"אנחנו נהיה ה-Airbnb של חללי העבודה המשותפים"
כבר לא צריך לכתת רגליים: שני יוצאי זאפ הקימו מנוע חיפוש בשם Spacing, שירכז את מתחמי העבודה בארץ ויאפשר להשוות תנאים ומחירים לפי עשרות קריטריונים, כולל מקלחות ואם מותר להביא את הכלב
צריכים חלל עבודה משותף נוסח WeWork? כבר לא צריך לכתת רגליים כדי לראות מתחמים ולהשוות מחירים ותנאים. אתר חדש בשם Spacing ירכז את כל מתחמי העבודה המשותפים בארץ, שמספרם כבר חצה את ה־100. רק בתל־אביב פועלים כ־40 מתחמים לצד רשתות בינלאומיות כמו "ווי וורק" ו"ריג'ס", והיד עוד נטויה. לאחרונה הודיע גם היזם טדי שגיא על כניסה לתחום בארץ ובעולם בהקמת רשת מתחמי Labs.
שוק מתחמי העבודה נחשב מהלהיטים בעולם בתחום הכלכלה השיתופית. האתר החדש יאפשר השוואת תנאים ומחירים, סינון לפי עשרות קריטריונים וגרסת מובייל מתקדמת.
היזמים -איתן זינגר, לשעבר מנכ"ל זאפ, וחגי אלבו, עד לאחרונה סמנכ"ל טכנולוגיות ומערכות מידע בחברה - אומרים שמדובר ב"שילוב בין מנוע להשוואת מחירים דוגמת זאפ למעין Airbnb, שמפגיש בין שוכרים ארעיים לחללים משרדיים". עד כה הושקעו במיזם 2 מיליון שקל.
לפני חצי שנה אלבו פרש מזאפ, אשתו הייתה בבית בחופשת לידה והוא חיפש משרד זמני. "התחלתי לחפש בגוגל", הוא אומר. "אז גיליתי שצריך להיכנס בנפרד לכל אתר של כל מתחם, להתקשר, לקבל הצעת מחיר, שבאתרים אין תמונות גולשים, ולא ברור אם התמונות משקפות את המציאות או שהן 'מטעם', כמו בצימרים - בתמונה הכל יפה עד שמגיעים למקום, כך שנאלצתי גם לנסוע לראות במו עיניי.
"הייתי בשלושה מתחמים, שסיננתי לפי מרחק מהבית. את 'מיקסר' בגני התערוכה פסלתי כי כשהייתי שם התברר שאין אף מסעדה או בית קפה במרחק הליכה. כך נולד הרעיון להקים פלטפורמה דיגיטלית שתעשה את החיפוש עבורך. את איתן אני מכיר מזאפ. הרמתי אליו טלפון ויצאנו לדרך"
זינגר: "בשדרות רוטשילד בתל־אביב שוק שכירות המשרדים גואה וחצה לראשונה רף מחיר של 112 שקל למ"ר, כשאין גורם שישווה ויעשה סדר. התחום משווע לשיטה, להשוואת מחירים, למפגש בין היצע וביקוש. כמו מה שעשינו בזאפ למוצרי אלקטרוניקה, והביא לירידת מחירים של כ־25% בשוק הסלולר והלפטופים, ומה שעשה יד2 לתחום הרכב יד שנייה והשכרת דירות, אני מקווה שנצליח להוריד מחירים בשכירות של חללי משרד.
"ספייסינג גם יאפשר לראשונה לחברות רגילות להופיע במנוע חיפוש כשהן רוצות להציע חלל בתוכן לתקופה מוגדרת. ביד2 השכרת חללי עבודה בתוך חברות זוכה למאות מודעות ביום. כך, למשל, משרד פרסום שיש לו כמה חדרים פנויים לאיזה זמן יוכל להשכירם כחלל עבודה, וייתכן שיהיו יזמים שיעדיפו לשכור אותו על פני מתחם רשמי של חללים משותפים".
לפי איזה קריטריונים ניתן לחפש או לסנן מתחמים באתר?
אלבו: "יש לנו עשרות כאלה: מחיר, שטח, שעות עבודה, סוג חדר, סוג ההתחייבות, מקלחות, חדרי כושר, אם מותר להביא כלב; מה יש במטבח המשותף – רק קפה? קפה, בירה ופירות?; דרכי הגעה – אופניים, אוטובוס, רכבת; זמן הגעה אמיתי לפי ווייז; חוות דעת גולשים, תמונות גולשים; מסעדות מסביב; הטבות צרכניות שהמתחם נותן, מידע על חברות היושבות במתחם, מתחמים סמוכים, הימצאות צוות – אם יש או אין מנטורים, ועוד ועוד.
"בנוסף, מכיל המידע גם תמונות וסרטונים. בעתיד הכוונה היא שכל מתחם יתחבר אלינו אונליין, וכך ניתן יהיה לסייר בו וירטואלית. כבר כיום יש מתחמים, כמו ברמת ישי, שנתנו לנו סרטון תלת־ממדי".
כמי שהשתמש במתחם "ווי וורק" בהרצליה, מה היתרון ומה החיסרון שם?
אלבו: "החיסרון הוא המחיר. לא היה להם מתחם פנוי ליחיד אז לקחתי מתחם לשניים - 7 מ"ר בלבד, בלי חלון, ב־4,250 שקל לחודש. נכון, זה כולל חדרי ישיבות, ספות, מטבח עם קפה ובירה, עיצוב מדליק, אבל זה יקר. היתרון: אווירה סטארטאפיסטית ואפשרות להתערבב עם הקהילה הטכנולוגית שם. יושבים בו 700 איש, ול'ווי וורק' יש פייסבוק דרכו ניתן להתקשר עם הקהילה. יש כאלו שנעזרים במנטורים שבמקום, ויש אנג'לים (משקיעים, נ"ז) שכבר מסתובבים במתחמים".
מה המודל העסקי שלכם?
זינגר: "בשלב הראשון השימוש באתר הוא חינמי. בעתיד הכוונה היא שעל כל הפניית שוכר נקבל תשלום".
לפי כל התחזיות, שוק חללי העבודה המשותפים רק החל את דרכו בעולם, ותופס רק כ־1% מסך שטחי המשרדים. השוק ימשיך לצמוח במהירות, וצפוי לגדול מ־11 אלף מיקומים בעולם ל־26 אלף תוך שלוש שנים.
הסיבה לגידול המרשים היא הגמישות הרבה בשיטה, היצירתיות בעבודה במתחם כזה, אפילו חברות גלובליות מעדיפות שחלק מעובדיהן ישתכנו מחוץ לארגון, מפגשים בין אנשים, שירותים רבים, חשיפה של כל יזם וכל עובד למנטורים ולמשקיעים, ועלייה בתפוקה. היזמים, מצידם, נוהרים לפתיחת מתחמים כאלה בשל הביקוש העצום, ובשל התשואה העודפת על פני משרדים מסורתיים.
הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"