טופאן (Toppan) היפנית, להפעלת טכנולוגיית שיבוש זיהוי פנים של לקוחות חברות והציבור הרחב בשוק היפני ובהמשך באירופה. בטופאן חוזים, שהיקף העסקים של הטכנולוגיה החדשה יגיע לכמיליארד יין בשנתיים הקרובות. ההכנסות ל-D-ID מעסקאות אלה צפויות להגיע ליותר מ-6 מיליון דולר.
חברת D-ID פיתחה טכנולוגיה, המאפשרת לארגונים להבטיח, שלקוחות ועובדי חברות שפניהם נקלטים במצלמות הווידאו של הארגון, או הציבור הרחב שמצולם ברחובות ובתחבורה הציבורית, לא יהיו ניתנים לזיהוי באמצעות בינה מלאכותית או אנושית. כפי שנכתב ב-ynet בחודש שעבר, בעוד פייסבוק הודיעה על תחילת פיתוח טכנולוגיה לשיבוש זיהוי פנים (כולל זיהוי שהיא מבצעת), חברת D-ID כבר נמצאת בשוק עם טכנולוגיה מתקדמת אף יותר המכונה אנונימיזציה, שמאפשרת לשמור את המאפיינים הדמוגרפיים של בני האדם שזוהו למטרות ניתוח ולמידת מכונה מבלי לזהותם.
העסקה עם טופאן היא המשמעותית הראשונה שנחתמת בתחום זה בעולם, והודעת פייסבוק על פיתח טכנולוגיה דומה נותנת חיזוק לצורך בטכנולוגיה כזו ותומכת בהתרחבות השוק עבורה.
הצורך בטכנולוגיית שיבוש זיהוי פנים נוצר בחברת טופאן עם כניסתה לתחום אספקת פתרונות לאבטחת מידע ופרטיות בשוק היפני, בו מחויבות החברות לרגולציית הגנת פרטיות בדומה לאירופה. טופאן ו-D-ID יתמקדו בשלב זה בשוק היפני ובמדינות דרום-מזרח אסיה ויספקו הגנה על פרטיות בעמדות זיהוי עובדים בארגונים, באנונימיזציה של מאגרי תמונות קיימים, ובהמשך גם הגנה על וידאו חי, למשל מצלמות בתוך אוטובוסים או רכבות תחתיות ומצלמות המוצבות בחוצות ערים.
חברת D-ID הוקמה בשנת 2017 על ידי גיל פרי, סלע בלונדהיים ואלירן כותה, יוצאי יחידות עילית במודיעין. הטכנולוגיה שלה מבוססת על עיבוד תמונה ובינה מלאכותית וכוללת שני תחומים: שיבוש פנים (De-Identification) שמוסיף לתמונות "רעש" דיגיטלי, שאינו נראה לעין אנושית, המונע ממחשבים לזהות את האנשים אך מאפשר את זיהויים על ידי בני אדם, ואנונימיזציה חכמה (Smart Anonymization) שמשתילה פנים סינתטיים על פני המצולם, בטכנולוגיה דומה לדיפ פייק, שבה לא ניתן לזהות את המצולמים כלל אך ניתן לדעת את המגדר, המוצא האתני, הגיל וכו'.
גיל פרי, מנכ"ל החברה ומייסד משותף אומר: "יותר מ 80% מהתעבורה באינטרנט היא של קבצי וידאו - ומרביתם מכילים פנים אנושיות שניתן לזהות. בשנים האחרונות תוכנות לזיהוי פנים הפכו להיות מדויקות מאוד וקלות להשגה. הדבר מטריד מאד ממשלות, חברות ואנשים פרטיים המודאגים מהקלות בה ניתן לאסוף מידע ביומטרי רגיש. במקביל, עסקים מחפשים נואשות פתרונות אנונימיזציה על מנת שיוכלו להשתמש בקבצי תמונות ווידאו באופן מסחרי מבלי לפגוע בפרטיות של המצולמים".
מינורו סאיטו, מנהל בכיר בחטיבת האבטחה הדיגיטלית של Toppan אומר: "אבטחת נתונים והגנה על פרטיות הינן אתגרים חשובים עבור חברות גלובליות, אשר משקיעות מאמצים רבים להתאים עצמן לתקנות הקשיחות של ה-GDPR האירופי וה-APPI היפני. עסקים צריכים להבטיח תאימות ואבטחה עם המוצרים שלהם, אבל גם נוחות שימוש. השותפות עם D-ID מאפשרת לנו להבטיח את ההגנה על הפרטיות תוך שאנו מוסיפים הגנה ייחודית מפני זיהוי פנים."
חברת Toppan Printing מציעה מוצרים ושירותים בתחומי הדפוס, התקשורת, האבטחה, האריזה, חומרי העיצוב והאלקטרוניקה. טופאן הוקמה בשנת 1900, היא נסחרת בבורסה בטוקיו ומניותיה מהוות חלק ממדד ניקיי. היקף המכירות שלה ברבעון האחרון הגיע לכ-14 מיליארד דולר. החברה מעסיקה כ-51 אלף עובדים ב-11 מדינו בדרום מזרח אסיה, באירופה ובארה"ב.
טכנולוגיית זיהוי פנים אוטומטיות מאפשרות לעקוב בקלות אחר אדם ומיקומו בכל רגע, מעשיו וכיוון תנועתו וכן לזהות קשרים בינו לבין אנשים נוספים. כל חברות הטכנולוגיה הגדולות מפתחות כלים שמבוססים על זיהוי פנים, הן במדינות המערב והן בסין ובמדינות לא דמוקרטיות נוספות.
פייסבוק מנהלת בימים אלה דיון משפטי על תביעה ייצוגית בסכום שעלול להגיע ל-35 מיליארד דולר, על הפרת פרטיות באמצעות זיהוי פנים כפוי. התובע, תושב אילינוי, טוען שלא נתן את הסכמתו לסריקת התמונות שהעלה לפייסבוק ולזיהוי פניו, וגם לא קיבל כנדרש בחוק מידע על משך הזמן שבו הנתונים יישמרו. גובה הפיצויים שהוא צפוי לקבל נאמד בין 1,000 דולר ל-5,000 דולר, ואם תוכר ייצוגיות המקרה, עשוי מספר בני האדם שיהיו זכאים לפיצוי להגיע ל-7 מיליון.