נהגי האוטובוסים מתאגדים: "אין כבוד למקצוע"
הנהגים מתלוננים כי המחסור בהכשרות והפגיעה בזכויות הביאו למחסור בעובדים. בעקבות המצב, אלפים הצטרפו להתאגדות מקצועית שתפעל מול המדינה כדי להסדיר את זכויותיהם
דורשים זכויות. בימים האחרונים נהגי אוטובוסים ממספר חברות הקימו איגוד מקצועי בעקבות תלונות על הפרת זכויות בעבודה כגון אי תשלום פיצויים לאחר הפסקת עבודה ואי צבירת ותק.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
משה אוזן עבד כנהג בחברת אור-בוס במשך ארבע שנים, עד שבמארס האחרון עבר אירוע לב וצנתור. "בעקבות הניתוח, התפתחו בעיות נוספות כמו קשיי נשימה", סיפר אוזן. הרופא אסר עליו לעבוד ובמקביל, הוא לא קיבל תשלום מהחברה. "המנהל אמר לי 'את ימי המחלה ניצלת וזהו'. אני שוחה במינוס של 30 אלף שקל בבנק, כבר שמונה חודשים שאין לי מה לאכול בבית. צריך להכריז שנהג אוטובוס זה מקצוע", הוא טוען.
ארהל'ה סדן עבד כנהג אוטובוס באגד במשך 16 שנים. לדבריו "כשעזבתי את אגד, התברר שקרן הגמלאות עשקה אותי, נתנו לי את החלק שאני הפרשתי אבל לא את החלק שהחברה הפרישה לי מהמשכורת".
בעקבות תלונות אלו ואחרות, החליטו נהגי אוטובוסים מחברות שונות להקים התאגדות מקצועית לנהגים בלבד, ובימים האחרונים אספו אלפי חתימות של נהגים שהצהירו על כוונתם להצטרף. ישראל גנון, נהג אוטובוס וממקימי ההתאגדות, מסביר: "הענף סובל ממחסור בנהגים, אין שום בחור צעיר שחושב על נהיגה באוטובוס בתור קריירה, אין קריטריונים מקצועיים לנהגים, זה נחשב כעיסוק ולא כמקצוע. בחלק מהמקרים אין אפשרות לצבור ותק מקצועי כיוון שכל כמה שנים מתחלף זכיין, חוסר הכבוד הביא לכך שאף אחד לא רוצה לעבוד בענף".
חברי ההתאגדות מעוניינים להיאבק למען זכויות הנהגים אל מול מוסדות המדינה, ולפעול בין השאר לטובת הצבת קריטריונים ברורים לנהגי האוטובוסים וקיום הכשרות סדירות.
ועדי העובדים הקיימים לא מספיקים?
"מי שעומד בראש הארגון שלנו הוא נהג", מסביר גנון. "הוא עובד בשביל הנהגים, ואת כל החלטות מחליטים נהגים. כל ועדי העובדים לא מטפלים בקידום מקצועי או בהכשרות מקצועיות". יחד עם זאת, המהלך נעשה בשיתוף ההסתדרות הלאומית, והיא מפרישה מהכסף אותו משלמים הנהגים עבורה לטובת ההתאגדות המקצועית.
איתמר שרוני, מנהל מערך הגיוס בהסתדרות הלאומית הוסיף כי "לאורך השנים קיבלנו פניות רבות מנהגי אוטובוסים שאמרו כי אין מי שדואג למקצוע שלהם. הגענו למסקנה שבמקביל להתאגדות הכללית יהיה ארגון גג שיטפל בדברים הרלוונטים רק לנהגים, כמו ייעוץ תעבורה".
מאגד נמסר בתגובה: "להבנתנו, הפניה, אשר אינה מוכרת לנו כלל, מתייחסת לחבר אשר עזב את עבודתו באגד לפני כ-20 שנה מרצונו, ומכאן, כי דרישתו, אם קיימת, התיישנה. מאחר שהכספים הופרשו לקרן הגמלאות, דרישתו צריכה להיות מופנית לקרן הגמלאות ולא לאגד. כמו כן, מזה למעלה מ-13 שנים קרן הגמלאות מצוייה בניהול מיוחד של 'עמיתים', ואנו מציעים לפנות אליהם בעניין זה".
מחברת אור-בוס נמסר בתגובה: "חברת אור-בוס הסעות בע"מ מעסיקה עשרות עובדים ונהגים ומלוא התשלומים וההפרשות משולמים בהתאם לחוק. יודגש כי קיבלנו את פנייתכם בתדהמה, יובהר מיד כי חברתנו עשתה כל שניתן כדי לסייע למר משה אוזן בענייניו האישיים ובמהלך עבודתו. מבירור שערכנו עולה כי מלוא ההפרשות והתשלומים בוצעו לידי העובד. אין לנו אלא לאחל למר אוזן בריאות שלמה ואריכות ימים".