שתף קטע נבחר

המועצה הדתית תפצה על הוצאת גופת האב מהקבר

לאחר הלוויה הבין עובד המועצה שהמנוח נקבר בחלקה שנמכרה לאחר. הוא העביר אותו לקבר אחר בלי לעדכן את המשפחה. הפיצוי: 100 אלף ש'

בית משפט השלום באשקלון הורה לאחרונה למועצה הדתית בקריית מלאכי לשלם פיצויים של 20 אלף שקל לכל אחת מחמש בנותיו של תושב הדרום שהלך לעולמו, משום שלאחר הלוויה שלו הועברה גופתו לקבר אחר בלי לעדכן את המשפחה. השופט עידו כפכפי מתח ביקורת על המועצה, שאחד מעובדיה פעל בניגוד לנהלים והוסיף חטא על פשע כשהכחיש את הדברים.

 

אביהן של התובעות הובא למנוחות במרץ 2016 בבית העלמין בקריית מלאכי. בסיום השבעה עלו בני המשפחה לקברו, ואחיו שם לב שהקבר שאותו פקדו שונה מהמקום שבו נטמן. בני המשפחה פנו לעובד המועצה הדתית שניהל את הטקס ואמרו לו שהם חושדים שהמנוח הועבר לחלקה אחרת, אבל הוא הכחיש וטען "לא היה ולא נברא".

 

לאחר מספר ימים הראה אחד מבני המשפחה לעובד המועצה הדתית סרטון של הלוויה, שבו רואים בבירור כי המנוח הוטמן בקבר אחר מזה שבו הוא מצוי כיום. רק אז הודה העובד שהמנוח הועבר לחלקה סמוכה, משום שהוא נקבר בחלקה שהייתה מכורה לאדם אחר. בעקבות זאת הגישו הבנות תביעה לפיצויים על סך 600 אלף שקל.

 

המועצה הודתה בהעברת הגופה אולם טענה שהדבר נעשה בשגגה – בשל טעות בשיקול דעת של עובד בית העלמין, וללא כוונת זדון. היא הוסיפה שמדובר בתביעה מפורזת ושלמשפחה הוצע פיצוי בדמות הענקת חלקות קבר למשפחה.

 

מאחר שהמועצה הודתה באחריות ובזכות העקרונית של הבנות לפיצוי, השאלה המרכזית הייתה שיעור הפיצוי. השופט עידו כפכפי הגיע למסקנה כי העובד פעל על דעת עצמו, תוך שהנחה את הקברן להעביר את הגופה, ולא דיווח לממונים עליו במועצה.

 

הוא ציין שבפעולה זו, הפרה המועצה את תקנות בריאות העם, שלפיהן אסור להוציא גופה מקברה ללא אישור ממשרד הבריאות, ובטח שאסור לבצע "מחטף", תוך פגיעה ברגשות המשפחה.

 

"מעצם היותה גוף ציבורי המעניק שירותים חיוניים, חלה על המועצה חובת זהירות מוגברת כלפי הנפטרים ובני משפחותיהם, במיוחד שעה שכמעט ואין דרך חלופית לקבורה", הוסיף. הוא הזכיר שהמועצה הוסיפה פשע על חטא בכך שאחרי פניית המשפחה הכחיש עובד המועצה את הדברים והודה רק לאחר שנודע כי הלוויה צולמה.

 

עם זאת, השופט סבר שאין מקום לפיצויים עונשיים, כיוון שמעשי העובד לא נעשו מתוך כוונה לפגוע במשפחה, אלא מתוך פאניקה: "למרות קבלת הטענה כי נפגע כבוד המת בהעברתו, שיעור הפגיעה אינו ברף הגבוה. לא הוכח כי חלילה התנהגו בחוסר כבוד לגופה ולא נסתרה הטענה כי נקברה מיד בקבר סמוך".

 

בשל כך, ומאחר שלא הוכחו נזקים נפשיים חמורים או נכות כלשהי, השופט כפכפי סבר שסכום הפיצוי הראוי הוא 100 אלף שקל (20 אלף שקל לכל אחת מהבנות), עבור הפגיעה ברגשותיהן. המועצה חויבה גם בהוצאות משפט ושכ טרחת עו"ד בסך 25,900 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד אריאל פרייברג
מומלצים