יו"ר ועד עובדי חברת חשמל: "לחתום על הרפורמה עכשיו"
על רקע הדיון המתקרב בבג"ץ על זכות השביתה, שבהסתדרות ובוועד העובדים הגדירו כזכות ש"בלעדיה לא תהיה רפורמה", מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר בוועידת האנרגיה: "אם לא תהיה רפורמה – סיר הלחץ במשק החשמל יתפוצץ". יו"ר הוועד, מיקו צרפתי הוסיף: "אם יש הסכם, אז כולם עומדים בו. המדינה חייבת לדאוג ליציבות של החברה"
בוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, שהתקיימה היום (ג') בתל אביב, נכחו כמעט כל הגורמים המעורבים ברפורמה במשק החשמל. כולם חוץ מזה שכולם מחכים למוצא פיו – ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבשלב זה אינו מוותר על הבג"ץ שהגישה המדינה נגד זכות השביתה בחברת חשמל.
עובדי חברת חשמל לבג"צ: "אין לפגוע בזכות השביתה על נושאים כלכליים מובהקים"
ניסנקורן: "בלי ביטול הבג"ץ על זכות השביתה, לא תהיה רפורמה בחברת חשמל"
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, טען כי הוא לא מוכן לדבר על עמדת המדינה בנוגע לזכות השביתה מכיוון ש"עדיין לא הוצגה לראש הממשלה", אך הצהיר: "עברנו מהמורות הרבה יותר גדולות ברפורמה, ונעבור גם את זה".
הממונה על השכר באוצר, ערן יעקב התייחס גם הוא ואמר: "זכות השביתה היא זכות חשובה שצריך להגן עליה, אבל צריכים להיות גורמים מאזנים - אלו הם בתי המשפט. ולפעמים כדי לעשות רפורמות צריך את בתי המשפט".
בחודש מרס צפוי בג"ץ לדון בעתירת המדינה נגד פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שאפשרה לעובדי חברת החשמל לשבות במחאה על כך שאינם מעורבים בשינויים המבניים במשק החשמל. בהסתדרות חוששים כי בג"ץ עלול להפוך את פסיקת בית הדין לעבודה, ובפסיקתו לפגוע ביכולתם של כלל הוועדים החזקים במשק לשבות במחאה על ביצוע רפורמות. במפגש עיתונאים שהתקיים בחודש שעבר הצהיר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי "זכות השביתה היא זכות הקיום של ההסתדרות. אם לא יהיה סיכום כולל אז לא תהיה רפורמה".
באב"ד: רק אחרי 9-8 שנים התעריף יתחיל לרדת
בקרב הנוכחים בוועידת האנרגיה שררה תמימות דעים כמעט בין כל הצדדים, לגבי נחיצותה של הרפורמה במשק החשמל, עליה מדברים כבר יותר מ-20. באב"ד עצמו התייחס לשינויים הצפויים בתעריף החשמל בעקבות הרפורמה, ואמר כי רק אחרי 9-8 שנים התעריף יתחיל לרדת. עם זאת באב"ד הוסיף כי אם לא תהיה רפורמה - התעריפים יעלו בוודאות.
מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, הציג שוב את עיקרי הרפורמה, במסגרתה יימכרו 4.5 תחנות כוח של חברת החשמל, ובסיום התהליך חברת חשמל תרד לפחות מ-50% מייצור החשמל בארץ. בנוסף לכך, ניהול המערכת ייצא לחברה ממשלתית אחת, ומבחינת ההתייעלות – מספר העובדים בחברת החשמל יירד מ-11,600 עובדים ל-9,000. בסוף התהליך החברה אמורה להפחית את היקף החוב שלה, שעומד כיום על עשרות מיליארדי שקלים, לחוב סביר שיאפשר לה להתנהל כחברה עסקית בנוסף להיות ספק שירות חיוני.
לפי בלוך, הרפורמה המסתמנת היא הדבר היחיד שמחזיק את משק החשמל, ואם בסוף לא תהיה רפורמה, "סיר הלחץ במשק החשמל יתפוצץ".
יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים, עמוס לסקר, אשר היה גם הוא בעברו מנכ"ל חברת החשמל, היה היחיד שהתנגד לרפורמה וטען כי מכירת תחנות הכוח "זה תהליך שייקח לפחות עשר שנים".
יו"ר רשות החשמל, אסף אילת אמר כי כיום היצרניים הפרטיים לא באמת מתחרים בשוק והם למעשה קבלן משנה של חברת חשמל. וכדי שתהיה תחרות אמיתית במסגרת הרפורמה תיווצר "יחידת ניהול מערכת עצמאית ללא ניגוד עניינים". אילת הוסיף כי "משק החשמל לא יכול בלי רפורמה. והיא תהיה מאוד דומה למה שמדובר עליו בימים האלה. זה משק של 30 מיליארד שקל שלא החליטו עד עכשיו איך הוא יראה".
יו"ר עובדי חברת חשמל, מיקו צרפתי הגיב לדבריו של לסקר ואמר: "עמוס לסקר הוא אופוזיציונר קבוע. כשהוא היה מנכ"ל חברת חשמל הוא היה נגד הרפורמה. ועכשיו הוא נגד חברת חשמל".
צרפתי הוסיף ואמר: "לצערי הרב אני הוותיק ביותר מבין כל אלה שעוסקים ברפורמה, ומדינת ישראל מצד אחד החליטה שהיא רוצה רפורמה בכל מחיר, ואני מבקש לעשות רפורמה בהסכמה כבר שנים. אבל מי שנסוג כל פעם זו המדינה".
צרפתי הבהיר כי מבחינתו אין סיבה לחכות: "חייבים לחתום על הרפורמה הזאת עכשיו. יש לנו הסכם מוכן. רק תגידו שההסכמות מתקיימות כולל מה שהיה בבית הדין לעבודה. המשימה לשכנע את ראש הממשלה זו לא עבודה שלי. התנאי של זכות השביתה הוא ייהרג ובל יעבור ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן".
רון טל: המכוניות מזהמות יותר
יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל התייחס גם הוא לרפורמה וגם לנושא הזיהום שנגרם כתוצאה מייצור החשמל: "הרפורמה בחשמל, בניגוד לרפורמות הקודמות בהן הייתי מעורב, כוללת הסכמה מלאה למעט גוף אחד. היצרנים הפרטיים הם נגד הרפורמה, תחשבו אתם למה. אך יש הסכמה מלאה של כל הגורמים סביב הרפורמה הזו. אין לי דרך אחרת איך לתאר את ההגעה להסכמה חוץ מהמילה קסם".
רון טל הוסיף: "אני רוצה פעם אחת ולתמיד לשים בפרופורציות נכונות את נושא זיהום האוויר. החשמל המיוצר במדינת ישראל עושה אפס שימוש בסולר. כמעט 70% מהחשמל מיוצר בגז, ו-30% ע"י פחם. הארובות של תחנות הכוח הן מעל 250 מטר שמורידות את הסיכון לאנשים על הקרקע. השקענו בשני פרוייקטים בהיקף של 8 מיליארד שקלים והפליטות קטנו בסדר גודל של 85%. בו בזמן שיש 2.5 מיליון 'תחנות' קטנות במדינת ישראל שכולן מזהמות – המכוניות שנוסעות כל בוקר. מעל 99% מהמכוניות בישראל הן תחנות כוח מזהמות כמו בשנות ה-30. אז קצת פרופורציות. למה המהפכה לא קורית שם?".