הגאדג'טים החכמים משתלטים על העולם
מכירות השעונים החכמים זינקו ב-48 אחוזים ברבעון הראשון של 2019, הרמקולים החכמים רשמו גידול של 23 אחוזים בשנת 2018 וגם האוזניות האלחוטיות הן להיט ענק. כל זה בזמן שהטלפון החכם מדשדש במכירות
ההאטה המשמעותית ביותר מתרחשת בשוק הטלפונים היקרים, שבעליהם מחליפים דגמים בקצב הולך ויורד. הסיבות לכך מגוונות - מהמחירים ההולכים ועולים (לפני כמה שנים מכשירים שעלו 1,000 דולר ויותר היו גורמים להרמת גבה) ועד למחויבות של היצרניות לתמיכה ארוכת-טווח בדגמים הישנים יותר. מעבר לכך, כבר זמן מה לא ראינו חידושי סמארטפון מהותיים מספיק כדי לגרום לכולם לרצות לשדרג. יכולות צילום הלילה והזום האופטי המרשים במכשירי וואווי חדשים מקרבים אותנו לשם, אך אלה עדיין יכולות שנמצאות במכשירים בודדים.
במקביל, נראה כי חברות רבות מבינות שטלפון חכם אינו הדבר החכם היחידי שהצרכנים מוכנים לקנות. אם יש מסר אחד שתעשיית הטכנולוגיה הצרכנית מנסה להעביר לכם לאחרונה, הוא שחלק ניכר מהציוד שנמצא אצלכם בבית פשוט לא מספיק טוב כבר. למה? כי הוא לא חכם מספיק. אם לפני עשור דיברנו בעיקר על טלפונים חכמים, היום הבית שלכם מיושן אם אינו בו גם טלוויזיה חכמה, נורות חכמות, מנעול חכם, רמקול חכם וכדאי גם שתהיה מברשת שיניים חכמה. למתקדמים אפשר להוסיף גם מושב אסלה חכם.
ואם הבית חכם, בוודאי שלא תרשו לעצמכם לצאת ממנו בלי טלפון חכם, שעון חכם, אוזניות חכמות ומשקפיים חכמים בתיק הגב החכם שלכם. נסלח לכם אם אין לכם נעליים חכמות, כי קשה להשיג אותן עדיין.
הרצון למתג מוצרים כ"חכמים" אינו מפתיע, ואינו חדש. זהו מיתוג שמבהיר כי מדובר במוצרים מתקדמים יותר, עם יותר יכולות ממתחריהם. אך חייבים לזכור כין אין תקן לחוכמה של מכשירים אלקטרוניים. זהו מסר שיווקי, שהמשמעות מאחוריו משתנה משנה לשנה ומעשור לעשור. ה"חוכמה" של השעון החכם העכשווי שונה מאוד מזו של שעון מלפני עשור.
כולם רוצים שעון חכם
המבחן האמיתי של "חוכמת" המכשירים החכמים הוא המכירות שלהם, שמצביעות על הערך שאותו המוצרים האלה מספקים למי שרוכש אותם. רק בשבוע שעבר פרסמה חברת המחקר Counterpoint כי ברבעון האחרון נמכרו 48 אחוזים יותר שעונים חכמים מהרבעון המקביל אשתקד. מבט על נתונים היסטוריים של השוק הזה מראה כי הקפיצה הגדולה הראשונה בתחום התרחשה ב-2014, ומאז הוא צומח בקצב מסחרר. למה? כי אז, בערך, החלו המכשירים האלה להציע ערך למשתמשים במחיר שהצדיק את הערך הזה.מצד אחד, זה קרה כשהושק אפל ווטש - השעון החכם של אפל. מחירו אמנם היה גבוה, אך הממשק שלו והשימושיות שלו הפכו אותו ללהיט בקרב משתמשי האייפון. מהכיוון השני הגיעו יצרניות של צמידי כושר חכמים דוגמת פיטביט ו-Withings, עם מוצרים זולים יותר שסיפקו ערך במדידה של צעדים ושינה.
דווקא גוגל, שהשיקה מערכת הפעלה לשעונים חכמים ב-2014, לא תרמה יותר מדי לשוק הזה. שעונים כמו Moto360 לא הצליחו לפנות לקהל רחב מספיק, בגלל פונקציונליות מוגבלת וממשק לא נוח במיוחד. עד היום החברה מנסה להפוך את ה-WearOS ללב של שעונים שלא רק נקראים חכמים אלא גם נחשבים לכאלה על ידי משתמשיהם - וזה לא מאוד הולך לה. נתח השוק של מכשירי WearOS היום נמוך יותר מ-7 אחוזים, ומספר היצרנים שעובדים איתה נמוך מאוד.
קטגוריה נוספת שבה החוכמה כבר מספיק בשלה כדי לגרום לזינוק במכירות היא הרמקולים הביתיים. כאן הקרב הוא בעיקר בין אמזון לבין גוגל, שמוכרות שתיהן מספר דגמים של רמקולים חכמים - כשהזולים ביותר עולים כמה עשרות דולרים. הגידול במכירות בין 2018 לשנה שקדמה לה היה, על פי נתוני IDC, כ-23 אחוזים.
עשרות מיליוני רמקולים חכמים נמצאים כעת בבתים בכל רחבי העולם, והשימושיות שלהם עולה עם כל חודש שעובר וכל מכשיר חכם נתמך שמתחבר לרשת הביתית. שליטה קולית בנורות החשמל בבית, למשל, היא תסריט שהיה נראה דמיוני רק לפני כמה שנים, אלא אם התקנתם מערכת בית חכם באלפי דולרים. היום כל הרכיבים הנדרשים עולים הרבה פחות, וזמינים להתקנה עצמית.
בלי חוטים
אל כל אלה מתחיל להצטרף בשנתיים האחרונות סוג חדש של מוצר חכם - אוזניות אלחוטיות. דו"ח חדש של Counterpoint מעריך כי עד סוף השנה, 129 מיליוני זוגות של אוזניות כאלה יימכרו ברחבי העולם. מובילת הקטגוריה הזו היא אפל עם האיירפודס שלה, שהדור השני שלהן הושק לפני כחודשיים. בעורפה נושפים כמה וכמה מותגים: סמסונג, LG, ג'ברה, סנהייזר, Bose ורבות אחרות.
ההחלטה של יצרניות סלולר רבות לוותר על שקע אוזניות, יחד עם עלייתם של העוזרים החכמים בטלפון הסלולרי, הופכים את סוג האוזניות הזה לאטרקטיבי הרבה יותר. בנוסף, אם השתמשתם רק באיירפודס או טרם השתמשתם באוזניות מסוג זה בכלל, אולי לא הרגשתם את כאבי הלידה של התחום - הדורות הראשונים של האוזניות החכמות מרוב היצרנים הגדולים היו בינוניים למדי. אך הטעויות ההן הובילו למוצרים הרבה יותר בשלים שמתחילים כעת לראות אור.
ומה הלאה? המוצר החכם הבא שמאיים להצטרף לחיינו הם משקפי המציאות הרבודה. חברות כמו North כבר השיקו משקפי מציאות רבודה די אטרקטיביים, ועל פי השמועות גם אפל וחברות רבות אחרות עובדות כיום על טכנולוגיה שתאפשר לשים שכבות של מידע מול העיניים שלנו בלי להסתיר את העולם האמיתי, תוך התחשבות במה שאנחנו רואים.