שתף קטע נבחר

14 מיליון חבילות מחו"ל לישראל ב-3 חודשים: ההזמנות מסין, בריטניה ואתרי פארם בנסיקה

בדואר ישראל מסכמים גידול אדיר של 17% בהזמנות, בעיקר מאסוס ומנקסט. גם אצל המתחרה DHL חל גידול, "תוספי מזון הפכו למחצית משוק משלוח האקספרס", חברת GCX מדווחת על זינוק של 200% בהזמנות מסין - וכל זה עוד בלי לדבר על טרפת הקניות מאמזון, שמטילה אימה על השוק. "2018 תהיה שנת שיא בקניות אונליין, עם צפי לעלייה של 30%"

רגע לפני חגי הקניות של נובמבר , טרפת הקניות אונליין של ישראלים מאתרי אינטרנט בחו"ל בשיאה, כך לפי סיכום הרבעון השלישי של 2018: 14 מיליון חבילות ברבעון, במשקל כולל של 3,412 טון, הגיעו ארצה מיולי עד ספטמבר - כך לפי נתוני דואר ישראל. זאת, לעומת 2,786 טון ברבעון השלישי של 2017.

 

 

מינואר השנה ועד לסוף ספטמבר 2018 חל גידול של 17% במספר ההזמנות מול תשעת החודשים בשנה הקודמת - 42.6 מיליון פריטים, מול 36.3 מיליון פריטים עד סוף ספטמבר 2017.

חבילות שהגיעו לדואר במבצע משלוח אמזון (צילום: דואר ישראל)
חבילות שהגיעו למרכז המיון של דואר ישראל, במסגרת מבצע השילוח חינם עד הבית של אמזון(צילום: דואר ישראל)

מבצע משלוח חינם אמזון ()
ישראלים הזמינו מאמזון: מטבח לילד במשקל 40 ק"ג

 

לפי דואר ישראל, ששולטת על 99% מתעבורת החבילות שמגיעות לארץ בייבוא אישי, "לצד המשך ביקושים מאתרים בסין, בעיקר מעלי אקספרס, ניתן להבחין דווקא בגידול משמעותי בהזמנות מאירופה בכלל ומהאתרים נקסט (NEXT) ואסוס (ASOS) הבריטיים בפרט, עמם עובדת החברה בשילוח אקספרס (ללא עלות נוספת לצרכן, מ.ק) המבטיח הגעה של החבילות ללקוח תוך ימים ספורים מההזמנה, מה שמגביר משמעותית את מספר ההזמנות מאתרים אלה".

 

לוח השנה לקניות בזול באינטרנט: מועדי השופינג הגדולים >>

 

האתרים הבריטיים בנסיקה - אך חוששים מהברקזיט

גם אפיליאטורים העובדים בתיווך לינקים לאתרים בחו"ל עבור צרכנים בישראל, מציינים כי יש עלייה בהזמנות מאתרים בריטיים, כולל iwoot, מארקס אנד ספנסר, מונסון ו-echemist (שלאחרונה יש בו חוסרים). גם אמזון UK בתנופה וכן אתרים נוספים באירופה, בין היתר אמזון גרמניה והאתר הפולני למוצרי קוסמטיקה.

 

עם זאת, גורם בשוק אמר ל-ynet שמעל עולם האונליין הבריטי החביב על הישראלים, מרחפת עננת הברקזיט. "אסוס, למשל, מחזיקה מחסנים בגרמניה. היא לא יודעת מה יהיה ביום שאחרי. כל עולם האונליין שם נמצא בחוסר ודאות", אמר. ישראלים, אגב, קונים לא רק מאסוס בריטניה, אלא גם מהאתר האמריקני, האוסטרלי והספרדי של החברה.

  

דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל אמר ל-ynet שבדואר "רואים המשך במגמת הגידול בכמות החבילות בעלות המשקל הגדול, וכן יותר הזמנות של פריטים מנוטרים עם מספר מעקב" - בכך הוא לא אומר מפורשות את השם "אמזון", אך לשם הוא מכוון. אמזון תפסה נפח גדול מתעבורת החבילות בדואר בזכות מבצע השילוח חינם לחבילות בלי מגבלת משקל ומבצע השילוח השני, לחבילות בשווי 75 דולר ומעלה, עם מגבלת משקל. החבילות נשלחו דרך דואר שליחים של דואר ישראל, בין היתר.

 

אמזון הפריחה את בלוני הניסוי הללו בדרכה להשיק אתר שמיועד לשוק המקומי. חברות השילוח חוששות לדבר על היוזמה. באתר האינטרנט של פורבס פורסמה השבוע כתבה לגבי הגעת אמזון לישראל, בה ניתן דגש רב ל"רכילות" ול"שמועות" המפורסמות בתקשורת הישראלית לגבי הגעת נציגי אמזון לארץ, ולגבי היערכות כללית של אמזון להפעלת אתר המיועד לישראלים. כיוון שמדובר בשמועות אמת – נראה שבאמזון כועסים מאוד, לכאורה, על ההדלפות, והורו לחברות השילוח לשמור על הסודיות לה הם מחויבים.

אסוס (צילום מסך)
אסוס. ההזמנות בעלייה מתמדת, אבל איך ישפיע הברקזיט?(צילום מסך)

מונסון (צילום מסך)
מונסון. האתר הבריטי ששולח לארץ חינם (בקנייה מעל 250 שקל) שאולי אתם לא מכירים(צילום מסך)

 

יותר אתרים סיניים משתמשים בשילוח אקספרס שאינו דרך דואר ישראל

גם חברת השילוח ועמילות המכס הישראלית GCX (שעובדת עם כל אתרי האינטרנט הבינלאומיים הגדולים ומשמשת גם כנציגה הבלעדית בישראל של חברת השילוח הבינלאומית Aramex) פרסמה את נתוני סחר האונליין שלה לרבעון השלישי של 2018.

 

לפי החברה, היקף הרכישות ברבעון השלישי הסתכם אצלה בכ-8.6 מיליון דולר, זינוק של כ-25% בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון אשתקד. עוד עולה מהנתונים: זינוק של 200% בהיקף ההזמנות מסין, שהסתכמו ב-37% מנתח הייבוא דרך החברה - בהשוואה ל-15% ברבעון הקודם.

  

הסיבה לעלייה ברכישות מאתרים סינים (עלי אקספרס, גירבסט, בנגגוד, SHEIN ואחרים) היא שהשוק הסיני מתאפיין בחברות שמחפשות שירות מהיר יותר מזה שדואר ישראל מספק. עם זאת, היכולת לשדרג את השירות כרוכה בתוספת כסף לצרכן והיכולת של האתרים הללו לבקש אותה מצרכנים שמטרתם היא לקנות מסין בזול – מוגבלת. לכן הן מחפשות מרכזי מסירה חלופיים לדואר, שאינם בהכרח משלוח עד הבית.

גירבסט (gearbest) (צילום מסך)
עלייה בהזמנות אקספרס מאתרים סיניים. גירבסט(צילום מסך)

 

   

צפוי גידול שנתי של 30% בקניות אונליין מחו"ל

לפי GCX, כ-35% מהרכישות ששולחו על ידי החברה נעשו באתרי סחר שמקורם בארה"ב, כגון איביי, אמזון ואחרים. 19% מההזמנות נעשו מאתרים בריטיים, ירידה של כ-57% בהשוואה לרבעון אשתקד. יתר ההזמנות הן מטורקיה, מאמסטרדם ומיעדים במזרח כגון הונג קונג. הסבר אפשרי לסתירה בין נתוני דואר ישראל לנתוני GCX בעניין ההזמנות מבריטניה הוא שהאתרים הבריטיים עושים יותר שימוש בשירותי דואר ישראל. כך למשל, פריטים מנקסט מגיעים לארץ תוך 4-2 ימים בשל דיל של נקסט עם הדואר. 

  

בניגוד לדואר ישראל, ב-GCX יכולים לספק נתונים על ערך עסקה ממוצעת עבור חבילות שעברו דרך החברה ברבעון השלישי של השנה: 54.84$, ירידה של כ-38% בהשוואה לרבעון אשתקד, אז ערך עסקה ממוצע עמד על 88$. הסיבה לירידה הזו עשויה להיות עלייה בהזמנות דרך אתרים סיניים, בהם גובה ההזמנה הנדרש נמוך באופן יחסי לעומת אתרים בריטיים או אמריקניים. 21.75% מהעסקאות דרך GCX היו בשווי גבוה מ-75$, סכום שמעליו יש לשלם מע"מ על מוצרים בייבוא אישי, לפי חוק.

 

יו"ר ומנכ"לית GCX, אירית קריאף, אמרה ל-ynet שאמזון היא שחוללה את הגידול הגדול בפעילות הסחר האלקטרוני אונליין, אך "ברור לחלוטין ששנת 2018 צפויה להיות שנת שיא, שלישית ברציפות, בהיקף הרכישות בסחר אונליין של ישראלים מאתרים בינלאומיים. להערכתנו, הגידול השנתי צפוי להסתכם בכ-30%".

  

כעת בחברה, כמו גם בכל חברות השילוח והבלדרות בישראל, מתכוננים לחגי נובמבר: חג הרווקים הסיני (11.11), בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי. "תהיה התעוררות בקניות בזכות מבצעים רבים באתרים בינלאומיים שונים שינסו להקדים את החגיגה. אנו ממליצים לצרכן הישראלי לבחור תמיד באפשרות רכישה DDP, שבה כל המסים בעסקה מחושבים ומשולמים מראש, דבר שמקל על הליכי הייבוא האישי, שחרור החבילה מהמכס והגעתה ללקוח במהירות וללא עיכובים מיותרים (ומקל גם על חברת השילוח, כי היא מכלה זמן רב ברדיפה אחרי צרכנים שמופתעים בתשלומי מכס, מ.ק)".

נקסט (צילום מסך)
נקסט. עלייה במספר המשלוחים(צילום מסך)

echemist (צילום מסך)
ישראלים יותר פתוחים להתנסות בקניית מוצרי פארם אונליין. אתר echemist(צילום מסך)

  

סופר-פארם ושופרסל? הישראלים קונים ב-iHerb

מנכ"ל DHL ישראל, יאיר ביטון, אמר ל-ynet שהוא רואה צמיחה של 47% רבעון מול רבעון. "המדינה מפסידה המון כסף כשהחבילות עוברות דרך דואר ישראל, כי רוב החבילות שנדרש עבורן תשלום מכס – לא מנוטרות", אמר. לטענתו, העלייה הכי משמעותית היא בהזמנות דרך אתר iHerb (אייהרב) האמריקני.

 

לאחרונה יצא האתר במבצע: 22% הנחה לרגל 22 שנות קיום, ועל כן חלה עליה תלולה בקניות דרכו. בזכות המבצע הזה - וגם בלי קשר אליו - הטראפיק של האתר נמצא בעלייה, למרות העלות הקיימת למשלוח דרכו. האתר גם מציע קופונים באופן קבוע (למשל, בהקלדת קוד קופון: SWTEN מקבלים 10% הנחה על הקנייה, וקוד קופון: 10NEW40 מאפשר הנחה של 10% בקנייה מ-40 דולר ומעלה ללקוחות חדשים בלבד).


אייהרב (צילום מסך)
אתר הפארם האמריקני iHerb. נסיקה בקניות בגלל מבצע ספציפי בספטמבר, אבל יש עלייה מתמדת במספר הישראלים שקונים פה באופן קבוע(צילום מסך)

  

"iHerb מסבסד את משלוחי האקספרס", אומר ביטון. "בשנה שעברה הגיעו 20 אלף חבילות מהאתר בחודש. בחודש ספטמבר האחרון לעומת זאת, הגיעו ארצה 40 אלף חבילות בחודש. הם הכפילו את הפעילות בשוק הישראלי, תוספי מזון הפכו למחצית משוק האקספרס. ישראלים קונים סכיני גילוח ב-70% פחות מהמחיר בארץ. גם מוצרי קוסמטיקה ותוספי מזון למתאמנים הולכים חזק במשלוח מחו"ל".

 

אלו עוד אתרים צומחים?

"אמזון כמובן, ספורט דיירקט, חברות שמספקות כתובת בינלאומית בארה"ב בצמיחה, וגם בורדר פרי בצמיחה יפה למרות מה שקרה עם טרגט (בורדר פרי הבטיחה משלוח חינם לישראל מטרגט, הישראלים התנפלו - והחברה ביטלה את המבצע, מ.ק).

 

"הצמיחה משפרת את רמת השירות. את מקבלת סמס ביום הנחיתה בארץ, ויום אחרי זה החבילה נמצאת בנקודת האיסוף, בבית, בבית ללא חתימה, במקום העבודה, בלוקרים, בקיוסקים, בתחנות דלק. הרבה מאוד אופציות, כי למעלה מ-70% מהצרכנים שנוטשים אתר לפני הקנייה עושים בזאת בגלל לוגיסטיקה. לא המוצר, לא הצבע, לא המחיר".

 

מה יהיה בנובמבר?

"מגדילים את תדירות הטיסות, מוסיפים טיסות, קבלני המשנה שלנו מרחיבים את כח האדם שלהם. זו מדינה קטנה, אבל כולם יודעים שזה שוק אונליין שמזיז עפרונות ומרים גבות. אנחנו מקום שלישי בעולם בקצב הגידול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים