אז מה אם צ'קים חזרו? ביהמ"ש ביטל הגבלת חשבון
בשל חריגה סירב בנק הפועלים לכבד 14 המחאות שרשמה חברת נדל"ן מהצפון. אבל השופט יוסף סוהיל מצא שבעבר הבנק התנהג אחרת
בית משפט השלום בנצרת קיבל לאחרונה באופן חלקי ערעור שהגישה חברת הנדל"ן "ע.ר. סאם הנדסה ובניין" על החלטת בנק הפועלים להגביל את חשבונה עקב חריגה שנגרמה מצ'קים שלא כובדו. השופט יוסף סוהיל ביטל את ההגבלה
לאחר שמצא שבעבר נהג הבנק לכבד המחאות שנמשכו מחשבונה למרות החריגה.
עוד נטען שהבנק נהג להגדיל את מסגרת האשראי בחשבון בכל פעם שהיא חרגה ממנה בהסתמך על הצ'קים הדחויים שקיבלה מהלקוחות, ואילו נהג כך גם הפעם, ההמחאות שלה היו מכובדות וחשבונה לא היה מוגבל.
לטענת החברה, בחודשים אפריל-אוגוסט 2016 סירב הבנק לכבד 14 צ'קים שלה בסכום כולל של 189,135 שקל עקב היעדר כיסוי, ולכן הגביל את חשבונה. לדבריה היא הופתעה מכך שכן במשך זמן רב אישר לה הבנק לחרוג מהמסגרת בהסתמך על צ'קים דחויים שקיבלה מלקוחות והופקדו בחשבונה. בערעור שהגישה באמצעות עו"ד מאיה לביא, נטען שהבנק הכיר את שיטת העבודה הכלכלית-עסקית שלה וידע שהחריגה מהמסגרת היא זמנית.
מדריך
חשבון הבנק הוגבל? יש לכם 5 חבלי הצלה
עו"ד מיכל שחר
חמש עילות יכולות להציל לקוח לפני שיסומן כבעייתי בבנק ישראל ויוגבל לתקופה של שנים: אלה הצעדים שצריך לבצע אחרי שצ'ק שלכם חזר
לדבריה, הפעם ביטל אחד הלקוחות שלה צ'קים שנתן לה, דבר שהוביל לחריגה מהמסגרת, והיא התגברה על כך במהרה על ידי גיוס לקוחות חדשים.
מנגד התעקש הבנק שמסגרת האשראי שהוקצתה לחברה הייתה 100 אלף שקל, והיא התחייבה שלא לחרוג ממנה. לטענתו, החשבון הוגבל כחוק משום שהחברה חרגה מהמסגרת. לדבריו הוא מעולם לא התחייב להגדיל את המסגרת ולכבד את הצ'קים, מה גם שהמקרים שבהם פעל כך היו ספציפיים ונתונים לשיקול דעתו.
לא רק במקרים "ספציפיים"
במהלך הדיונים בחן השופט יוסף סוהיל את דפי החשבון של החברה ומצא שהבנק אכן כיבד צ'קים גם כשהחשבון היה בחריגה, ומדי פעם נהג "להגמיש" את מסגרת האשראי לצורך הניהול התקין של החשבון.
"התנהלות המשיב בחשבון היה בה כדי ליצור בעיני המערערת ציפייה מסחרית לגיטימית לפיה המשיב ימשיך ויפעל בדומה לנוהג שקיים בין הצדדים", קבע השופט וציין שלא הוכח בפניו שהבנק כיבד את הצ'קים של החברה רק במקרים חריגים.
עם זאת הוא התרשם שבצדק הבנק לא כיבד חמישה מתוך 14 הצ'קים. מדובר בהמחאות שלא כובדו עקב ביטול התשלום שהחברה קיבלה מאחד הלקוחות. לטעמו של השופט סוהיל, הסכסוך שהתגלע בינה לבין הלקוחה לא רלוונטי לעניין, מה גם שהחברה הודתה בפניו שהתאוששה במהרה מהמשבר הכלכלי שנקלעה אליו עקב ביטול התשלום – כך שלא מדובר במקרה שבו הבנק סירב להגדיל את המסגרת בניגוד למנהגו.
בסיכומו של דבר הורה השופט על גריעת תשע המחאות ממניין הצ'קים ללא כיסוי – דבר שאמור להוביל להסרת ההגבלה מחשבונה של החברה, שכן לפי החוק חשבון יוגבל רק לאחר ש-10 שיקים לא יכובדו.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- ב"כ המערערת: עו"ד מאיה לביא
- שמו של ב"כ המשיב לא צוין בפסק הדין
פורסם לראשונה 03/03/2018 07:17
מומלצים