קרב התמלוגים: הבמאים והתסריטאים ניצחו את אקו"ם
המייצגת של יוצרי הטלוויזיה והקולנוע דרשה לקבל את התמלוגים המגיעים לה מאז 1997 מתוקף חוק "הקלטת הריקה". בית המשפט הסכים איתה
בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה את תביעתה של תל"י, חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה המאגדת את הבמאים והתסריטאים בישראל, בסכסוכה מול "אקו"ם", המייצגת יוצרים ובעלי זכויות בתחומי המוזיקה והספרות. השופטת רחל ברקאי הורתה להעביר לתל"י כספים שנמצאים באקו"ם בנאמנות מ-1997 ועד היום. מפסק הדין
לא ניתן לדעת באיזה סכום מדובר.
שנית, הוגדר מנגנון שבאמצעותו הממשלה תפצה את היוצרים והמבצעים שזכויותיהם עלולות להיפגע במסגרת ההקלטות הביתיות – גמול שאותו תעביר מדי שנה לשלוש חברות תמלוגים, בחלקים שווים, כאשר כל אחת מהן מייצגת סקטור הזכאי לגמול: בעלי זכויות היוצרים, המבצעים והמפיקים.
השאלה במרכז התביעה הייתה אם חברי תל"י זכאים ליהנות מתגמולי "הקלטת הריקה" בגין שימושים פרטיים והקלטות ביתיות. השופטת ברקאי הסבירה שמדובר בסוגיה שהוסדרה ב-1996 על ידי המחוקק בשני אופנים: ראשית נקבע שטביעה או שעתוק של יצירה על גבי קלטת לשימוש פרטי וביתי, שלא למטרות מסחריות, לא מהווה הפרה של זכויות יוצרים.
זכויות יוצרים
מלחין הסדרה "טוטיטו" יקבל 800 אלף שקל
עו"ד יעקב מנור
יוצר המוזיקה של סדרת האנימציה לילדים טען שהסרת שמו בכמה מקרים היוותה הפרה מהותית של ההסכם מולו. המפיקים של טוטיטו יאלצו לפצות אותו
באותה עת הייתה אקו"ם חברת התמלוגים היחידה והגמול הועבר אליה, אך לימים פרשו ממנה התסריטאים והבמאים והקימו את תל"י. כבר ב-2001 נפגשו הצדדים בבית המשפט ושבע שנים אחר כך אושר הסדר שלפיו שליש מהכספים המועברים לאקו"ם בגין "גמול הקלטת הריקה" יוקפא ויישמר אצלה עד סוף 2013, ולאחר מכן כל צד יוכל לפנות לבית המשפט. בתביעה טענו נציגי תל"י שאקו"ם מסרבת להעביר לבעלי זכויות היוצרים ביצירה האודיו-ויזואלית (במאים ותסריטאים) את חלקם בגמול.
מנגד טענה אקו"ם שחברי תל"י לא הוכיחו זכאות כלשהי לחלק מגמול הקלטת הריקה. לשיטתה, כשהתסריטאים והבמאים מעבירים את זכויותיהם לידי המפיקים, אין להם זכויות קניין ביצירות.
לא ויתרו על זכותם
בפסק הדין ניתחה השופטת ברקאי את חוק זכויות יוצרים ומבצעים וחוק הקולנוע וקבעה: "העובדה שהתסריטאים והמפיקים מעבירים זכויות יוצרים שלהם ביצירה האודיו-ויזואלית לידי המפיקים, מצומצמת אך ורק לשם שיווק ומסחור של היצירה ואין בה כדי לוותר על זכות היצירה של היוצרים ביצירה, לצורך גביית תמלוגים".
היא פסקה שיש להבחין בין הזכות למסחור היצירה ("הרכיב הקנייני") לבין זכותו של היוצר לקבל תמלוגים עבור השימוש ביצירתו ("הרכיב הכספי"). לפיכך נקבע כי למרות הנוהג המקובל שבו התסריטאים והבמאים מעבירים זכויותיהם ביצירה לידי המפיק או גוף השידור, הרי שהם שומרים בידיהם את הזכות לגביית תמלוגים מן המשתמשים, מכוח זכות היוצרים המקורית שלהם ביצירה.
קביעה זו התבססה גם על פסק דין של בית הדין להגבלים עסקיים מ-2016, שבו נקבע כי סעיף שמירת הזכויות הקבוע בהסכם שבין היוצר לבין המפיק מאפשר ליוצר לגבות תמלוגים מהמשתמש באופן ישיר ולא דרך המפיק.
בסיכומו של דבר נקבע שתל"י זכאית לקבל מאקו"ם את חלקה ב"תמלוגי הקלטת הריקה", בשיעור של שליש מכספי התמלוגים שקיבלה אקו"ם מ-1997 ועד היום. מפסק הדין לא ניתן לדעת בכמה כסף מדובר. אקו"ם חויבה בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- ב"כ התובעת: עו"ד עידו חיטמן – משרד יגאל ארנון ושות'
- ב"כ הנתבעת: עו"ד נחום גבריאלי
- עו"ד יואב סלומון עוסק בקניין רוחני
- הכותב לא ייצג בתיק
מומלצים