24% שומן: גבינת השמנת של ארלה הגיעה לישראל
ענקית מוצרי החלב הדנית ארלה, הנחשבת לחברת מוצרי החלב השביעית בגודלה בעולם, החלה למכור בארץ גבינת שמנת לראשונה תחת המותג ארלה. למרות טרנד הבריאות יש עלייה בצריכת גבינות שמנת. המחיר: גבוה
עוד מוצר שמן על המדף: ארלה, חברת מוצרי החלב השביעית בגודלה בעולם, החלה למכור פה גבינת שמנת עם 23.5%-24.5% שומן, ללא חומרים משמרים, תחת שם המותג ארלה (Arla).
התאגיד הדני-שבדי גלגל 10.5 מיליארד דולר ב-2016 והוא כבר מוכר בישראל את אחד ממותגיו: חמאת לורפק. את גבינת השמנת של ארלה, מייבאת לארץ חברת וילי פוד. היא תימכר פה בשלב הראשון ב-3 טעמים, טבעי, בתוספת שום ובתוספת תבלינים ועשבי תיבול.
המחיר: גבוה
הגבינה תימכר באריזות 150 גרם שיעלו 10.90 שקל מחיר מומלץ לצרכן, כלומר 7.26 שקלים ל-100 גרם. היא תתחרה בשליטת השוק נפוליאון, של תנובה, שנמכרת ב-14.5-8.3 שקל ברשתות (לאריזת 200 גרם), כלומר, 4.15-7.25 שקלים ל-100 גרם. ובמתחרות נוספות:
סימפוניה של שטראוס 25% שומן, שנמכרת ב-13.90-10.90 שקל ל-200 גרם, כלומר: 6.95-5.45 שקלים ל-100 גרם;
ניו יורק 30% שומן של מחלבות גד, שנמכרת ב-15.40-10 שקל ל-200 גרם, כלומר: 7.7-5 שקלים ל-100 גרם;
גבינת פילדלפיה 227 גרם, שנמכרת ב-17.9-22 שקל לאריזת 200 גרם, כלומר: 7.88-9.69 שקלים ל-100 גרם;
גבינת שמנת 30% שומן של משק יעקבס - 15.90-9.90 שקל לגביע של 400 גרם, כלומר: מחיר ל-100 גרם: 4-2.47 שקלים
וגבינת שמנת במשקל 30% במעדנייה. למשל, זו של גד נמכרת ב-4-3 שקלים ל-100 גרם.
מההשוואה בין המחירים, ניתן לראות שהמחיר של ארלה נמצא בקצה הגבוה של המחירים השכיחים בקטגוריה. בנוסף, עד כה פילדלפיה היתה גבינת הייבוא היחידה בקטגוריה שנמכרת ברשתות בישראל. גם היא שייכת לחברת ענק: קראפט ומייבאת אותה לארץ חברת נטו.
למרות אזהרות משרד הבריאות: הישראלים צורכים יותר מוצרים עתירי שומן
רכיבי הגבינה הם: שמנת מפוסטרת, חלב מפוסטר, מלח ותרבית לקטית. ערכים תזונתיים (של גבינת שמנת ארלה בטעם טבעי) ל-100 גרם: 252 קלוריות, 4.5 גרם חלבון, 3 גרם פחמימות, שומן: 24.5 גרם. חומצות שומן רוויות: 15.6 גרם. שומן טראנס: פחות מ-0.5 גרם, כולסטרול: 77.5 מ"ג. נתרן: 320 מ"ג. סידן: 86 מ"ג
ניתן לראות שככל גבינות השמנת - הגבינה של ארלה היא עתירת שומן ונתרן ודלה בפחמימות. לאחרונה פורסם שלמרות טרנד הבריאות והקמפיין של משרד הבריאות שקורא לצריכה של פחות סוכר, מלח ושומן - קטגוריית גבינות השמנת בישראל נמצאת במגמת עלייה מתמדת. מ-2013 ועד היום נרשמה צמיחה של 60% בקטגוריה. ב-2016 מכירות הגבינות האלה, שמכילות 25%-30% שומן, עלו ב-16.6%. המכירות בשנה החולפת (ינואר-נובמבר 2016) הסתכמו בכ-94.5 מיליון שקל.
לפי נתוני סטורנקסט, שוק גבינות השמנת בישראל נחלק ל-2 תת קטגוריות: גבינות ב"מרקם שמנת" (לרוב 5%-9%) וגבינות שמנת אמיתיות. יש עלייה גם במכירות הגבינות מהסוג דל השומן, אך בניגוד לעלייה המשמעותית במכירות הגבינות השמנות, בגבינות הדלות מדובר בעלייה של אחוזים בודדים. סך כל הקטגוריה צמחה בכ-20% ב-2016. גם גבינות שמנות אחרות הציגו עלייה במכירות בשנה החולפת.
עקב כך, יש השקות תכופות בנישה עתירת השומן והסוכר במדף החלב. תנובה השיקה את יולו גנאש עם 39% שומן, שטראוס השיקה יוגורט יווני עם 7% שומן וסימפוניה עם 25% שומן אחרי שתקופה ארוכה מכרה סימפוניה באחוזי שומן נמוכים יותר. דיאטנים טוענים שצריכת שומן הכרחית ואפילו בריאה, כשמדובר בשומן הנכון (שומן שאינו רווי) במינון הנכון. כך למשל, נמצא ששומן הנמצא בחמאה טוב יותר לבריאות מאשר שומן הנמצא במרגרינה - ושמן זית - עדיף על שניהם.