אתר חדש: חקלאים קוטפים ירקות ופירות לפי הזמנה
כבר לא שקופים על המדף: חקלאים מרחבי הארץ התאגדו דרך אתר "שוקבוק". מדי שבוע, בימי רביעי, הם שולחים לצרכנים שהזמינו דרך האתר, פירות וירקות שנקטפו בשלישי. המחירים הם מחירי אמצע ויש התחייבות לאיכות גבוהה מזו שמקבלים בסופר. החקלאים: "רובנו גרים רחוק, זה לא טריוויאלי שאנשים ייקחו את האוטו וייסעו לקנות אצלנו כל סופ"ש"
פטרוזיליה שגידל עדי, מלפפון מהמשק של רן ותפוח אדמה אדום מהשדה של גלי: אתר אינטרנט חדש בשם שוקבוק שולח פירות וירקות ישירות מחקלאים אל הצרכנים, עד הבית. לצד כל ירק ופרי שמתומחרים באתר, מופיע שם החקלאי שמגדל וקוטף את הסחורה עבור הצרכנים וכן היישוב בו הוא מתגורר.
יש לכם יוזמה חקלאית מעניינת שטובה גם לצרכנים? כיתבו לנו >>
"אנחנו האתר היחיד שכל הירקות והפירות הטריים שהוא מוכר, מגיעים ישירות מחקלאים ולא רק חלק מהם", טוענים היזמים, שכן במרחבי האינטרנט ניתן למצוא שחקנים נוספים שמוכרים סחורה חקלאית לצרכנים. רוב האתרים האלה עושים זאת דרך השוק הסיטונאי.
הזמנת 2 יחידות כרוב סגול? איתן חסן מבאר גנים שמגדל כרוב כזה, יקטוף אותן בשבילך ויום אחרי זה הן יגיעו אלייך. הזמנת מיקס חסה מסולסלת? שמעון זנזורי משדה עוזיה הוא זה שיבחר את החסה למשלוח. הזמנתם מארז פסיפלורה? רפי סביון מביצרון הוא המגדל.
מספקים רק בימי רביעי
מטרת הפרויקט היא לספק סחורה טרייה לצרכנים במחירים לא מופקעים, אך גם לא במחירי הפסד, כך שחקלאים יוכלו להרוויח מהמכירה וכתוצאה מכך להמשיך לספק סחורה מכובדת. בניגוד למרווחים הזעומים עד אפסיים של החקלאים במכירה שלהם מול רשתות שיווק, המרווח של החקלאים במכירה ישירה לצרכן יותר קרוב ל-60%,70% (חל מהמכירה הולך למפעילי האתר). כלומר, חקלאי שוקבוק מבטיחים סחורה טרייה ביותר (יש מנגנון פיצוי במקרה של תלונה) ונאה (לעומת מה שנמכר ברשתות) במחירים נוחים לצרכנים, שמזכירים את מחירי הרשתות.
מאחורי הקלעים של האתר פועלת מערכת שמנהלת מלאי. צרכנים עורכים הזמנות דרך האתר. ההזמנות מגיעות למגדלים ביום שני ב-16:00. המערכת אוספת את כל ההזמנות ומחלקת אותן לחקלאים - כל אחד לפי תחום הגידול שלו. ביום שלישי החקלאים יוצאים לקטוף וביום רביעי - הסחורה מחולקת לצרכנים בכל הארץ. זו גם אחת מנקודות התורפה של האתר: אספקה ביום רביעי בלבד. אם הזמנתם ברביעי במקרה, תצטרכו לחכות שבוע. אם נפח הפעילות יגדל - יהיו גם ימי חלוקה נוספים.
עגבניות שרי שנקטפו אתמול: 7.90 שקלים, ענבים: 14.90 שקלים
המחירים כאמור, לא גבוהים במיוחד אבל גם לא נמוכים במיוחד. לדוגמא, מארז עגבניות שרי אשכול של גיל פז מקדש ברנע, עולה 7.90 שקלים ל-500 גרם. זה מחיר טוב לעומת 13-8 שקלים ברשתות מסוימות, אך ברשתות כמו שופרסל דיל, מחיר של מארז דומה עומד על 7.50 שקלים ל-500 גרם וברמי לוי מוכרים מארז כזה ב-5 שקלים ל-500 גרם.
בצל אדום או סגול של נעה כהן מתדהר, עולה באתר 5.90 שקלים. ברוב רשתות השיווק בצל כזה עולה 6.90 שקלים, אם כי אפשר גם למצוא מחירים כמו 3.90 שקלים לק"ג בחלק מסניפי אושר עד, יינות ביתן וחצי חינם ובכמה מסניפי ויקטורי ב-2.90 שקלים.
ק"ג מלפפונים (של רן שורר, מתלמי יחיאל), עולה באתר 5.90 שקלים. באתר מושבניק: 6.50 שקלים לק"ג וברשתות אפשר למצוא מלפפונים ב-8.90 שקלים, אבל גם ב-1.90 שקלים לק"ג מחיר מבצע.
ענבים ירוקים מתומחרים ברשתות ב-8.90 שקל עד 19.90 שקל לק"ג. בשוקבוק מוכרים ק"ג ב-14.90 שקל. המגדל: עמוס כהן, ערוגות.
יש גם גידולים מיוחדים כמו שזיף-אבטיח של ספי בן דור מיסוד המעלה ב-2.20 שקלים ליחידה (120-90 גרם), או פפאיה ירודה של אלעד זהבי מזיקים ב-11.90 שקל ליחידה (600-750 גרם) או קורנית (טימין) לימון - 30 גרם ב-3.90 שקלים.
נקודות תורפה: אין משלוחים לצפון
חלק מהירקות כמו קישוא ופלפל - מתומחרים ליחידה ולא לק"ג, מה שמקשה על השוואת מחירים. בנוסף, יש דמי משלוח: 25 שקל או 10 שקלים להזמנה מעל 100 שקל.
אזורי המשלוח די קבועים ולא תמיד נוחים. למשל: אזור נתב"ג, פ"ת וגדרה 13:00-11:00. אזור רחובות וראשל"צ- 14:00-12:00, אזור ת"א: 13:00-16:00, נתניה וצפון השרון: 21:00-16:00, פתחת ניצנה וב"ש - 15:00-9:00 ורעננה, רמת השרון, הוד השרון, הרצליה וכפ"ס - 18:00-15:00. בנוסף אין משלוח לאזורים צפוניים מחדרה, לעת עתה.
"זה השלב השלישי במאבק החקלאים"
צ'אקי פלג, מגדל עגבניות, סיפר ל-ynet: "האתר עלה לאוויר לפני 4 שבועות, אחרי תקופת פיילוט בה עבדנו עם קבצי אקסל. תהליך ההבשלה היה מאוד ארוך. המצב בחקלאות ברור וידוע לכן חקלאים מחפשים פתרונות. אני מניצנה וזה אזור ש-95% מהפעילות שלו הלכה לייצוא. כיום נשאר מזה רק 10%.
"בשוק המקומי קשה לשרוד. רוב הסחורה הולכת לרשתות והן די שוחטות אותנו הן במחיר והן בהתנהלות. אין לנו ברירה, אנחנו שולחים לרשתות ומנסים לחשוב על פתרונות.
"זה השלב השלישי במאבק: בהתחלה עלינו לכנסת וערכנו הפגנות בצמתים. בשלב השני, פתחנו דוכנים ליד הבית והזמנו אנשים לקנות אצלנו. ועכשיו, אנחנו רוצים להגיע ישירות לצרכנים.
"הרי רובנו גרים רחוק, זה לא טריוויאלי שאנשים ייקחו את האוטו וייסעו לקנות אצלנו כל סופ"ש. זה טוב כאטרקציה לא כנוהג, אז הבנו שאולי הדבר הנכון הוא לנסות להגיע לבתי האנשים עם אריזות באיכות טובה וסחורה טרייה ומסתבר שאנשים אוהבים את זה. כעת אנחנו מנסים לאסוף עוד קונים אבל גם עוד חקלאים שיעבדו איתנו".
"לא אפתח דוכן ליד הבית, אני חקלאי לא בסטיונר"
החקלאי אחי סיטבון, מגדל פלפל אדום, צהוב, קולורבי וחצילים, רגיל ובלדי בשטח של 150 דונם ביישוב דקל, שבנגב. גם הוא מוכר דרך שוקבוק. "הצרכן מקבל סחורה בשיא הטריות", הוא טוען. "זה הבדל גדול לעומת מה שמוכרים ברשתות".
אתם עובדים גם עם סיטונאי הרשתות. יכול להיות שאקבל סחורה לא טובה כי באותו יום אין לך מספיק ירקות טובים לקטוף?
"קשה לי להאמין שזה יקרה, כי החקלאי קוטף בעצמו. ההתחייבות שלנו היא להביא את הסחורה הכי טובה ללקוח. אם בטעות הגיע משהו לא בסדר, אנחנו מפצים. זו גם האחריות והמומחיות שלי בתור מגדל - לספק את הסחורה הכי טרייה והכי טובה. בגלל הטריות וההזמנה המדויקת אין עודפים ואין פחת, אז זה שונה ממה שחקלאים מספקים לרשתות, שם את יכולה לראות על המדף סחורה לא יפה. פה היא נקטפה במיוחד בשבילך. אני לא קוטף 10 משטחים ומוציא לך אחד. אני בוחר בשבילך".
המחירים לא נמוכים.
"מטרת המיזם היא לתת לאזרח סחורה איכותית וטובה במחירים סבירים. אני צריך לקבל יותר כסף, שיהיה לי כדאי לגדל. אז פה אני מקבל מחיר יותר גבוה ומתחייב אישית למוצר.
"במסגרת העסק הזה של מכירת ירקות ופירות, הרבה כסף הולך למקומות שהם לא אני ולא הצרכן. האזרח מקבל סחורה פחות טובה וגם אני מקבל הרבה פחות כסף תמורתה. פה את מקבלת סחורה טובה, יותר טובה מזו שמוצגת בהרבה רשתות ואני מקבל תמורה טובה.
"יש פה שינוי בגישה, בשירות ללקוח, נוצר כך קשר ישיר בין החקלאי לצרכן והשיטה הזאת לא מפריעה לי לעבודה היומיומית כחקלאי כי בכל זאת - אני חקלאי לא בסטיונר. אני לא יודע לנהל דוכן שאני פותח בשוק איכרים או ליד הבית. כל דקה שאני בבסטה במקום במשק - זה לא טוב למשק שלי. בעזרת המערכת של שוקבוק אני ממשיך להיות חקלאי. זה כלי שיווק טוב לעבודה ישירות מול הלקוח".
איך זה עובד, אתה הולך במיוחד לשדה וקוטף 10 פלפלים?
"כן בדיוק. חצילים קוטפים פעם בשבוע. אז במיוחד בשביל ההזמנה אלך לקטוף עוד חצילים. בעתיד כשהעסק יגדל אקטוף משטח שלם בשביל הצרכנים".
יש דמי משלוח גבוהים.
"הם בטלים בשישים כשעושים הזמנה גדולה. אני חי במושב דקל בנגב. את רוב קניות המצרכים אשתי עושה אונליין למעט ירקות ופירות. ולמושב דקל קצת יותר יקר לשלוח מאשר לת"א. זה יעיל ומהיר ונוח".
אמא אמרה לי: "למה בסופר אין איכות כזאת"?
מנכ"ל שוקבוק הוא אייל יעקובי, שעוסק בייצוא. באתר ובמנגנון הושקעו לא מעט כסף, אך יעקובי מסרב לנקוב בסכום. "הלב של העסק הוא החקלאים, אבל תמיד צריך מישהו שמכוון את התנועה. חלק כבד מהמשקל של שוקבוק אלה הפיתוחים הטכנולוגיים שלנו והשירות של DHL".
איך חשבתם על הרעיון?
"הייתי מביא להורים שלי ארגז פלפלים שאנו מייצאים. אמא תמיד אמרה לי: 'למה בסופר אני לא יכולה לקנות איכות כזאת'?
"אז אנשים יענו לה: 'כי את לא משלמת מספיק כסף לחקלאי בשביל שיביא לך מוצר כזה', אבל הם לא יודעים שזה פשוט לא נכון! כשצרכן משלם בסופר, המחיר במדף הוא בהחלט מחיר שמצדיק תמורה מאוד גבוהה ובפועל היא לא גבוהה. למה? כי התמורה שהחקלאי מקבל בסוף היא כה נמוכה שזה לא מצדיק גידול פלפלים לרשתות ברמה הזאת.
"הבנו שהדרך להנגיש את הסחורה הטובה, במחירים נגישים, היא דרך מערכת אינטרנטית שאנחנו עובדים עליה הרבה זמן כי הבנו שהכי טוב זה למכור מהחקלאי ללקוח. החקלאים בוחרים בפינצטה את מה שהם קוטפים בעצמם לצרכנים שלהם. חשוב היה לנו להדגיש את שמות החקלאים, כי אנשים גאים בזה. הם מספקים מוצר, מרגישים מחויבות ורוצים להראות את האיכות שלהם. עד היום הם היו שקופים על המדף. לא עוד".