תוכנית לעידוד שוקי איכרים: יחויבו למכור 16 סוגי פירות וירקות במחיר סיטונאי
משרד החקלאות הודיע על מיזם תמיכה ברשויות מקומיות לשם הפעלת שוקי איכרים, שיפעלו בסופי שבוע. הרשויות, שיוכלו לקבל מימון בגובה 750-330 אלף שקל, יתחייבו שלא לגבות שום תשלום ממפעילי הדוכנים. תמיכה גבוהה יותר תינתן לרשויות שיעדיפו מכירה של חקלאים על פני מכירה של סיטונאים
יותר שוקי איכרים, כדי לאפשר גישה לתוצרת חקלאית טרייה ולהילחם בפערי התיווך בפירות וירקות: משרד החקלאות מקדם מיזם לתמיכה ברשויות מקומיות, לעידוד הקמת שוקי איכרים, שייפתחו לקראת סוף השבוע, בימי שישי, בכל חודשי השנה (46 שבועות), לכל הפחות – במשך 5 שעות. גובה תקציב התמיכה: 20 מיליון שקל לתקופה של כ-3 שנים.
משרד החקלאות מסר כי: "בחודשים האחרונים, ערך המשרד מיפוי של שוקי איכרים הקיימים ברחבי הארץ, לצורך בחינה והערכת הצורך להקמת שוקי איכרים נוספים. כל רשות מקומית שתעמוד בתנאי הסף המפורטים בנוהל התמיכה הנמצא באתר האינטרנט של המשרד, תקבל סיוע מהמשרד בשיעור בסיסי של 330 אלף שקל ועד למקסימום של 750 אלף שקל, בהתאם למספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים באותו השוק".
לא תמיד מחיר סיטונאי נמוך ממחירי הרשתות
בכניסה לשוק יוצב שילוט שיציג מחירי סל בסיס של 16 פריטים, 8 סוגי ירקות ו-8 סוגי פירות. לא יפעל שוק עם מגוון דל מ-16 פריטים אלה. כמו כן, המחירים של 16 פירות וירקות אלה בשוק האיכרים הנתמך, לא יהיו גבוהים מהמחיר הסיטונאי העדכני.
מחיר סיטונאי הינו לרוב מחיר נמוך ממחיר רשתות השיווק, אבל לא תמיד: המחיר הסיטוני הוא המחיר שהקמעונאים לכאורה קונים בו ירקות ופירות, אבל יש קמעונאים רבים שקונים "מעצמם", כלומר הם מחזיקים גם ברשת קמעונאית וגם בחברה שמשווקת פירות וירקות ועל כן מעוותים את המחיר הסיטונאי.
בנוסף, הרשתות מוכרות לעיתים ירקות או פירות מסוימים במחירי הפסד כדי לפתות צרכנים. מחיר ההפסד הזה יהיה לרוב נמוך מהמחיר הסיטונאי. עוד תופעה: כשמחירו של ירק או פרי עולה מאוד בשל מחסור בשוק - רשתות מסוימות מורידות את מחירו בצורה הפסדית - כאמצעי שיווקי. גם במקרים כאלה המחיר ברשת השיווק עשוי להיות נמוך מהמחיר הסיטונאי.
איסור לגבות מהמפעילים תשלומי חשמל וארנונה והעדפת חקלאים על פני סיטונאים
עוד נמסר ממשרד החקלאות: "כל רשות המעוניינת בקבלת התמיכה תחויב שלא לגבות כל תשלום עבור הדוכן מהיצרנים, לרבות לא בעבור חשמל, דמי ניהול, מים, ארנונה, שירותי ניקיון, שירותי פינוי פסולת, דמי שירות וכדומה.
"בדגש על צמצום פערי התיווך בשרשרת השיווק, משרד החקלאות יעניק תמיכה גבוהה יותר לרשויות שיתנו לחקלאים מקומיים למכור את התוצרת ישירות, על פני רשויות ש'יסתפקו' בדוכנים של סיטונאים. מלבד זאת, המשרד יבחן את גודל התמיכה בהתאם לגודל השוק שהרשות תקצה בשטחה, מספר שעות הפעילות, מספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים, וכן, תוצרת גדולה ומגוונת ככל שתהיה.
כן נמסר כי: "בימים אלה מפרסם משרד החקלאות את נוהל התמיכה באתר האינטרנט של המשרד, וקורא לכלל הרשויות בישראל להצטרף ולהקים שווקי איכרים בתחומן. רשויות שונות כבר הגישו בקשה לתמיכה ורשימת הבקשות תיסגר השבוע".
בישראל פועלים מספר שווקי איכרים שמטרתם לספק תוצרת טרייה לצרכנים. לעיתים קרובות מדובר בתוצרת אורגנית וכן בסחורת פרימיום, שלא מגיעה לרשתות שכן היא ייחודית או יקרה ואין לה קהל דורשים גדול. עקב כך, לעיתים קרובות מחירי הירקות והפירות שם גבוהים ממחירי רשתות השיווק וממחירי השווקים.
במקביל, מתגברת התופעה של משקי חקלאים, בעיקר במושבים, שפותחים את המשק למכירה ישירה לצרכן בסופי שבוע. כן קמו אתרי אינטרנט שמקדמים מכירה ישירה לצרכן של תוצרת שמתוארת כאיכותית יותר. לעיתים המחירים שאתרים אלה מציעים - נמוכים יותר ממחירי השוק, אך לא תמיד.