האם בקרוב מסעדות יידעו איזה אוכל אתם אוהבים?
יותר ויותר חברות סטארט-אפ מסייעות למסעדות לנתח את המידע שהן אוספות על הסועדים - כדי שיוכלו להתאים להם חוויה אישית. נשמע נחמד? יש לזה מחיר
התקווה החדשה של המסעדנים היא הטכנולוגיה, וליתר דיוק: ביג דאטה, תחום שבו נאספים אינספור נתונים על משתמשים רבים ככל האפשר במטרה לחשוף הרגלים ודרישות ולנתח בדיוק מרבי את השוק. יותר ויותר חברות סטארט־אפ קמות במטרה לספק שירותי ביג דאטה למסעדות, והן עשויות לשנות את התחום מקצה לקצה.
אין ספק שיש היגיון רב בניסיון לחשוף את המסתורין מאחורי עולם המסעדנות. ככל שמסעדות יידעו יותר על הלקוחות שלהם, הן יוכלו להגדיל לא רק את הרווח הנקי שלהן, אלא את הרווח של כל שרשרת הייצור. למשל, מסעדה שתגלה בעזרת הנתונים הללו כי הלקוחות צורכים משמעותית פחות חסה בעונה מסוימת, תוכל להוציא את הירק מהתפריט במשך אותה עונה. המשמעות: החקלאי יוכל לגדל הרבה פחות חסה, הספק יידרש להביא למסעדה פחות ירקות, ובעל המסעדה לא יידרש לשלם עבור ירקות שממילא יגיעו לפח בסופו של דבר.
אגוז שלם או שבור?
רשת הסלטים האמריקנית Sweetgreen כבר החלה בניסוי דומה. באפליקציה של הרשת הצרכן מתבקש לבחור את ה"הגבלות הדיאטטיות" שלו. בצורה הזו, מאמינה החברה, היא תוכל לאסוף מידע רב על הלקוחות שלה: לא רק שהיא תוכל ללמוד את העדפותיהם, ואפילו לדעת אם הם אוהבים את האגוזים בסלט שלמים או שבורים - היא גם תוכל לשמור במאגר באופן קבוע את הדברים שהלקוח הספציפי לא אוכל ולא להציע לו אותם אף פעם. בשביל מה לנסות לבחור אוכל ממגוון אפשרויות, שממילא אין לך עניין בהן. בחברה מאמינים כי בעזרת המידע שייאסף היא תוכל ליצור קשר הרבה יותר קרוב לכל לקוח וליצור אצלו נאמנות למותג.
רשת המסעדות LDV Hospitality, מפעילה בכל מסעדותיה מערכת שעוקבת אחרי ההעדפות של הלקוחות. אם לקוח מזמין מקום באחת המסעדות או הברים שבבעלותה, והוא מוכר כבר למערכת כמי שמעדיף בקביעות קוקטייל מסוים, הוא יכול לקבל את הקוקטייל הזה בביקור הבא חינם, גם בלי שיבקש. אם ברשת ישימו לב שהלקוח מזמין בכל פעם אותה מנה, תוגש לו בפעם הבאה מנה אחרת על חשבון הבית כדי למנוע ממנו "למצות את המסעדה" מהר מדי.
21 מיליון סועדים במאגר
אבל לא רק על המשתמש הבודד תוכל החברה ללמוד. בהסתכלות על כלל המשתמשים היא תגלה תבניות התנהגות קבועות ומידע אחר, שיכול לעזור לה לצפות את טעמם של המשתמשים מראש. כך למשל, מסעדות יוכלו ללמוד על מנות שהלקוחות אוהבים פחות, או טעמים ספציפיים, שגורמים להעלאת כמות ההזמנות של אותה מנה.
אבל לא הכל ורוד בתחום: מי שמתגוררים בערים גדולות בארה"ב ונוהגים להזמין מראש מקומות במסעדה, מכירים את שירות Open table, סטארט-אפ המאפשר למסעדות לבנות מערכת הזמנות כזו באינטרנט. מאחר שעסקי מזון רבים עושים שימוש כזה בשירות חיצוני כזה, השירות יכול להפיק תובנות לא רק על הרגלי הלקוחות ברשת אחת, אלא על הרגליהם של אותם לקוחות במסעדות שונות. וזה כבר הרבה יותר ממה שצרכן ממוצע היה מוכן לחשוף. לחברה יש מאגר משתמשים של למעלה מ-21 מיליון סועדים מ-20 מדינות ברחבי העולם. מדובר במאגר ידע איכותי ויקר.
המסעדות בעצם נהנות כך מעסקת החלומות: עבור תשלום קטן יחסית הן יכולות לקבל הצצה אמיתית לקרבי הלקוחות שלהן, ללמוד אותם ולהיות צעד אחד לפני המתחרים. ומה עם הלקוחות עצמם? מלבד הפגיעה המסוימת בפרטיות, ייתכן שבקרוב נוכל לקבל אוכל בהתאמה אישית וכך לא נצטרך יותר להתלבט דקות ארוכות מול התפריט בין המבורגר לפסטה. המסעדה כבר תחליט עבורנו.