כך תדעי מהו סגנון הניהול שלך
האם את אוהבת לעבוד על פי נהלים או מעדיפה רעינות חדשים? מעדיפה לעשות את העבודה בעצמך או מצטיינת בשיתוף פעולה? אם תביני מהי שיטת הניהול שלך - תוכלי להיות מודעת לחסרונות ולתרום יותר לעסק. מדריך
מאחורי כל מנהלת קיימת תפישה ניהולית שמכתיבה דרך התנהגות מסוימת. אם תכירי את דרך הניהול שלך - תוכלי להיעזר בעובדים כדי להשלים את הדברים בהם את מתקשה.
מדריכים נוספים בערוץ הקריירה
6 סימנים לכך שאתם צריכים להחליף עבודה
איך תשתמשו בפייסבוק כדי לקדם את העסק
למרות שאין מנהלת מושלמת, מנהלת טובה מסוגלת לבצע את כל תפקידי הניהול ולהצטיין לפחות באחד מהם, היא מכירה את נקודות החוזק והחולשה שלה ואינה מנסה להיות מישהי אחרת, אלא מכשירה צוות עובדים משלים ויודעת אילו משימות להאציל ולמי, כדי ליצור את הצוות המנצח.
מומחה עולמי בתחום הניהול, פרופסור יצחק אדיג'ס, הגדיר ארבעה סגנונות ניהול מרכזיים ופיתח שאלון המאפשר לכל מנהלת לזהות מהו הסגנון המרכזי שלה, כך שתוכל להיות מודעת יותר ליתרונות ולחסרונות שלה ולבצע את העבודה בצורה טובה יותר.
ארבעת סגנונות הניהול הן:
מנהלת תפוקתית (Producer): מנהלת מכוונת תוצאות, "הזאבה הבודדה" שתעדיף לעשות את כל העבודה בעצמה מאשר להסתכן באי עמידה ביעדים. המאפיינים שלה הם מחויבות טוטאלית למשימות והישגיות, מה שלעתים בא על חשבון היחסים הבין אישיים שהיא מנהלת עם הכפופים לה.
מנהלת כזו צריכה להפחית את הלחץ על ידי נקיטה בהפסקות מתודיות והשקעה בהכשרת הצוות שלה, כדי שתוכל להאציל סמכויות ללא דאגה ולנטר את העומס המוטל עליה. מנהלת תפוקתית מעריכה עובדים על פי עשייתם והדרך הטובה ביותר להתחבב עליה היא להראות לה הישגים. כאשר פונים אליה, יש לדבר ישר ולעניין ולהדגיש תוצאות מדידות. גם אם היא מדברת בתקיפות, לא צריך לקחת את דבריה באופן אישי, טון דיבור זה נובע בדרך כלל מהלחץ הרב שמוטל עליה.
"הבירוקרטית" (Administrative): תצטיין בעבודה שיטתית ועל פי נהלים. היא איטית ומחושבת, שמרנית ופרפקציוניסטית. מדובר בטיפוס שנצמד לידוע ולמוכר, אולם החשיבה השמרנית עשויה למנוע ממנה לראות דרכים לייעל את העבודה ולהגיע לתוצאות מרשימות. אם אתם עובדים הכפופים למנהלת כזו, הדרך לשכנע אותה הינה באמצעות טיעונים לוגיים. הכינו מראש נתונים ועובדות והציגו לה אותם בצורה שיטתית. הוכיחו לה שהדברים כבר נעשו בעבר, כדי שתרגיש בטוחה להסכים להצעתכם.
מנהלת יזמית (Entrepreneur): נקראת גם "מבעירת שריפות" מכיוון שהיא יצירתית, כל רעיון חדש תופס את תשומת ליבה והיא נוטה לעבור מרעיון לרעיון בהתלהבות רבה. טובה מאוד בהתנעת תהליכים, אבל מצטיינת פחות בצד הביצוע ובליווי פרויקט לאורך זמן. הטבע ההפכפך שלה יכול להוביל אותה למצב של "תפסת מרובה, לא תפסת". כאשר פונים אל מנהלת יזמית, יש לדבר בהתלהבות, לתאר את החזון שלכם ולהתחיל את השיחה בשורה התחתונה.
גם אם היא מביעה הסכמה, התייחסו לדבריה בעירבון מוגבל, מכיוון שמנהלת יזמית נוטה "להתקרר" באותה מהירות שבה היא מתלהבת. הקפידו לכתוב סיכומי דיון ושילחו אליה מכתבי מעקב - כדי להבטיח את קיום ההחלטות שהתקבלו על ידה.
מנהלת מתכללת (Integrator):
מנהלת רגישה ואכפתית, ששואפת להרמוניה וליחסים בין אישיים טובים במקום העבודה. מה שמאפיין אותה הוא נטייה לפשרה וחתירה למציאת איזון בין צרכים פרטיים וצרכים ארגוניים. עליה לשים לב שהנטייה שלה להרמוניה לא תפגע ביכולת שלה לנהוג בסמכותיות מול עובדיה או לקבל החלטות קשות, שלעיתים נדרשות בניהול. כאשר עובדים עם מנהלת מתכללת כדאי לערוך איתה שיחה מקדימה כדי ליצור היכרות אישית ו"לחמם את האווירה".
כדי להניע אותה לפעולה, דונו איתה בדעות וברגשות של המעורבים בעניין. אל תמהרו או תנסו ללחוץ כדי שתחליט מהר. במידת האפשר, צרו בסיס של הסכמה עם אחרים הנוגעים בדבר טרם השיחה איתה, כדי להראות לה שיש קונצנזוס בעניין.
הכותבת היא יועצת ארגונית ומאמנת בכירה, תדריך את קורס "מנהלות השולחן העגול" - ליווי ויעוץ למנהלות שמפעילה עמותת "נטע - המרכז לפיתוח קריירה" שיפתח ב-20.2.