שתף קטע נבחר

עבדות מבחירה: בפסח משפחה תוציא משכורת וחצי

מה אנחנו בסך הכל רוצים? דירה יפה, חינוך טוב לילדים, ליהנות מהחיים ולחיות טוב. אולם בתרבות של צריכה המשעבדת אותנו למעגל אינסופי של עבודה ורדיפה אחר הגדלת ההכנסה שתכסה את החובות שצברנו - נרגיש בסוף רע מאוד

מה עושה אתכם מאושרים? כמות הרכוש שצברתם, אולי חלקו בכסף שלא שלכם – בהלוואות שונות, או שמא לא מדובר בסממנים חיצוניים אלא במשהו יותר עמוק – משפחתי, זוגי, חברתי.

 

 

אחד המסרים העיקריים של הגדת הפסח הוא היציאה מעבדות לחירות. דור המדבר לא זכה להיכנס לארץ, משום שברוחם הם לא השתחררו אף פעם ואף אמרו כי טוב להם לעבוד את מצרים מאשר לצעוד במדבר כבני חורין, ורק המעטים שהעדיפו לשבור את העול ולהתמודד עם הקשיים שהחירות העניקה להם, זכו להיכנס לארץ.

 

תנאי הבסיס לרעתנו. אנחנו לא רציונליים, חושבים לטווח קצר ושואפים לעשות כמו כולם ולשמור על הסטטוס קוו. אנחנו אפילו לא עוצרים לחשוב מהם סדרי העדיפויות שלנו בחיים ומה באמת עושה אותנו מאושרים.

 

כאשר אנו נשארים באותו הקו, אנו נופלים עמוק יותר למלכודת – עובדים שעות ארוכות ורבות יותר, חוזרים מותשים ונטולי כח לנהל תקציב, וממשיכים לעבוד כדי לסגור את המינוס. הפרדוקס הוא שבשעה אחת של ניהול תקציב ניתן להרוויח הרבה יותר מאשר בעשרות שעות נוספות וכן לשבור את כבלי העבדות שלנו. אביגיל ורון חוו זאת על בשרם.

 

מוצא אחרון 

העבודה הקשה והשחיקה הביאה את בני הזוג לשנה של ריבים, כעסים ודמעות. "אתה עובד מהבוקר עד הערב ולא אני או הילדים רואים אותך. כשאתה כבר בא הביתה אתה עצבני ועייף וחסר סבלנות. אני לא יכולה יותר לחיות כך", היא אמרה בבכי. רון נעלב מאד מהבקשה והטיח בפניה "אני עובד מהבוקר עד הערב וקורע את עצמי כדי לצאת מהחובות שאת יוצרת! אני עושה שעות נוספות, בקושי ישן בגלל הדאגות ובסוף במקום תודה, זה מה שאני מקבל?".

 

לאחר שסערת הרגשות נרגעה, רון ואביגיל ניסו להבין מה גרם להם להגיע למצב הזה. הם עדיין אהבו זה את זו, אך הלחץ הכלכלי דחף אותם לעבוד קשה יותר כדי לסגור את המינוס, מה שגרם להם להתרחק ואף לשקול גירושין. אביגיל ייחלה שרון יעבוד פחות ויבלה יותר איתה ועם הילדים. גם רון רצה בכך, אך לא ידע כיצד יוכל לעשות זאת ולסיים את החודש בלי שהמשכנתא תחזור, ואיתה גם צ'קים מהבנק.

 

עבדות מודרנית 

אביגיל ורון רצו לעצמם דירה יפה, חינוך טוב לילדים, ליהנות מהחיים ולחיות טוב, אך לאחר תקופה של צריכת יתר הם הגיעו למצב רע מאי פעם. והם לא לבד. התרבות שלנו היא תרבות של צריכה המשעבדת אותנו. אנחנו נמצאים במעגל אינסופי של עבודה ורדיפה אחר הגדלת ההכנסה שתכסה את החובות שצברנו, אך ככל שהשכר שלנו גדל גם הרצונות מתרבים וההוצאה גדלה גם כן.

 

תרבות הצריכה פועלת על המנגנונים הבסיסיים שלנו. כולנו רוצים להצליח, והיא מלמדת אותנו שדירה גדולה יותר ומכונית טובה יותר הם הסימן להצלחה, אז אנו ממשיכים לרדוף אחריהם.

 

היא רומזת לנו שקניית דברים חדשים תעשה אותנו מאושרים ומכוונת בדיוק אל הקושי שלנו לעמוד בפני פיתוי ולנטייה שלנו לקנייה רגשית. כאשר אנו מקשיבים למסרים שתרבות הצריכה משדרת לנו, אנו מעמיקים את התלות במקום העבודה שלנו ובשעות נוספות, במחיר של ויתור על החלומות, החופש וסדרי העדיפות האמיתיים שלנו. במקום לספק לנו את האושר המובטח, ההתחייבויות שעשינו מכניסות אותנו למתח ולחשש מאיבוד העבודה והבית.

 

לשבור את השלשלאות 

ניתוח ההכנסות וההוצאות של אביגיל ורון הראה כי הם צוברים גרעון חודשי של 5,000 שקל, ובקצב צבירת חובות של 60,000 שקל בשנה הם עומדים בפני קריסה כלכלית שעלולה להתדרדר עד איבוד הבית שקנו בעמל כה רב.

  

הדרך היחידה שלהם היתה להיכנס לתוכנית הבראה במסגרתה הם יצמצמו משמעותית את ההוצאות שלהם. הם היו מוכנים לקבל על עצמם ניהול תקציב. אמנם לא היה להם פשוט להחליט על סדרי העדיפויות והם נדרשו לבצע ויתורים כבדים למשך 6 חודשים, עד תום התשלומים בכרטיס האשראי, אך הם ידעו שלאחר מכן יוכלו להעלות את רמת החיים שלהם בכ-2,000 שקל לחודש.

 

לאחר שנתיים של ניהול תקציב, כאשר רוב ההלוואות שלהם יסתיימו, הם יוכלו כבר לעבור למצב שבו הם חוסכים כ-3,000 שקל בחודש.

 

חשיבה לא שגרתית

בשבוע שבו נחגוג את חג הפסח, המשפחה הממוצעת תוציא משכורת וחצי על ארוחת חג מפוארת, דמי כיס, מתנות, בילויים וכדומה. רגע לפני שאנחנו נכנסים לקדחת הקניות וההוצאות, כדאי לנו לבחון האם אנו מוכנים להמשיך ולהשתעבד ולבחור בעוד הלוואה שתכבול אותנו בחודשים הקרובים, או שהגיע הזמן שלנו לחשוב אחרת.  

 

היציאה מהעבדות המודרנית מתחילה בחשיבה לא שגרתית, שבה אנו שואפים לחיות בפחות מהכנסתנו ולהקדים את החשיבה על חיסכון ונכסים לחשיבה על הוצאות. החיסכון מאפשר לנו לצבור בטחון כלכלי שיקנה לנו חופש, גם אם אנחנו שכירים, וישנה את מצבנו מאנשים שעובדים כי צריך לשרוד, לאנשים בעלי חופש בחירה.

 

הכותב הינו מנחה סדנאות "סוד הכסף ", הדרך שלך לחופש כלכלי, ומנכ"ל חברת "יבולים " המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים


פורסם לראשונה 15/03/2013 16:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מרוויחים, אך האם אנחנו גם מאושרים?
צילום: shutterstock
מומלצים