שתף קטע נבחר

בטיול בחו"ל: כרטיס האשראי אבד? כך תפעלו

גניבה או אובדן של כרטיס אשראי בעת שהות בחו"ל עלולים להוות כאב ראש לא קטן, אך אם תפעלו נכון תוכלו למזער נזקים למינימום. מה מומלץ לעשות וכמה זה יעלה לנו?

במהלך השנה האחרונה הוציאו הישראלים כ-22 מיליארד שקל על רכישות בחו"ל בכרטיסי האשראי שלהם, כאשר רוב העסקאות נעשות בתקופת החופשות, כשרבים נוסעים לנופש מעבר לים.

 

  • עובר ולא שב: הבנק שינה ללקוח את מספר החשבון ללא ידיעתו

 

למרות הנוחות שבשימוש בכרטיס, כדאי לתת את הדעת למקרה שבו כרטיס האשראי שלנו אבד או נגנב בחו"ל.

 

אם בישראל מצב של אובדן או גניבת כרטיס אשראי הוא מאוד לא נעים, הרי שבארץ זרה כאב הראש הוא כפול. מצד אחד נדרש מתן מענה לתשלומים עד החזרה לארץ ולא תמיד יש אלטרנטיבה נוספת מעבר לאותו כרטיס - כגון כרטיס נוסף (שכדאי שיהיה לנו בארנק בדיוק למקרה כזה) או מזומנים, ומצד שני טיפול בהנפקת כרטיס חדש - וכאן גם לעיתים עלולה להתווסף עמלה גבוהה במיוחד.

 

מה עושים במקרה של אובדן או גניבה?

יש ליידע מהר ככל האפשר את חברת האשראי על המצב. יש לפנות למוקדים הרלוונטיים, כפי שמפרסמות חברות האשראי (גם בכרטיסים נטענים), אלו פעילים 24 שעות ביממה.

 

האם אצטרך לשלם על עסקאות שבוצעו בכרטיס שנגנב או אבד?

כדאי לדעת כי מחזיק הכרטיס מבוטח למקרה של שימוש לרעה שנעשה בו, אולם על מחזיק הכרטיס ליידע את חברת האשראי על המקרה בהקדם האפשרי.

 

במידה ולא הודענו באופן מיידי (מהרגע שנודע לנו) על גניבת הכרטיס למנפיק, אנחנו נחויב על העסקאות שיבוצעו עד לרגע ההודעה בפועל. סכום החיוב במקרה זה יהיה הנמוך מבין השניים - סכום העסקאות שבוצעו בפועל, או סכום של 75 שקל בתוספת 30 שקל על כל יום מהמועד שבו נודע לנו על גניבת כרטיס האשראי, על אובדנו או על השימוש לרעה בו עד מועד מסירת ההודעה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

חוק כרטיסי חיוב, שבו מעוגנים התעריפים הללו, קובע גם, כי אם מסרנו הודעה בתוך 30 יום, מיום שנעשה לראשונה השימוש בכרטיס, הסכום המקסימאלי שנחויב בו הוא 450 שקל.

 

בנוסף, חשוב לדעת כי החוק קובע שלושה מקרים בהם נהיה אחראים לרכישות שלא ביצענו, במקרה של אובדן או גניבה, ולמרות שהודענו למנפיק על כך: כאשר הלקוח מסר את כרטיס החיוב לאדם אחר, כאשר השימוש בכרטיס נעשה בידיעת הלקוח, כאשר הלקוח פעל בכוונת מרמה.

 

כאמור, לאחר שהודענו למנפיק הכרטיס על שימוש לרעה בו, אנו זכאים להחזר על הפעולות שבוצעו לאחר הודעתנו. ההחזר יבוצע לא יאוחר מ-10 ימי עסקים מיום הודעתנו למנפיק על השימוש לרעה בכרטיס.

 

נציין כי חברות כרטיסי האשראי מפעילות מערכות משוכללות ומתקדמות היודעות לנטר מקרים של שימוש לרעה ופעילות חריגה בחשבון והן מתריעות במקרה כזה, ואף חוסמות את הפעולה. במקרים כאלה פונה החברה מיוזמתה לבעלי הכרטיס ומבררת האם הפעולה נעשתה באישורו ועל ידו או שמא מדובר בגניבת כרטיס או שכפולו ללא ידיעת הבעלים.

 

כך, לדוגמה, כאשר נעשה חיוב בו זמני של כרטיס אשראי בשני מקומות שונים בו זמנית, או בסכום חריג, או שבוצעה רכישה זהה מספר פעמים תוך זמן קצר וכו'.

 

בנוסף, במקומות רבים בעולם, לצורך ביצוע רכישה פיסית (לא באופן מקוון) נדרש הלקוח להקליד את הקוד הסודי שלו, תהליך שמסייע במניעת מקרים כאלו.

 

כרטיס מהיר בחו"ל: אפשרי אבל יקר

האם במקרה של אבדן כרטיס בחו"ל, אוכל להנפיק כרטיס חלופי באופן מהיר?

הדבר אפשרי, אך כדאי לדעת כי במקרה כזה תצטרכו לשלם עמלות יקרות. לכן, הואיל ורוב הישראלים מחזיקים ביותר מכרטיסי אשראי אחד, כדאי לקחת 2 כרטיסים, לייתר ביטחון, ומומלץ לשמור אותם ב-2 מקומות שונים (ובטוחים). כשתחזרו לארץ תוכלו להנפיק כרטיס חדש, במקום זה שאבד, בעמלה מופחתת ולעיתים אף ללא עמלה.

 

כאמור, הנפקת כרטיס חדש ושליחתו לחו"ל כרוכה בעמלה לא קטנה שעשויה להגיע גם ל-150 דולר.

 

כך לדוגמה, בישראכרט ואמריקן אקספרס הנפקת כרטיס חלופי לחו"ל עולה 27.58 שקל (דמי הנפקה) בתוספת דמי משלוח 14.70 דולר לאיסוף הכרטיס ממשרדי החברה בחו"ל, או 18 דולר למשלוח הכרטיס לכתובת ללקוח (בחו"ל). הכרטיס יונפק תוך 3-10 ימי עסקים תלוי במיקום. ניתן גם להנפיק כרטיס אשראי בחו"ל בעלות של 150 דולר.

 

בלאומי קארד תיגבה עמלה של 50 דולר הכוללת את ההנפקה של הכרטיס, והוא יישלח בין 5-8 ימי עסקים לכתובת שיספק הלקוח.

 

בכאל, במקרה של אובדן או גניבה - תעמוד עלות הנפקת כרטיס חלופי על 30-40 שקל, בתוספת עלות המשלוח בהתאם ליעד. את הכרטיס החלופי ניתן לקבל למקום השהייה בחו"ל על ידי מסירת כתובת מדויקת וטלפון והוא יגיע בטווח של שבוע לכל יותר.

 

עוד על כרטיסי אשראי:

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים