שתף קטע נבחר

שוויון בבית המשפט: אב ל-3 לא ישלם מזונות

האם מרוויחה כ-8,000 שקל, האב משתכר כ-6,000 בלבד – ושניהם יחלקו משמורת משותפת. ביהמ"ש קבע: הם יחלקו גם בהוצאות שווה בשווה

ההשפעה של הפסיקה המהפכנית בעליון: בית המשפט למשפחה בטבריה קבע לאחרונה שבני זוג גרושים יחלקו משמורת משותפת על שלוש בנותיהם (כולן מתחת לגיל 12), ולפיכך האב לא ישלם להן מזונות. השופטת אביבית נחמיאס פסקה כך בין השאר על רקע העובדה שהאם משתכרת יותר מבעלה לשעבר.

 

בני הזוג נפרדו ב-2015 ומאז האב שוכר דירה בקרבת ביתה של האם. באותה שנה חייב אותו בית המשפט למשפחה במזונות זמניים בסך 2,300 שקל לחודש. האם ביקשה משמורת מלאה על הבנות וטענה שהתנאים למשמורת משותפת לא מתקיימים, שכן מסוגלותו ההורית של האב מוטלת בספק: הוא לא מעורב בחייהן של הבנות ואין רמה גבוהה של שיתוף פעולה בין הצדדים.

 

מנגד, האב ביקש משמורת משותפת וטען שהבנות קשורות אליו, וכי הוא זה שגידל אותן במשך שנים כאשר האם פיתחה קריירה, שבמסגרתה המשפחה אף חייתה בחו"ל כמה שנים.

 

השופטת אביבית נחמיאס החליטה לאמץ את המלצת תסקיר הרווחה האחרון, שלפיו טובת הילדות היא להיות במשמורת משותפת של שני ההורים. בתסקיר נקבעה תוכנית מסודרת של זמני השהות אצל כל אחד מהם.

 

בהקשר זה דחתה השופטת את טענות האם וכתבה כי "מדובר בשני הורים אשר אוהבים את בנותיהן ורוצים בטובתן... חרף מערכת היחסים הקונפליקטואלית בין הצדדים, הרוויה במחלוקות, דווקא בכל הנוגע לקטינות מצליחים הצדדים לשתף פעולה במידה מספקת, כאשר הם רואים את טובתן של הקטינות לנגד עיניהם".

 

בהמשך פסק הדין נדונה בהרחבה שאלת המזונות. האם ביקשה לחייב את האב בסכום של 16,795 שקל עבור מזונות הבנות ומגוריהן, בעוד שהאב ביקש שלא לחייבו במזונות כלל, לנוכח המשמורת המשותפת שתבע.

 

השופטת נחמיאס הסבירה שבפסיקתו מחודש יולי האחרון, בית המשפט העליון למעשה השווה את הדין החל בגילאים 15-6 שנים לזה החל בגילאי 18-15 שנים, כאשר החיוב מוטל על שני ההורים, כאמור.

 

היא ציינה שהאם מרוויחה כ-8,000 שקל בחודש ואילו האב כ-6,000 שקל בלבד, ולפיכך בסופו נקבע שכל צד יישא בהוצאות הבנות כאשר הן במשמורתו. בנוסף נקבע כי הצדדים יישאו בחלקים שווים בהוצאות החינוך והבריאות.

 

בתוך כך נקבע כי בנוגע לבתם הקטנה, האב ישלם את מזונותיה בסך של 1,400 שקל לחודש, עד שתגיע לגיל 6. לאחר מכן תחול המתכונת השוויונית. בהקשר של מזונות ילדים עד גיל 6 (שבהם האב מחויב לשאת לפי הדין העברי, במה שמוגדר "הצרכים ההכרחיים") ציינה השופטת כי "בפסיקה ניכרת מגמה של צמצום הצרכים ההכרחיים למינימום".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
ענבל מסיקה
עו"ד רוית דסקל שורץ
ענבל מסיקה
מומלצים