שתף קטע נבחר
 

המאבק בנמלים: פריצת דרך תוך שבועיים וחצי או שביתה

ביה"ד לעבודה הורה לעובדים ולמדינה לקיים מו"מ אינטנסיבי במהלך 18 ימים, החל מיום ג' הבא, שבמהלכו יתקבלו דיווחים שוטפים לגבי תפוקות הנמלים כדי לוודא שהעובדים מקיימים אחר ההסכם. יו"ר ההסתדרות הצהיר כי אם לא יושג הסכם לאחר הזמן שנקבע, "יעמוד על זכות השביתה"

בתום דיון ממושך, קבע הערב (ג') סגן נשיאת בית הדין לעבודה ,השופט אילן איטח, כי החל מיום ג', הנהלות הנמלים ונציגי המדינה ייכנסו ל-18 ימים של מו"מ אינטנסיבי עם ההסתדרות וראשי הוועדים בנוגע לרפורמה בנמלים. אם לא תושג פריצת דרך, ניסנקורן הכריז כי יגבה את העובדים, ויעמוד על זכות השביתה.

 

המו"מ יתקיים בחסות בית הדין ויועברו אליו דיווחים על התפוקות בנמלים באופן רציף, כאשר בית הדין מצפה כי במהלך ימי המו״מ התפוקות התפעוליות בנמלים יישמרו ואף יעלו.

 

בנוגע לביזיון החוזר ונשנה של צווי בית המשפט על ידי ראשי הוועדים בשבוע שעבר, הוציא בית הדין החלטה מפורטת בה קבע כי יושבי הראש וחברי הוועדים הפרו את צווי המניעה "באופן מכוון, ממושך ובוטה", אך לגבי ההסתדרות ויו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, קבע כי בקשת חברות הנמלים להכליל גם אותם בבזיון בית המשפט נדחית.

 

בית הדין עוד קבע בהחלטתו כי מי מחברי הוועדים שיפר צווי מניעה בנושא מעתה ואילך, יוטל עליו קנס אישי בשיעור של 1,500 שקל לכל שעה של הפרה במהלך 24 השעות הראשונות, ולאחר מכן יוכפל הקנס ל- 3,000 שקל עבור כל שעה. עם זאת, בית הדין דחה את החלטתו לגבי הקנסות בסך עשרות אלפי שקלים שהטיל על ראשי הוועדים, וקבע כי יתקיים דיון נוסף בנושא ב- 3.7.18 - כמעט שלושה שבועות לאחר המועד שנקבע לסיום המו"מ האינטנסיבי בין הצדדים. 

 

השופט איטח סיים את החלטתו במסר לגבי השביתות הפראיות: "שביתה בניגוד לצווים שיפוטיים לא רק שחותרת תחת סדרי השלטון והמשפט במדינה, אלא פוגעת במעסיק, בצדדים שלישיים, ובמשק כולו, כמו גם בעבודה המאורגנת, בארגוני העובדים ובכלל ציבור העובדים".

 

נמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)
נמל חיפה(צילום: דוברות נמל חיפה)

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה אמר בדיון הערב בבית הדין: "נמל חיפה יירתם למשא ומתן באופן מלא כפי שעשה עד עתה, עד שייצא עשן לבן. למרות שישנם פערים בחלק מהנושאים אני סמוך ובטוח שהנושאים ייפתרו וזאת בתנאי שכל הצדדים יגיעו למשא ומתן בנפש חפצה ובראייה פרגמטית". את נמל חיפה ייצגו עוה"ד אוהד גלעדי ודוד משה, שותפים בנ. פינברג ושות' ועו"ד מאור וייס ממשרדם.

 

אתמול העבירו הנהלות הנמלים דיווחים לגבי החזרה לעבודה לאחר השביתה, ועל פי הדיווחים העובדים אכן התייצבו באופן מלא, והתפוקות הגיעו לרמה ממוצעת ומתקבלת על הדעת.

 

את חברת נמל אשדוד ייצגו בדיון עורכי הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן. 

 

שנים של סחבת

עובדי נמל חיפה פתחו בשביתה ביום רביעי האחרון בטענה כי שר התחבורה כץ הפר את ההסכם עמם בנוגע להשקעה בתשתיות. אליהם מיהרו להצטרף עובדי נמל אשדוד במהלך מתואם. בוועד נמל חיפה טענו כי "ברגע ששר התחבורה אשר הבטיח והצהיר בכתב על תחרות שווה ותשתיות שוות בין הנמלים, קובע שהשקעה בתשתיות תהיה מכספי הנמל ולא מהמדינה כפי שסוכם אז אין טעם במו"מ ושמירה על שקט תעשייתי, נילחם עד הסוף על עתיד העובדים".

  

יש לציין כי המו"מ בין המדינה לעובדי הנמלים בנוגע לרפורמה נמשך כבר חמש שנים, במהלכן העובדים ביקשו לשבות מספר עקב "סחבת" מצד המדינה, ונענו בשלילה על ידי בית הדין לעבודה שקרא להם לחזור לשולחן המו"מ.

  

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אשר קרא במהלך הדיון בבית המשפט לעובדים לא להפר את הוראות בית המשפט, אמר יומיים לפני תחילת השביתה בנמלים לאחר פגישה עם נציגי המדינה, כי לא יאפשר את המשך הסחבת. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר.

  

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הצטרף אז לדברי ניסנקורן והוסיף כי "אי השקט השורר כיום בנמלים נובע מחוסר ודאות שנמצאים בה עובדי הנמלים שרוצים הכרעה סופית בעניינם. נעמוד איתן לצד ועדי העובדים ועובדי הנמלים עד הבאת הנמלים הקיימים לחוסן כלכלי ולביטחונות ראויים לעתידם של העובדים".

  

אך למרות הצהרות אלה, השביתה הפרועה וביזיון החלטות בית המשפט על ידי ראשי הוועדים הובילו לכך שההסתדרות עומדת כעת בפני בעיה. מצד אחד היא אינה יכולה להצדיק הפרות חוק, אך מהצד השני חלק מעובדי הנמלים, אשר לתפיסתם "נלחמים על הבית" מאיימים כי אם לא יקבלו את תמיכת ההסתדרות יעזבו אותה ויצטרפו להסתדרות הלאומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים