נהגי האוטובוסים: "שפרו את התנאים או שנשבות"
פגיעה ממושכת בתנאי העבודה והשכר הזעום לטענתם גורמים לרוב נהגי האוטובוס בישראל לעזוב את המקצוע. במהלך דיון שנערך בוועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית, אמרו נציגי הוועדים כי "אין ברירה, אלא להשבית את כל הארץ"
נהיגה במשך שעות ארוכות, שכר ברוטו של 39 שקלים לשעה, אין מקום לצרכים וקנסות אישיים כבדים - אלו הם רק חלק מהבעיות איתם מתמודדים נהגי האוטובוסים בישראל. "מתוך 500 עובדים שנקלטו אצלנו בשנה האחרונה, 400 עזבו" אמר יו"ר ועד העובדים באגד ירושלים, יעקב ואחמיש, בדיון מיוחד בנושא המחסור החמור בנהגי האוטובוסים שערכה היום (ב') ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית בכנסת.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
"בשביל להביא משכורת בסיסית בשכר הזה אנחנו צריכים לעבוד 250 שעות בחודש, ואז נגרד את 9,000 השקלים שנביא הביתה למשפחה". בשיחה עם ynet הוסיף ואחמיש כי "אני הולך לקראת השבתה של כל הארץ, אין לי ברירה לצערי. אין אוזן קשבת והכל תקוע. מישהו צריך לעשות מעשה ואם לא יינתן מענה כבר בימים הקרובים - תהיה השבתה כללית".
"אני עובד באגד 40 שנה ומרוויח 51 שקל בשעה", ציין מזכיר ועד נהגי אגד בירושלים, שלמה כהן. "אנשים עוזבים את המקצוע אחרי שנה וחצי. אני מתחנן אליהם להישאר כי אנחנו לא עומדים בעומס. אם אנחנו עומדים בכביש ירושלים בפקקים, אנחנו מקבלים דו"חות על אי יציאה בזמנים. אין לנו הפסקות.
"אני מדבר מדם לבי, לא רוצים להכיר בנהגים כמקצוע כדי לא לשלם על פציעות עבודה. אנשים יושבים במשך שנים 10 שעות על כסא קופץ ויש שנהגים עם שברים בגב ובברכיים", אמר כהן.
אם בעבר הייתה גאווה גדולה להיות "חבר של אגד", היום הטרנד הזה עבר. לא כבוד, לא שכר ובלי מקום לעשות בו צרכים. למרות ששכרם של נהגי האוטובוסים עלה ב-7 שקלים, הוא עדיין נחשב נמוך ביחס לממוצע במשק.
לדברי יו"ר ועד עובדי אפיקים, יוני קריספין, "אנשים בורחים מהמערכת, אתה כבר הבאת את הבן אדם אבל לא הבאת לו שירותים ואין לו איפה לעשות את הצרכים שלו. הבאת נהגת אבל איפה היא תתפנה? נהג קיבל דו"ח כי עשה את צרכיו במרחב הציבורי.
"אין איפה לאכול, אין תשתית בסיסית לעבודה. פלא שאין נהגים?! אוטובוס שעומד במקום בתחנת מוצא לפעמים מקבל דו"ח, איפה ההיגיון? הדו"חות האלו הם אישיים ומגיעים אלינו הביתה. אשה אחרי חופשת לידה איך תחזור לעבוד? איפה תשאב חלב בהפסקה? איך אדם מבוגר שעובד בענף הזה מסוגל לנהוג 12 שעות? אנשים לא רואים משפחה ולא רואים ילדים", שיתף קריספין.
יו"ר ועד העובדים בסניף רמלה בחברת קווים, אשרף פראח, הוסיף: "בתור נהג נותנים לי 40 דקות לקו שצריך לאסוף נוסעים מתוך השכונות ברמלה לתל אביב. לפי התקנות של משרד התחבורה אסור לי להתעסק בגביית כספים בזמן נסיעה, אז אם לא אעשה זאת, איך אעמוד במסגרת הזמן שנתון? ואם אעבור על התקנה אני עלול לקבל קנס אישי".
למרות תנאי העבודה הקשים והשכר הנמוך, ההכשרות נותרו ארוכות. אם תרצו להיות נהגי אוטובוס תעברו תהליך של מיון והכשרה של לא פחות מ-8 חודשים. חלק ניכר מהזמן הוא בשל הדרישה לבדיקות רפואיות שנעשות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ויכולות להגיע לטווח זמנים של חצי שנה.
במסגרת הדיון בוועדה אמר מנהל המכון, ד"ר רז דקל, כי "תיקים שמגיעים אלינו צוברים אבק עד שאנחנו מגיעים אליהם. אוכלוסיית המדינה גדלה ומספר הנהגים כמעט הוכפל. אנחנו צריכים לטפל לא רק בנהגי אוטובוסים, אלא גם בקשישים, חולים כרוניים ובעלי מוגבלויות, וכולם תקועים באותו התור".
עוד הוסיף ד"ר דקל שתהליך הרישום נעשה באופן ידני ולא ממוחשב, מה שמכביד על התהליך. "הבדיקות שלנו דקדקניות לא כי משעמם לנו, אלא כי ישנם ממצאים שדורשים בדיקה".
דרור גנון מאגף תכנון ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה התייחס לדברים ואמר "אנחנו מבינים שמי שישפר את התחבורה הציבורית הם הנהגים, וצריך לטפל גם בשכר ובתדמית". לגבי מתקני התשתיות בתחנות הקצה הגיב גנון, כי "יש לנו את התקציב, אבל אני צריך לריב עם ראשי ערים כדי להקים את המתקנים. התחבורה הציבורית היא בעיה של כל המדינה".
יו"ר הוועדה, ח"כ דב חנין, אמר: "הוצאנו בעבר מכתב לשרי האוצר, התחבורה והכלכלה בו פירטנו את המלצות הוועדה בנושא, וביקשנו לראות תוצאות. משרד התחבורה אפילו גיבש תכנית עבודה לשנת 2016 לטיפול בבעיה, אך בפועל העבודה שנעשתה היא בתמצית: לא כלום. הרעיון הוא מאוד פשוט: אם יש מחסור כזה עצום בנהגים, תעלו את רמת התנאים ואת שכרם כדי שאנשים יבואו לעבוד. יש כאן מנגנון לקוי לחלוטין, שמתחיל ונגמר בממשלה."
מנהל אגף הרישוי, אפי רוזן, הוסיף בדיון, שנכון להיום ישנם 2.5 תקנים בלבד עבור פקחים שאחראים לדאוג לכך שמפעילות התחבורה שומרות על תנאי הנהגים באגף הרישוי.
מנכ״ל 15 דקות, גיל יעקב, הוסיף בשיחה עם ynet כי "תנאי העסקה טובים של נהגי התחבורה הציבורית הם אינטרס משותף לנוסעים, לממשלה ולמפעילי התח״צ (תחבורה ציבורית). התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מקוממת ביותר. למרות שהבעיה זוהתה כבר לפני שנים, ולמרות שמשרד התחבורה אישר תוכניות עבודה - הרשות הארצית לא עשתה דבר ובכך העמיקה את המשבר.
"המשמעות הכלכלית היא אדירה: האוטובוסים לא מגיעים לתחנות כי אין מספיק נהגים, הציבור מאבד את האמון בשירותי התח"צ, עובר לרכב הפרטי, הפקקים מתארכים ויוקר המחייה מאמיר. על שר התחבורה לעשות סדר בהתנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית".
ממשרד התחבורה נמסר כי "הנהג ומעמדו נמצאים בסדר עדיפות עליון של המשרד והממשלה, שמשקיעים משאבים רבים לשיפור תנאי העסקת הנהג. מפעילי התחבורה הציבורית מחוייבים במסגרת ההסכמים להפעיל את שרותי התחבורה הציבורית בישראל, בהתאם לרמת השירות המוכתבת על ידי המדינה.
"במסגרת זאת ,עליהם לפעול בין השאר לגייס ,להכשיר ולהעסיק את מספר הנהגים הנדרש להם להפעלת השירות. תנאי ההעסקה של הנהגים צריכים לשקף את תנאי השוק כך שמפעיל יוכל לגייס את מספר הנהגים הנדרש ועליו להביא זאת בחשבון במסגרת הצעתו למכרז. מאחר ואנו מכירים בחשיבות מקצוע הנהג ומודעים לאתגרים איתם הנהגים נאלצים להתמודד, פעל משרד התחבורה להסדרת תנאי העסקה ומעמד הנהג.