שתף קטע נבחר

הכי מעט אקזיטים מאז 2014: רק 58 עסקאות מינואר

נמשכת הירידה בשיעור האקזיטים בהיי טק: מינואר עד יוני נרשמו רק 58 אקזיטים של חברות טכנולוגיה, המספר הכי נמוך בחציונים ראשונים מאז 2014. היקף העסקאות עמד על 6.2 מיליארד דולר. בין הסיבות: יותר חברות מעדיפות לחכות עם המכירה

 

 

 

נמשכת הירידה במספר ובהיקף האקזיטים בהיי־טק הישראלי. בינואר־יוני 2018 נרשמו רק 58 אקזיטים של חברות טכנולוגיה, המספר הכי נמוך בחציונים ראשונים מאז 2014.

 

לפי דוח האקזיטים של IVC-Meitar, שפורסם ב"ידיעות אחרונות", היקף האקזיטים (עסקאות מיזוג ורכישה או הנפקה בבורסה) במחצית השנה היה 6.2 מיליארד דולר. אמנם מדובר בסכום גבוה יחסית לשנים הקודמות, אבל רק בגלל שכלל שתי מגה־עסקאות חריגות: מכירת אורבוטק ל־KLA-Tencor ב־3.4 מיליארד דולר, ו־NDS שנרכשה על ידי פרמירה במיליארד דולר.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בניכוי שתי עסקאות אלה, היה היקף האקזיטים 1.82 מיליארד דולר, וגודל העסקה הממוצע רק 32.5 מיליון דולר. מדובר בשיעור הדומה לשנה שעברה, אך נמוך ב-50% לעומת ינואר־יוני 2015 ו־2016. רוב העסקאות היו בתחומי מדעי החיים והתוכנה.

 

להערכת חברת המחקר IVC כיוון שהמחצית השנייה של השנה לרוב חלשה יותר, נראה כי 2018 תהיה שנת אקזיטים צנועה יותר משנים קודמות.

 

אף שנתוני האקזיטים שפורסמו בשנים האחרונות היו לא עקביים (כי כל דוח מגדיר אקזיט אחרת), המגמה הברורה מאז 2016 היא ירידה מתמשכת בהיקף ובמספר האקזיטים שלהם התרגלנו בשנים קודמות, גם אם עדיין יש מקרים חריגים של עסקאות ענק נוסח מובילאיי.

 

האם המגמה מדאיגה? מצד אחד, הנתונים מגיעים עם אזהרות חוזרות על ירידה בתחרותיות של ההיי־טק הישראלי ביחס לעולם, בעיקר בשל מחסור בכוח אדם מיומן, והחשש הוא שירידה של היקף האקזיטים תאט את הפעילות המקומית. מנגד, בענף אומרים גם כי ניתן לייחס זאת למגמת "התבגרות" – רצון של יותר ויותר חברות ישראליות להמתין, לגייס כסף ולצמוח, ולהגיע לשווי גבוה יותר לפני שהן נמכרות.

 

לדברי אלון סהר, שותף בפירמת מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', "יש אכן ירידה במספר עסקאות המיזוג והרכישה, וגם במספר החברות שפועלות בכיוון של הנפקה בנאסד"ק", אך עלייה במספר החברות המגייסות הון בהיקף משמעותי ולפי שווי גבוה. אבל הוא מזהיר: "הפער בין מחיר החברות לצורך גיוס הון, לבין מספר ושווי האקזיטים, יכול להפוך לבעיה קשה, ויחייב ביצוע עסקאות במחיר נמוך ממחירי הגיוס. התעשייה תהיה חייבת לייצר מספר גדול בהרבה של עסקאות מכירה או הנפקה, בטווח מחירים של מאות מיליוני דולרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים